- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

چرا «منطقه امن حایل» در شمالغرب کشور برای امنیت ملی ضروری است

Posted By admin On آبان ۳, ۱۳۹۹ @ ۱۰:۳۰ ق.ظ In سیاسی | No Comments

سالار سیف الدینی
گروه سیاسی: به نظر می رسد این بار برنامه‌ریزی‌هایی وجود دارد تا جهت گسترش دامنه مناقشه، بحران به سمت ایران نیز هدایت شود. همه نشانه‌ها از وجود چنین برنامه‌ای علیه ایران خبر می‌دهد.
لذا جمهوری اسلامی ایران باید در قبال حضور نیروهای تروریست و رشد »تهدید سخت« در کنار مرزهای خود در شمالغرب کشور با حساسیت و جدیت برخورد نماید و آن را به منزله تهدید نزدیک تلقی نموده، گسیل این نیرو ها به منطقه قفقاز و حضور نیروهای خارجی و تجهیزات تحت کنترل آنها در جدار مرزهای مشترک را اقدامی غیردوستانه و مغایر با امنیت و ثبات منطقه تلقی نماید.
حضور تروریست‌ها و نیروهای نظامی متخاصم در جوار مرزهای شمالغرب، در حال حاضر به بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت ملی ایران تبدیل شده است. صرفاً اگر به پهپادهای حاضر در جنگ نگاهی بکنیم، تعداد سربازان متخصص حاضر در جنگ مشخص می‌شود. طبیعتاً هدایت این پهپادها بر عهده کارشناسان کشورهای سازنده است و این یک هشدار جدی برای ایران نیز می‌تواند باشد.‏
با توجه به حضور تروریست‌ها، شلیک به خاک ایران، تجاوز پهپادها و سنگرگیری در امتداد مرزهای ایران، آرایش نیروهای تهدیدکننده ایران وضعیت پیچیده‌ای به خود گرفته و از نظر منطقی بروز یک جنگ فراگیر نیز دور از انتظار نیست. به ویژه که بسیاری از کارشناسان بر این باوراند که جنگ اخیر یک پیوست ایرانی نیز دارد. اما پیوست ایرانی چیست؟ اساساً بحران در مناطق شکننده قابلیت سرایت و گسترش دامنه به مناطق دیگر را دارد. این منازعات، همچنین قابلیت تغییر و تبدیل را نیز دارند؛ یعنی ممکن است شکل و ماهیت بحران -اگر کنترل نشود- با سرعت تغییر یابد.
به نظر می رسد این بار برنامه‌ریزی‌هایی وجود دارد تا جهت گسترش دامنه مناقشه، بحران به سمت ایران نیز هدایت شود. همه نشانه‌ها از وجود چنین برنامه‌ای علیه ایران خبر می‌دهد. لذا جمهوری اسلامی ایران باید در قبال حضور نیروهای تروریست و رشد »تهدید سخت« در کنار مرزهای خود در شمالغرب کشور با حساسیت و جدیت برخورد نماید و آن را به منزله تهدید نزدیک تلقی نموده، گسیل این نیروها به منطقه قفقاز و حضور نیروهای خارجی و تجهیزات تحت کنترل آنها در جدار مرزهای مشترک را اقدامی غیردوستانه و مغایر با امنیت و ثبات منطقه تلقی نماید.
جمهوری اسلامی ضرورت دارد که برخورد گلوله‌های ناشناس به خاک ایران در خلال درگیری‌های اخیر و تجاوز پهپادها و سنگرگیری و آتش‌افروزی در امتداد مرزها و هر گونه حضور نیروهای مداخله‌گر خارجی به ویژه نیروهای ترکیه‌ای، اسرائیلی و مزدوران بیشتر در آینده نزدیک را بخشی از مناقشه باکو و ایروان تلقی نکند و سناریوهای لازم برای تامین امنیت ملی و آرامش مرزنشین‌ها را تدوین نماید و از گسترش برنامه‌ریزی‌شده دامنه بحران به ایران جلوگیری کند. به این منظور ایران باید در راستای امنیت ملی و تامین آرامش ساکنان مناطق مرزی در استان‌های اردبیل و آذربایجان غربی و شرقی بدون ملاحظه و با »صراحت« »منطقه امن حائل« با مرزهای کشور را تعیین نماید و نسبت به تثبیت آن اقدام کند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از کرونا، این منطقه مادامی که مساله قراباغ حل نشده و نسبت به پاکسازی آن از حضور نیروهای تروریست مزدور اطمینان حاصل نشده می‌بایست: با هماهنگی کشورهای همسایه تا عمق مشخصی در آن سوی ارس تعیین شود و حق حضور مسلحانه و گشودن جبهه در آن، به هیچ طرفی داده نشود؛ در صورت آتش‌افروزی و نقض حریم امنیتی ایران نسبت به برخورد قاطعانه با آن اقدام شود؛ در صورت کشف هر گونه نیروی تروریست در منطقه حائل نسبت به اجرای عملیات ضد تروریستی و ریشه‌کنی آن اقدام قاطعانه انجام نماید؛ پهپادهایی که با هدایت نیروهای خارجی در منطقه حائل به پرواز در آیند به عنوان هدف تلقی شوند؛ سدها، پل‌ها، ابنیه تاریخی و تمدنی و تاسیسات زیرساختی به عنوان نقاط مهم منطقه حائل، باید مشمول قوانین لازم شوند؛ و در نهایت، در صورت نادیده گرفته شدن امنیت مرزهای شمالغربی ایران، تهران پیاده کردن نیرو در منطقه حائل را نیز در دستور کار خود قرار دهد.
arazazarbaijankhabarname@gmail.com


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%da%86%d8%b1%d8%a7-%d9%85%d9%86%d8%b7%d9%82%d9%87-%d8%a7%d9%85%d9%86-%d8%ad%d8%a7%d9%8a%d9%84-%d8%af%d8%b1-%d8%b4%d9%85%d8%a7%d9%84%d8%ba%d8%b1%d8%a8-%da%a9%d8%b4%d9%88%d8%b1-%d8%a8%d8%b1/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.