مسئولان چاره انديشي كنند؛

چشم بسته مسئولین بر پنجره‌های مشرف به محوطه پارک بانوان!

چشم بسته مسئولین بر پنجره‌های مشرف به محوطه  پارک بانوان!

گروه گزارش: زنان نیمی از جامعه ما را تشکیل می‌دهند و باید فضاهایی را مخصوص بانوان ایجاد کرد تا آن‌ها بتوانند با آرامش و امنیت اوقات فراغت خود را در آنجا سپری کنند. زنان هر چه شرایط روحی و روانی بهتری داشته باشند، وظایف خود را در جامعه و خانواده مطلوب‌تر انجام می‌دهند. در این راستا، ایجاد پارک بانوان و بهسازی و فراهم نمودن کلیه امکانات ورزشی و رفاهی و خصوصا امنیتی برای توسعه سلامت زنان، امری حائز اهمیت است و باید با اوج تدبیر و عقلانیت از همه ظرفیت‌های موجود برای رفاه حال بانوان استفاده کرد.
بانوان ارومیه‌ای احداث حداقل سه پارک در بالا، پایین و وسط شهر را از مسئولین خواستارند و مشرف بودن پنجره ساختمان‌های اطراف پارک را دلیلی بر احساس عدم امنیت پارک بانوان ارومیه (باغ نرگس) می‌دانند.
پارک بانوان، صرف ویژگی‌های مکانی خاصی که دارد در هر مکانی نمی‌توان آن را احداث نمود رعایت امنیت اجتماعی، محصور بودن، مشرف نبودن ساختمان‌های اطراف به پارک بانوان، از ویژگی‌های اصلی این مراکز است که نباید فدای سهل انگاری شود.
باید توجه داشت که در جهت تحقق شعارها و وعده‌ها، هدف صرفا منطقه‌ای را با چند درخت و گل و گیاه و صندلی آراستن و نام پارک بانوان را بر آن نهادن نباشد.
از آنجا که پارک‌های ویژه بانوان مکان‌هایی هستند که بسیاری از زنان و دختران جوان می‌توانند با وجود امکانات رفاهی پیش بینی شده در این مراکز با استفاده از لباس‌های راحت و مناسب، در آن به ورزش و تفریح بپردازند.تأمین فضاهای ورزشی ویژه بانوان، تقویت روحیه شادی و نشاط بانوان به ویژه در دختران، تأمین آرامش در نهاد مقدس خانواده، شادابی و تخلیه انرژی دختران جوان در محیطی امن همراه با آرامش از دیگر اهداف و ضرورت‌های احداث پارک بانوان است.
*بانوان ارومیه‌ای از نبود فضای اختصاصی و مطمئن در پارک‌ها رنج می‌برند
برای بررسی لزوم احداث چند پارک ویژه بانوان در شهر ارومیه، از نظرات تعدادی از همشهریان استفاده کردیم که شنیدن این نظرات خالی از لطف نیست.خانم حسینی مادر ۴۰ ساله ارومیه‌ای درباره لزوم احداث پارک بانوان گفت: با توجه به مشغله‌های زیاد زنان و لزوم ورزش و سلامتی برای آنان وجود مکانی مخصوص بانوان برای ورزش بسیار ضروری به نظر می‌رسد اما متأسفانه در ارومیه تنها یک پارک ویژه بانوان وجود دارد که به علت بعد مسافت رفتن به آنجا برای برخی خانم‌ها سخت است اگر دو یا سه پارک در چند نقطه شهر احداث شود خوب است. فاطمه ۳۰ ساله: گاهی دلت می‌خواهد در یک گوشه دنج خلوت کنی و کم‌تر با آدم‌ها رو به رو شوی و ساعت هائی را به خودت مشغول باشی به خصوص اگر زن باشی، دوست داری بعضی وقت‌ها راحت در محیطی خارج از خانه فارغ از هرگونه نگاه پرسشگر، و آلوده به گناه با دوستان هم‌جنس ات بگویی، بخندی و بدون دغدغه خودت را رها کنی، بی آن که نگران قضاوت دیگران باشی. اما کجای این شهر پناهت می‌دهند تا از خانه بیرون بیایی و یک نفس بلند و عمیق در آرامش بکشی؟زهرا نوبخت،۲۳ ساله نیز گفت: »اگر پارکی باشد که خانم‌ها بتوانند با لباس راحت ورزشی از امکانات و لوازم ورزشی در فضای آزاد استفاده کنند، بسیار خوب است اما متأسفانه در پارک بانوان ارومیه با وجود ابزارهای ورزشی، امکان استفاده راحت‌تر برای خانم‌ها فراهم نیست. چون فضای محافظت شده و امنی موجود نیست و داخل پارک از تمام پنجره ساختمان‌های اطراف پارک به راحتی دیده می‌شود من شخصا به دلیل عدم احساس امنیت سالی یک یا دو بار به پارک می‌آیم چون دل خوشی از وضعیت موجود در پارک ندارم.«
به گزارش تیار از منظر جامعه شناسی احداث پارک بانوان؛ در واقع پاسخ به نیازی است که به دلیل محدودیت‌های جامعه یا ترجیح شخصی برای بانوان به وجود آمده است و به اعتقاد برخی از جامعه شناسان، این مسئله می‌تواند تا حدی به تخلیه هیجانات زنان منجر شود. از آنجا که بانوان نقش مهمی در کانون خانواده و در تربیت فرزندان دارند، توجه به ورزش و تفریح آنان در راستای زندگی بهتر امری ضروری است، این در حالی است که امکانات و فضاهای ورزشی اختصاصی به بانوان در شهر ناچیز است یا اصلا وجود ندارد. با توجه به این مهم ایجاد فضاها و پارک‌های مخصوص بانوان که در آن بتوانند بدون محدودیت پوششی و امنیت بالا به تفریح و سرگرمی بپردازند ضروری است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۴:۳۹ ق.ظ

دیدگاه


× نُه = 45