- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

چرا نباید از اهمیت روان درمانی غافل شد

Posted By admin On تیر ۲۲, ۱۴۰۱ @ ۹:۵۷ ق.ظ In گوناگون | No Comments

گروه خانواده وسلامت:اهمیت روان درمانی در جستجوی رویداد‌های مهمی است که پشت مشکلات بیمار نهفته است و به او در درک و غلبه بر آن‌ها کمک می‌کند. روان درمانی به بیمار کمک می‌کند تا احساسات مختلف خود را کنترل کند و نحوه برخورد صحیح و درست با آن‌ها را درک کند و باعث تقویت عزت نفس و بهبود نگرش او به زندگی بیمار شود.
روان درمانی:یک اصطلاح کلی است که برای توصیف روند درمان اختلالات روانی مختلف از طریق استفاده از روش‌های کلامی و روانشناختی خاص استفاده می‌شود. روان درمانی به دلیل کمک به بهبودی بیماران از بیماری‌های مختلف روانی و استرس‌های فراوان زندگی از طریق بررسی احساسات، افکار و رفتار‌هایی که به کشف مشکل یا علت اصلی بیماری و سپس به رهایی از آن کمک می‌کند، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین باید بر اهمیت درمان روانی تمرکز کرد و از آن غافل نشد.
روان درمانی به خودی خود حرفه‌ای متمایز است و به بیماران کمک می‌کند تا بر گذشته خود غلبه کنند و راهبرد‌های مؤثری برای سازگاری با آینده ایجاد کنند و سعی در بازگرداندن مجدد کنترل زندگی بیمار به او دارد. روان درمانی تکنیک‌ها و استراتژی‌های متعدد و اشکال مختلفی دارد. الگو‌هایی که به پزشک معالج و نیاز‌های بیمار بستگی دارد.
اهمیت روان درمانی
روان درمانی اغلب مقرون به صرفه‌تر از سایر انواع درمان است و برای بیمارانی که نیازی به دارو‌های روانپزشکی ندارند گزینه مناسبی است. اهمیت روان درمانی عبارت است از:
مهارت‌های ارتباطی را بهبود می‌بخشد.
الگو‌های تفکر را بهبود می‌بخشد و آگاهی از افکار منفی را افزایش می‌دهد.
این به شما توانایی انتخاب‌های سالم را می‌دهد.
استراتژی‌های بهتری برای مقابله با مشکلات به شما می‌دهد.
پیوند‌های خانوادگی را تقویت می‌کند.
انواع روان درمانی
از محبوب‌ترین انواع روان درمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
درمان فردی: این شامل یک روان درمانگر است که به تنهایی با بیمار کار می‌کند.
زوج درمانی: شامل یک روان درمانگر است که با همسران همکاری می‌کند تا به آن‌ها کمک کند روابط خود را بهبود بخشند و از مشکلاتی که بر آن‌ها تأثیر می‌گذارد خلاص شوند.
خانواده درمانی: بر بهبود پیوند‌های خانوادگی تمرکز دارد و افراد زیادی را در یک خانواده درگیر می‌کند.
گروه درمانی: شامل گروه کوچکی از افراد است که یک هدف مشترک دارند. این درمان به اعضای گروه اجازه می‌دهد تا از دیگران حمایت کنند و از آن‌ها حمایت دریافت کنند و رفتار‌های جدیدی را در یک گروه حمایت کننده و پذیرا اتخاذ کنند.
تکنیک‌ها و روش‌های روان درمانی:وقتی عبارت »روان درمانی« را می‌شنوید، ممکن است بیمار را تصور کنید که روی مبل دراز کشیده و صحبت می‌کند در حالی که درمانگر روی صندلی نزدیکی نشسته و افکار خود را روی یک دفترچه یادداشت می‌کند، در حالی که حقیقت این است که روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی وجود دارد؛ که بر اهمیت روان درمانی تاکید دارند، با هر بیمار به عوامل متعددی از جمله تجربه درمانگر و تکنیک ترجیحی و یا با توجه به ترجیح بیمار و ماهیت مشکل او بستگی دارد.
رفتار درمانی:رفتارگرایی از آغاز قرن بیستم به یک مکتب فکری برجسته تبدیل شده و شروع به ایفای نقش مهمی در روان درمانی کرده و بسیاری از روش‌های آن هنوز هم این روز‌ها در اهمیت روان درمانی بسیار محبوب هستند.
رفتار درمانی معمولا از انواع مختلفی از سازگاری مانند سازگاری کلاسیک و سازگاری فعال استفاده می‌کند. علاوه بر این روش یادگیری اجتماعی به بیماران کمک می‌کند تا رفتار‌های مختلف خود را تغییر دهند.
درمان شناختی رفتاری:این یک تکنیک روان درمانی است که به بیماران کمک می‌کند تا افکار و احساسات خود را که بر رفتار‌هایی تأثیر می‌گذارد که سازگاری با آن‌ها دشوار است، درک کنند.
برای درمان طیف وسیعی از مشکلات سلامت روان، از جمله فوبیا، اعتیاد، افسردگی و اضطراب استفاده می‌شود.درمان شناختی رفتاری شامل تکنیک‌ها و رفتار‌هایی با هدف تغییر افکار منفی بیمار است که باعث ناراحتی و خستگی او می‌شود.
درمان شناختی:انقلاب شناختی دهه ۱۹۶۰ نیز تأثیر عمده‌ای بر عملکرد روان‌درمانی داشت، زیرا روان‌شناسان به طور فزاینده‌ای بر چگونگی تأثیر فرآیند‌های فکری انسان بر رفتار و عملکرد تمرکز کردند.
به عنوان مثال، اگر به هر موقعیتی با دید منفی نگاه کنید، احتمالاً دیدگاه بدبینانه تری خواهید داشت و در کل خلق و خوی افسرده خواهید داشت.اهمیت روان درمانی شناختی شناسایی مشکلات شناختی منتهی به این نوع تفکر و جایگزینی این افکار با افکار واقعی‌تر و مثبت‌تر است. با انجام این کار، بیماران می‌توانند خلق و خوی کلی خود را بهبود بخشند.
اهمیت روان درمانی انسان گرایانه:این نوع روان درمانی در اواسط قرن بیستم پدیدار شد و توسعه یافت، این درمان بر جنبه انسانی بیمار تمرکز دارد و به او کمک می‌کند تا به مردم احترام بگذارد، به آن‌ها کمک می‌کند تا پتانسیل خود را به حداکثر برسانند و بر اهمیت خودشناسی و دستیابی به اراده آزاد تأکید می‌کنند.
اثربخشی روان درمانی:به گزارش آراز آذربایجان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،برخی از انتقادات روان درمانی با زیر سوال بردن اثربخشی آن مطرح شده است. با این حال، در چندین مطالعه محققان دریافته اند که اهمیت روان درمانی می‌تواند بهبودی و شادی بیماران را افزایش دهد. عواملی مانند شخصیت درمانگر و همچنین اعتقاد او به اثربخشی درمان نقش مهمی در نتیجه روان درمانی دارد. تحقیقات اخیر نشان داده است که روان درمانی روشی موثر برای درمان برخی از اختلالات اضطرابی، افسردگی، اختلالات خوردن، غم و اندوه و تروما است.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%da%86%d8%b1%d8%a7-%d9%86%d8%a8%d8%a7%d9%8a%d8%af-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d9%87%d9%85%d9%8a%d8%aa-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86%d9%8a-%d8%ba%d8%a7%d9%81%d9%84-%d8%b4%d8%af/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.