4 سال از وعده اتمام گذشت

چشم انتظاری مردم ارومیه برای شنیدن سوت قطار

چشم انتظاری مردم ارومیه برای شنیدن سوت قطار

الناز ملک‌زاده
گروه گزارش: عملیات اجرایی طرح ملی راه آهن مراغه – ارومیه به طول ۱۸۴ کیلومتر که در سال ۸۰ آغاز شده،‌ با عبور از مشکلات پیمانکاری و معارضان ملکی هم اکنون پشت ایستگاه بی پولی و کمبود اعتبار متوقف مانده است.
به گزارش خبرنگار مهر،‌ طرح ملی راه آهن ارومیه – مراغه به طول ۱۸۴ کیلومتر در پنج قطعه بنا به دستور علی اکبر محرابیان دستیار ویژه رئیس جمهور در جریان سفر به آذربایجان غربی تا سال ۹۲ باید به اتمام می‌رسید، ولی تاکنون بعد از گذشت ۱۲ سال از آغاز عملیات اجرایی، تنها قطعه اول و دوم راه آهن از مراغه تا مهاباد به بهره_برداری رسیده است.
این در حالیست که طرح به عنوان فاز یک پروژه ملی راه آهن مراغه به ارومیه بر اساس وعده‌های محقق نشده مسئولان باید در سال ۸۸ به اتمام می‌رسید. ولی با گذشت ۴ سال از وعده اتمام کلی طرح، مردم شاهد محقق شدن وعده افتتاح ایستگاه میاندوآب شدند، قطعات دیگر این طرح از جمله ایستگاه مهاباد نیز که مقرر بود هفته دولت امسال افتتاح شود آماده بهره برداری نشد، تا بار دیگر وعده‌های مسئولان در خصوص این طرح رنگ واقعیت نگیرد.
کمبود اعتبار و همکاری نکردن برخی سازمان‌ها در اجرای پروژه راه آهن مراغه ارومیه در تملک و آزادسازی اراضی طی سال‌های گذشته و هزاران مسایل و مشکلات موجه و غیر موجه پیش روی این طرح قرار دارد که با وجود اولتیماتوم‌های مسئولان وزارت راه و شهرسازی مبنی بر خلع ید از پیمانکاران کم کار و بازدیدهای دوره‌ای مرتب از قطعات مختلف طرح نیز نتوانسته به اجرای آن شتاب دهد.
*صادقی: بهره برداری از قطعه سوم راه آهن تا پایان سال ۹۱
احمد صادقی معاون وقت وزیر راه و شهرسازی ۱۸ شهریور ماه سال گذشته در بازدید از مراحل اجرای طرح راه آهن مراغه – ارومیه در حوزه شهرستان نقده با انتقاد از عقب ماندن مراحل اجرایی این طرح در مسیر مهاباد – نقده از برنامه زمان‌بندی گفت: لازم است پیمانکار طرح با افزایش ماشین آلات و مدیریت صحیح زمان در تسریع اتمام این مسیر ۴۵ کیلومتری بکوشد.
وی با اشاره به قرار گرفتن طرح راه آهن مراغه – ارومیه در جرگه طرح‌های مهر ماندگار گفت بود،‌ عملیات اجرایی این طرح در مسیر مهاباد نقده باید تا پایان سال به اتمام برسد وی سال ۹۲ هم در حال اتمام بوده ولی خبری از اتمام ایستگاه راه آهن نقده نیست.
همکاری نکردن برخی سازمان‌ها در اجرای پروژه راه آهن مراغه – ارومیه در تملک و آزادسازی اراضی طی سال‌های گذشته و هزاران مسایل و مشکلات موجه و غیر موجه زیادی پیش روی در حالی مطرح می‌شود که خلف وعده‌ها برای سرانجام رسیدن این طرح ملی همچنان ادامه دارد.
در تازه‌ترین اظهار نظر مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: ایستگاه نقده در صورت تامین اعتبار تا پایان سال و ایستگاه ارومیه نیز سه ماهه اول سال ۹۳ آماده بهره برداری می‌شود این در حالی است که رئیس حوزه ساخت و توسعه شبکه حمل و نقل آذربایجان غربی با انتقاد از روند تخصیص اعتبارات تحقق این وعده را غیرممکن می‌داند.
نکته قابل تامل اینکه علاوه بر مشکل اعتباری و تاخیر در روند اجرای طرح ملی راه آهن مراغه – ارومیه علاوه بر تناقض در روند اجرای این طرح وعده‌هایی است از سوی مقامات کشوری و استانی که هر سال تمدید می‌شود.
بی توجهی برخی مسئولان به ضرورت توسعه راه‌های استان به ویژه خط راه آهن مراغه – ارومیه و نیز اتمام طرح‌های نیمه تمام این حوزه از سال‌های گذشته تاکنون نه تنها موجب عقب‌ماندگی در اقتصاد استان می‌شود بلکه سبب مشکلات فراوانی برای شهروندان از جمله سلب آسایش و تصادفات و … نیز می‌شود.
