از خط فقر تا جين هاي ميليوني

چرا مردم چند وقتی است پولدارها را دوست ندارند

چرا مردم چند وقتی است پولدارها را دوست ندارند

گروه اقتصادی: فاصله طبقاتی بیداد می‌کند. این را می‌توان در جای جای خیابان‌های کلان شهرهای کشور و حتی شهرهای کوچک دید. دخترک گل گفروش کنار ماشین آخرین مدل میلیونی، پیرمرد باربری که خرید‌های میلیونی دیگری را به دوش می‌کشد، خانه‌های ویلایی در کنار خانه‌های کوچک ۴۰ یا ۵۰ متری، دستفروش ژنده پوش در کنار بوتیک شیک با اجناس لوکس و آنتیک، همه و همه نشانه‌های روشنی از وجود اختلاف طبقاتی شدید در جامعه ماست.
اختلاف طبقاتی که انتظار می‌رفت روند کاهشی داشته باشد، نه افزایشی. اختلاف طبقاتی که در طول ۸ سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به وجود تمام شعارها پررنگ تر از قبل خودی نشان داد و حالا از خط فقر ۲میلیونی و حتی ۳میلیونی سخن گفته می شود و هنوز هم اختلاف طبقاتی خودنمایی می کند.
لوسترهای وارداتی ۱۰۰ میلیون تومانی، فرش شش‌متری صد رج تبریز ۲۰ میلیون تومانی ساعت رولکس وارداتی ۵۰ میلیون تومنی اتومبیل وارداتی آخرین مدل ۳۰۰ میلیون تومانی سرویس‌های طلا و جواهر ۲۰۰ میلیون تومانی مبلمان ایتالیایی وارداتی ۳۰۰میلیون تومانی و حتی سیگارهای برگی وارداتی که هر نخ آن ۳۰۰هزار تومان قیمت دارد، در جایی که خانواده‌ای لنگ یک میلیون تومان است تا سقف کوچک بالای سر را از دست ندهد، درجایی که کودکی با حسرت به نانوایی محل خیره می‌شود در جایی که نو عروس برای جهزیه‌اش لنگ یک فرش ۱۰۰ هزار تومانی ماشینی است همه و همه نشان از بیرحمی جامعه است و فقر را در برابر ثروت به رخ می کشد.
همین چند وقت پیش بود که باز شدن صفحه ای در فیس بوک با نام بچه پولدارهای تهران انقدر سر و صدا کرد و آنقدر انتقادهای مردم را به همراه داشت که صفحه بسته شد.بعد از ان اما هر روز شهرهای مختلف در کشور با همین نام سعی در به رخ کشیدن ثروت خود دارند.صفحه بچه پول دارهای تبریز نمونه دیگری از این به رخ کشیدن ها است.حالا هم اعلام شده که سایت‌هایی در کشور فعالند که مشغول به فروش اجناس لوکس و گران‌قیمت هستند که هر خانواده‌ای تمکن مالی برای خرید آنها را ندارد.
در این سایت‌ها قیمت کالاها گاهی سر به فلک کشیده و از حد تصور خارج است. برای مثال یکی از این سایت‌ها که زیرمجموعه یکی از فروشگاه‌های شهر تهران نیز فعالیت می‌کند در بخش شلوارهای جین خود قیمت پایه هر کدام از شلوارهای موجود را حداقل ۱ میلیون تومان اعلام کرده است. این در حالی است که قیمت یک شلوار جین با کیفیت در بازار میانگین بین ۵۰ الی ۱۰۰ هزار تومان است!
جالب تر اینجاست که این سایت برای مشتریان خود که حاضرند پول‌های کلان بابت لباس‌های گران‌قیمت بدهند امکاناتی از جمله تخفیفات گوناگون را در نظر گرفته است. برای مثال با خرید هر کدام از شلوارهای جین بسته به قیمت آن از ۲۵ تا ۵۰ هزارتومان »بن تخفیف« در نظر گرفته شده است که برای خریدهای آینده از این سایت قابل استفاده است.
هر چند کسی که پول دارد حق دارد بنا بر ثروت خود از امکانات استفاده کند و بر این مساله ایرادی وارد نیست اما مساله ای که به نظر می رسد افکار عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد، علنی کردن و به رخ کشیدن این امکانات برای قشر متوسط و ضعیف است.
به نظر می رسد این خودنمایی ها در روزهایی که بسیاری از مردم در فقر و مشکلات اقتصادی دست و پا می زند و در تلاشند تا چرخ زندگی را بچرخانند ، نه تنها صورت خوشی ندارد بلکه تنفر عامه مردم از ثروتمندان را به همراه خواهد داشت و باعث تقویت این تفکر می شود که ثروت ها نامشروع و بدون زحمت بدست آمده است که البته همیشه تصور صحیحی نیست و نیاز به اصلاح توسط خود ثروتمندان دارد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۶:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


پنج + = 8