چشم‌ها در شمال غرب کشور به دنبال نور تدبیر و امید است

رویا سیدولیلو
گروه گزارش: مرگ و نابودی اطرافش پرسه می‌زند، غربت تلخی بر سکوتش جامانده و ترک‌های نقش‌بسته، جراحتش را عمیق‌تر کرده است. آواز پرندگان، رقص فلامینگوها و جست‌و‌خیز حیوانات حکم سراب را برایش داشت. اکنون سیراب شدن از آب، به رؤیای شبانه شیرینی مبدل شده که به رنگ امید درآمده است.دریاچه ارومیه به دلیل داشتن ارزش‌های اکولوژیک و منحصر به فرد، در سال ۱۳۴۶ براساس مصوبه شماره یک شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور، به عنوان منطقه حفاظت شده و طبق مصوبه شماره ۶۳ شورای عالی در سال ۱۳۵۴ به عنوان پارک ملی ارتقاء یافت. در سال ۱۳۵۶ براساس مصوبات MAB(انسان و کره‌مسکون) به عنوان یکی از مناطق بین‌المللی ذخیره‌گاه‌های زیست کره در سطح جهان به ثبت رسیده است. این دریاچه با تمام جزایر آن در سال ۱۳۵۴ به عنوان یکی از تالاب‌های بین‌المللی در کنوانسیون رامسر ثبت و از طرف موسسه بین‌المللی تالاب‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق مهم پرندگان انتخاب شد.دریاچه ارومیه از نظر سطح آب‌های آزاد بیستمین دریاچه جهان از لحاظ وسعت و شورترین بعد از بحرالمیت محسوب می‌شود. طول دریاچه از ۱۳۰ تا ۱۴۶ کیلومتر و عرض آن از ۵۸ کیلومتر تا ۱۵ کیلومتر (بین کوه زنبیل و جزیره اسلامی) متغیر است. حجم آب دریاچه ارومیه در مساحت ۵ هزار و ۸۲۲ کیلومتر مربع و با عمیق متوسط ۵٫۴ متر بالغ بر ۳۱ میلیارد مترمکعب برآورد شده است. حوزه آبر‌یز دریاچه ارومیه دارای ۵۲ هزار و ۴۷ کیلومتر مربع بوده که در استان‌های آذربایجان غربی، شرقی، کردستان و قسمت بسیار کمی نیز در کشور ترکیه است. منابع تأمین‌کننده آب این دریاچه شامل جریان‌های سطحی رودخانه‌ها، جریان آب‌های زیرزمینی و بارش مستقیم به سطح دریاچه آب‌های سطحی شامل ۱۴ رودخانه دائمی، هفت رودخانه فصلی و ۳۹ جریان سیلابی است.
دریاچه ارومیه دارای ۱۰۲ جزیره است که همه آن‌ها از سوی سازمان یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه طبیعی جهان به ثبت رسیده است اما اکنون ۱۰۲ جزیره در سایه لطف مسئولان روز به روز تبدیل به یک جزیره بزرگ آن هم نمکی می‌شود. چند سالی است که عوامل مختلف دست‌به‌دست هم داده‌اند تا منحصر به‌فردترین تالاب جهان به دلیل میزان پسرفت آب، به تهدیدی جدی برای ساکنان منطقه تبدیل شود، در نتیجه پس‌روی آب دریاچه، وسعت آن به میزان قابل توجهی کاهش یافته و بسیاری از قسمت‌های جنوبی دریاچه غیرقابل دسترسی و تبدیل به نمک‌زار شده است که این پدیده می‌تواند فجایع زیست محیطی بسیار زیادی را همراه داشته باشد که یکی از آن‌ها به جای ماندن روستاهای خالی از سکنه در شرق این دریاچه است.
