چرا کودکان دروغ می‌گویند؟

چرا کودکان دروغ می‌گویند؟

لیلی قلندری
گروه خانواده و سلامت: بیشتر بچه‌ها در برخی موارد دروغ می‌گویند، اما اولین باری که این کار را انجام می‌دهند می‌توانند حقیقتاً سبب شگفتی و تعجب والدینشان شوند.
در این مقاله، راهکارهای آموختن اهمیت صداقت و درستی به کودک را به تفصیل بیان می‌کنیم.
هدف از دروغ گفتن، گمراه کردن طرف مقابل و رسیدن به اهداف خود است که حاکی از عدم امنیت و اغتشاش درون و نیاز عاطفی است.
یک تحقیق مطالعاتی در این زمینه نشان می‌دهد که کودکان از سن حدوداً ۳ سالگی قادرند دروغ‌های مصلحتی را به کار برند. در این تحقیق بیان شده است که :
چرا کودکان دروغ می‌گویند؟
چه موقع شروع به دروغ گفتن می‌کنند؟
زمانی که کودک دروغ می‌گوید چه عکس‌العملی باید نشان دهیم؟
چه موقع شما نیاز دارید که حقیقت را بدانید؟
*دروغ‌های مصلحتی بچه‌ها به دلایل زیادی دروغ می‌گویند که بسته به موقعیت و انگیزه‌هایی که دارند این دلایل متفاوت خواهد بود. آن‌ها ممکن است دروغ بگویند به منظور:
پنهان کردن چیزی، پوشاندن اشتباه و لغزش و خطا.
احتراز نمودن و اجتناب کردن از نتایج و پیامد های عملی یا گاه جلوگیری نمودن از تنبیهی که در انتظارشان است و ترس از مجازاتی که در انتظارشان است.
اغراق آمیز کردن و مبالغه نمودن در مورد یک مسأله و یا احتمالاً تحت تأثیر قرار دادن دیگران.
مورد توجه قرار گرفتن، حتی وقتی که می‌دانند شنونده از حقیقت آگاه است.
با مهارت انجام دادن عملی برای کسب منافع و رسیدن به اهداف و مقاصد یا تدبیر در ایجاد نمودن موقعیتی و یا تنظیم کردن چیزی که تا حالا برای آن‌ها ممنوع و غیرممکن بوده، برای مثال تقاضای آب‌نبات و یا شکلات قبل از شام.
احساس فشار و ناراحتی و یا ضعف و ناتوانی.
حسادت و رقابت.
خودنمایی و غرور.
آرزوها و امیدهای تحقق نیافته.
انتقام‌گیری از دیگران
بازی‌های کودکانه و یا تخیل کودکانه.
الگوهای غلط محیط پیرامون کودک.
تشویق و ترغیب غلط.
آزمودن والدین توسط کودکان که در این موارد اگر عکس‌العمل والدین در مقابل دروغ‌گویی کودکان منفی باشد و این عمل را
آزمودن والدین توسط کودکان که در این موارد اگر عکس‌العمل والدین در مقابل دروغ‌گویی کودکان منفی باشد و این عمل را سرزنش کنند، کودک اظهار می‌کند که شوخی کردم یا بازی کردم. ولی در صورتی که عکس‌العمل والدین مثبت و شادی و لذت باشد، کودک به این کار ادامه می‌دهد.
*چه موقع کودکان شروع به دروغ‌گویی می‌کنند؟
بچه‌ها از سن خیلی کمی، می‌توانند دروغ‌گویی را بیاموزند معمولا در حدود سه سالگی و این درست زمانی است که آن‌ها در می‌یابند که بزرگ‌ترها و والدینشان نمی‌توانند ذهنشان را بخوانند و آن‌ها می‌توانند به مردم اطلاعات غلط بدهند و به این شیوه می‌توانند از دردسر و تنبیه رهایی یابند یا این که کار غلطشان را بپوشانند و پنهان نمایند.
معمولا کودکان بین سنین ۴ تا ۶ سال بیشتر دروغ می‌گویند. در این سنین ممکن است دروغ‌گویی به کمک ایما و اشارات و حرکات بدنشان مهارت بیشتری پیدا کنند و اکثرا هنرپیشه‌های خوبی در این زمینه باشند اما اغلب اگر به اجبار و فشار مجبور شوند که بیشتر توضیح دهند خودشان را گرفتار خواهند کرد و دروغشان را آشکار می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهند که ۴ ساله‌ها می‌توانند حدودا هر دو ساعت یک بار دروغ بگویند و ۶ ساله‌ها هر ۹۰ دقیقه یک بار دروغ می‌گویند یعنی مهارتشان در دروغ‌گویی با افزایش سن، افزوده می‌شود. وقتی که کودکان به سن مدرسه می‌رسند، در اغلب موارد دروغ می‌گویند و این کار را بسیار متقاعد کننده و با مهارت انجام می‌دهند و به مروری که واژگان و لغات آموخته شده‌شان افزایش پیدا می‌کند دروغی هم که می‌گویند بسیار پیشرفته‌تر و ماهرانه‌تر و باورپذیرتر خواهد بود چرا که بهتر می‌فهمند که دیگران چگونه فکر می‌کنند و افکار دیگران و خصوصا والدینشان را بهتر می‌خوانند. طبق این روند، در ۸ سالگی، بچه‌ها می‌توانند بسیار موفقیت‌آمیزتر دروغ‌گویی کنند بدون آن که گرفتار شوند و دروغشان آشکار شود.
*زمانی که کودک دروغ می‌گوید چه عکس‌العملی نشان دهیم؟
مثبت‌اندیش باشید و به اهمیت صداقت و راست‌گویی در خانواده‌تان تاکید کنید. می‌توانید به فرزندتان بگویید که شما از گفتن حقیقت قدردانی می‌کنید و وقتی که او به شما دروغ می‌گوید ناراحت می‌شوید و دوست ندارید. برای مثال به او بگویید: وقتی که حقیقت را به من نمی‌گویی، من احساس غم و اندوه و ناراحتی می‌کنم و مایوس و ناامید می‌شوم. ?

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۴:۲۱ ق.ظ

دیدگاه


+ 9 = سیزده