نماينده مردم اروميه درمجلس:

چرا نفت ایران در۹۰ روز به فروش می‌رسد

چرا نفت ایران در۹۰ روز به فروش می‌رسد

گروه خبر: نماینده مردم ارومیه درمجلس شورای اسلامی گفت: به چه علت نفت ایران به جای فروش ۳۰ روزه که در منطقه عرف است در ۹۰ روز، ۱۹۰ و ۲۷۰ روز به فروش می‌رسد.
نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی درسوالی از وزیر نفت درمورد فروش نفت خام گفت: فروش نفت در بازار معمولا در بازه‌ای ۳۰ روزه انجام می‌شود اما درایران این مسئله در شرایط بسیار وخیم‌تری مثلا در ۹۰ روز، ۱۷۰ و ۲۹۰ روز به فروش می‌رسد. دلیل این مسئله بسیار مهم است که می‌خواهند آن را از وزیر نفت جویا شوم.
وی ادامه داد: سوال دیگری مطرح است که چرا در لایه‌های مشترک نفتی ایران و قطر برداشت مناسبی از طرف ایران صورت نمی‌گیرد و این در حالی است که قطر ماهانه برداشت چند ده برابری نسبت به ایران دارد.
این نماینده مجلس ادامه داد: اگر آقای وزیر پول نفت را به موقع به دولت می‌رساند بسیاری از شهرها از جمله بخشی از خوزستان، سیستان و بلوچستان مظلوم و مناطق سردسیر کشور گازکشی شده بود.
قاضی‌پور تاکید کرد: اگر پول‌های نفتی به موقع به دست مسئولین می‌رسید وضعیت استخدام تعداد زیادی از جوانان که معمولا از خانواده شهدا هستند مشغول به کار می‌شدند و حتی اگر می‌توانستیم پول‌های فروش نفت را در شرایط قابل قبول به دست مسئولین برسانیم امروز وضعیت معیشتی فرهنگیان عزیز بسیار بهتر از این بود.وی در ادامه تصریح کرد: اگر وزیر پول نفت را به موقع دریافت می‌کرد، حتما گازرسانی در شرق استان هرمزگان، کل استان سیستان و بلوچستان، قسمتی از کرمان و در غرب کشور و در بخش های از شهر ارومیه نیز صورت می‌گرفت، هرچند در دوران مدیریت حضرت عالی گاز رسانی در استان آذربایجان غربی چشم گیر شده ولی هنوز فاصله زیادی با میانگین کشوری دارد.
قاضی پور تاکید کرد: با دریافت به موقع پول حتی قبول شدگان آزمون وزارت نفت نیز به کار گرفته می شدند، سهام داران شرکت نفت نیز به زمین نمی خوردند، این در حالی است که جنابعالی در کمیسیون وعده دادید جوانان تحصیل کرده پذیرفته شده در آزمون استخدامی وزارت نفت را به کار خواهید گرفت اما به وعده خود عمل نکردید.
این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اینکه استخدام وزارت نفت را شش قفله کردید، گفت: آقای وزیر اگر پول نفت را به موقع می گرفتید با ۱۴ و نیم درصد که مختص شماست، نگرانی جایگاه های سوخت و پمپ بنزین هایی که اکثرا در حال تغییر شغل و در حال ورشکستگی هستند، را برطرف می ساختید، اما آقای زنگنه چرا نفت ارزان و با مهلت فروخته ایم؟
وی افزود: شواهد نشان می دهد به جای پول، کالای صادراتی چین به ما تحویل داده اند، در حالی که ارزش بورس چین ۳۰ درصد افت کرده کشور ما متضرر خواهد شد، با افزایش صادرات چین به ایران، تولیدات داخلی متضرر شده اند و کارگران بیکار شده اند، آقای زنگنه در ۱۶ دکل حفاری چینی ها و هندی در خلیج فارس که زیرنظر جنابعالی است، حتی یک ایرانی کار نمی‌کند!قاضی پور گفت: این در حالی است که ۹۰ درصد کارکنان دکل‌های حفاری باید ایرانی باشند، در سال ۸۱ آئین نامه ۱۹۵۰ را با موضوع پشتیبانی از ساخت داخل به ۴ شرکت اصلی و تابعه ابلاغ کردید، مسئولیت خرید وسایل حفاری و شیرآلات صنعتی و پتروشیمی و پالایشگاهی را به شرکت کالای نفت تهران سپردید، شرکتی که حیات آن در گرو خرید کالای خارجی است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس نهم، افزود: تخصص این شرکت تنها بازرگانی است، خرید خارجی نیازمند پورسانت و سفر خارجی است که نهایتا جاسوسی به دنبال دارد، اما خرید از صنعتگران داخلی، رضایت خداوند را دنبال خواهد داشت، در مهر ماه سال ۹۳ تبلیغات ساخت ۱۰ کالای ضروری صورت گرفته، این حرکت نمایشی پس از ۱۲ سال در کشور نمایش داده شده، این تبلغات صرفا با یک سری مبانی نظری در حوزه فناوری انقلاب صنعتی را در کشور به پا کند که درست نیست.
وی ادامه داد: این پول‌ها به قدری دیر آمده است و یا واریز نشده که جایگاهداران پمپ بنزین مجبور شده‌اند شغل خود را عوض کنند و تعداد زیادی به جمعیت بیکاران اضافه شود. نکته دیگر این است که چرا در پرداخت این پول‌ها از یوان، روپیه و دیگر پول‌ها استفاده شده و چرا از یورو استفاده نشده است و حتی در مواردی از کشور چین پولی جهت پرداخت نداشتیم و به جای آن کالا وارد کردیم.نماینده مردم ارومیه در مجلس خاطرنشان کرد: واردات اجناس ریشه تولید را در کشور خشکانده و بسیاری از جوانان به واسطه ورود همین کالاهای وارداتی از جاهای مختلف به ویژه چین بیکار شده‌اند. اگر شما به موقع به قول خودتان عمل می‌کردید بسیاری از مسائل حل شده بود و امروز شاهد بروز آنها نبودیم.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازافکارخبر، قاضی‌پور در تشریح سوال دوم خود در خصوص لایه‌های مشترک نفتی با قطر خاطرنشان کرد: قرار بوده است در سال ۸۱ تعداد زیادی چاه نفت در آن منطقه حفاری شود و مقدار زیادی نفت از آن منطقه برداشت شود اما متاسفانه در این مدت طولانی اقداماتی صورت نگرفته است و این در حالی است که تجهیزات ما نسبت به بعضی از کشورها از جمله عربستان بسیار بیشتر است اما تولیدات بسیار پایینی دارم.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۵:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


یک × 4 =