به گزارش آراز آذربایجان دریاچه ارومیه در حال حاضر به حالت یک فاجعه زیست محیطی رسیده به طوری که براساس آمارها حدود ۸۵ درصد دریاچه ارومیه از دست رفته و ۱۵ درصد باقی‌مانده عمدتا در ناحیه شمالی دریاچه ارومیه متمرکز شده است بخش جنوبی دریاچه ارومیه تقریبا خشک شده و مقدار بسیار کمی آب در بخش جنوبی باقی‌مانده است ولی همه این موضوعات به این معنی نیست که نتوانیم دریاچه ارومیه را نجات دهیم.تصمیمات و اقدامات دولت تدبیر‌و‌امید این روشنایی کم قلب‌های مردم شمال غرب کشور را در روزهای اخیر مقداری پررنگ‌تر کرده است و هرروز شاهد اقدامات مهم رئیس‌جمهور و وزراء در این راستا هستیم.یکی از این اقدامات برگزاری کنگره بین‌المللی دریاچه ارومیه است هرچند این اقدامات باید سال‌ها قبل انجام می‌شد تاکنون شاهد باقی‌ماندن تنها کمتر از ۲۰ درصد از آب آن نباشیم اما نور امیدی بر دل‌ها شده است.
وزارت‌نیرو طرح‌هایی را که قطعی است، هرچه زودتر وارد فاز اجرایی کند
در سایت‌های خبری که گذری می‌کردم با برگزاری جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه با حضور استانداران آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و مسئولان کشوری محیط زیست و وزارت نیرو روبه‌رو شدم که معاون اول رئیس‌جمهور در آن بر ضرورت اقدامات ویژه و اثربخش برای نجات دریاچه ارومیه تاکید کرده بود.دکترجهانگیری با اشاره به تدوین ۱۹ طرح پیشنهادی در جلسات کارگروه تخصصی برای نجات دریاچه ارومیه تصریح کرد: وزارت نیرو و دبیرخانه می‌توانند طرح‌هایی را که قطعی است هرچه زودتر وارد فاز اجرایی کنند و برای طرح‌هایی که نیازمند بازبینی و مطالعات جدید است، یک برنامه زمان‌بندی ارائه دهند.معاون اول ر‌ئیس‌جمهور از دبیرخانه کارگروه وزارت‌نیرو و دستگاه‌های مرتبط خواست پس از بررسی طرح‌هایی که نیازمند مطالعه جدید است یک بسته پیشنهادی جامع و قابل اجرا برای نجات دریاچه ارومیه تدوین و در جلسات آتی کارگروه ارائه دهند.وی همچنین با تاکید بر ضرورت مشارکت و همدلی مردم استان‌های آذربایجان شرقی و غربی برای حل بحران دریاچه ارومیه، تصریح کرد: مردم باید بدانند بحران این دریاچه، شرایطی را ایجاد کرده که ساماندهی و حل آن نیازمند اقداماتی فوق‌العاده است و دولت بدون مشارکت و همراهی مردم قادر نخواهد بود این کار بزرگ را انجام دهد.اما این نکته را باید برای معاون اول رئیس‌جمهور یادآور شوم که آقای جهانگیری چیزی دیگر از دریاچه ارومیه باقی نمانده است تا در احیاء آن تعلل شود و منتظر ارائه پیشنهادی جامع در جلسات آتی کارگروه باشیم. این مطلب را حتی دکتر ناصر آق دبیرعلمی کنگره بین‌المللی نجات دریاچه ارومیه نیز تایید دارد که دیگر فرصتی برای تعلل در احیاء دریاچه ارومیه وجود ندارد چرا که دریاچه در صورت عدم اقدام تا دو سال آینده یقینا نا بود خواهد شد.
ما اجازه نمی‌دهیم دریاچه ارومیه خشک شود
نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این راستا در گفت‌و‌گو با خبرنگار آرازآذربایجان با اظهار امیدواری از اقدامات اخیر دولت در احیاء دریاچه ارومیه اظهار داشت: نباید احیای این زیست‌بوم و تالاب بین‌المللی در بستر زمان به فراموشی سپرده شود بلکه لازم است اقدامات و مطالعات آغاز شده با جدیت و شتاب بیشتری مانند سایر برنامه‌های دولت دنبال گردد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۵:۲۱ ق.ظ

دیدگاه


7 − = چهار