*تخصیص کند اعتبار روند اجرای راه آهن مراغه – ارومیه را با مشکل مواجه کرده
رئیس حوزه ساخت و توسعه شبکه حمل و نقل آذربایجان غربی کمبود اعتبار به همراه حل مشکل معارض ملکی در برخی از قطعات را از عوامل اصلی تاخیر در روند اجرای طرح ملی راه آهن مراغه ارومیه اعلام کرد.
هوشنگ آقا محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه با وجود تزریق کم اعتبارات طرح در حال اجراست اظهار داشت: طرح ملی راه آهن مراغه – ارومیه هم اکنون در حالت کلی از ۷۶٫۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.
*افتتاح ایستگاه ارومیه رونق ایستگاه‌های ۵ گانه را به دنبال خواهد داشت
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به روند مناسب اجرای طرح گفت: در صورت تامین اعتبار ایستگاه نقده تا پایان سال و ایستگاه ارومیه نیز در سه ماهه سال ۹۳ آماده بهره برداری می‌شود.
اظهاراتی که آقامحمدی آن را رد کرده و می‌گوید با توجه به روند تخصیص این اعتبارات این وعده‌ها عملی نخواهد شد،‌موضوعی که با توجه به قرار گرفتن در ماه‌های پایانی سال ۹۲ هنوز محقق نشده و مسئولان تنها حدود یک ماه برای تحقق وعده‌های خود زمان دارند.
تعطیلی ایستگاه میاندوآب به دلیل کمبود مسافر و عدم استقبال مردم از سفر در این ایستگاه موضوعی است که هنوز سایه سنگین آن از سر این ایستگاه و ایستگاه مهاباد کنار نرفته و تا عدم افتتاح و بهره برداری از ایستگاه ارومیه این نگرانی همیشه وجود خواهد داشت.
*اعتبار لازم برای تکمیل طرح راه آهن ارومیه_مراغه وجود ندارد
معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان_غربی در آخرین نشست خبری خود با اعلام اینکه برای تکمیل احداث راه آهن ارومیه مراغه اعتبار کافی نداریم،‌ افزود:‌ طرح راه آهن ارومیه- مراغه تا مهاباد تکمیل و ریل گذاری شده و چند ایستگاه نیز برای این پروژه احداث شده ولی متأسفانه اعتبار مناسبی برای تکمیل این پروژه وجود ندارد.
*توزیع ناعادلانه اعتبارات در وزارت راه و شهرسازی
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از توزیع ناعادلانه اعتبارات در وزارت راه و شهرسازی، گفت: توزیع ناعادلانه اعتبارات عمرانی و سوءمدیریت‌ها سبب شده است که پروژه راه‌آهن ارومیه – مراغه ناتمام بماند.نادر قاضی پور در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری اینکه عملیات اجرایی و کلنگ زنی راه آهن شیراز- اصفهان و مراغه –ارومیه در یک تاریخ و به صورت هم‌زمان ۱۲ سال پیش آغاز شده است، ادامه داد: با وجود اینکه طول مسیر راه آهن مراغه- ارومیه یک سوم راه آهن شیراز اصفهان است، متأسفانه به دلیل توزیع ناعادلانه اعتبارات و نبود مسئول وظیفه شناس در وزارت راه و شهرسازی راه آهن آذربایجان غربی هنوز تکمیل و بهره برداری نشده است.
*ساخت راه آهن ارومیه – ترکیه فقط یک شعار و حرف است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه بر لزوم تسریع در ساخت راه آهن بین‌المللی ارومیه به ترکیه تاکید کرد و گفت: آذربایجان غربی تنها استانی است که از طریق ترکیه به اروپا وصل می‌شود بنابراین با ساخت راه آهن ارومیه به ترکیه ترددها و تبادلات بین ایران و اروپا با سهولت بیشتری انجام خواهد گرفت.
قاضی پور تصریح کرد: متأسفانه ساخت راه آهن بین‌المللی ارومیه – ترکیه با وجود تمام محاسنی که دارد در حد شعار و حرف باقی‌مانده است و حتی کلنگ آن هم زده نشده است.
نماینده ارومیه در مجلس با تاکید بر اینکه آذربایجان غربی تنها استانی است که یک متر اتوبان و تونل ندارد، تاکید کرد: راه ارومیه به مهاباد، ارومیه به مرز ترکیه و ارومیه به تبریز قتلگاه مردم است و روزی نیست که تصادف و حادثه نداشته باشد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۶:۰۲ ق.ظ

دیدگاه


دو × = 4