- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

چرا قانون درآذربایجان‌غربی نادیده گرفته می شود

Posted By admin On مهر ۲۰, ۱۳۹۴ @ ۶:۲۲ ق.ظ In اخبار ویژه,به قلم سردبیر,فرهنگ و هنر | No Comments

ابراهیم آقازاده
یکی ازمهمترین ارکان پیشرفت در جوامع امروزی وجود »قانون« است. صد البته نبود قانون بزرگترین آسیب جوامع خواهد بود اگر در جامعه ای قانون وجود داشته باشد ولی عده ای آنرا پایمال و عده ای هم از وجود آن اطلاع نداشته باشند در این خصوص وظیفه رسانه ها بالاخص در انجا که مربوط به خودشان هسنت آنان چه عکس العملی باید نشان دهند؟چه دیروز و چه امروز؛ مردم و بالاخص مسئولان ، مطبوعات را رکن چهارم دموکراسی قلمداد کردند همه می دانند ساز و کار و قواعد دموکراسی عمل کردن به خواست افکار عمومی می باشد که به نحوی باید به »مطالبه« تبدیل شود.وظیفه ذاتی رسانه‌ها آگاهی بخشی به مردم از طریق اطلاع رسانی است بدون شک اگر رسانه ها از حقوق حقه خویش نتوانند دفاع نمایند تحت هیچ شرایطی نخواهند توانست از حقوق مردم دفاع نمایند.با مد نظر قرار دادن وجیزه فوق؛ در برخی استان ها برخی ادارات ماده ۱۳ دستور العمل اجرایی انتشار آگهی های دولتی را رعایت نمی کنند. در این ماده تصریح شده است آگهی های دولتی نباید در ویژ نامه های استانی روزنامه های سراسری چاپ شود چرا که استانها از روزنامه محلی بهره مند هستند.علاوه برآن برابر بند۵ تبصره ۲ ماده ۲ قانون اهداف و تشکیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کلیه آگهی های دولتی باید از طریق ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به مطبوعات جهت چاپ و نشر عرضه گردد .
مجددا در برخی استان ها از جمله آذربایجان غربی ، اردبیل و… ان شاءا…بنا به هیچ دلیلی! و صرفا از روی عادت ! برخی از ادارات آگهی های خود را مستقیم به مطبوعات عرضه می دارند پایمال کردن قانون توسط ادارات مورد بحث مثل روز روشن است ولی رویه خلاف و سئوال برانگیز از آنجا نشات می گیرد که آگهی های چنین اداراتی بجای بدنه اصلی روزنامه های سراسری در ویژه نامه های استانی که فقط عملا در یک استان توزیع می شود به زیر چاپ می رود در حالی که آگهی به نام روزنامه سراسری به نماینده روزنامه داده شده است.
چنین اداراتی دو تخلف آشکار انجام می دهند.۱- بر خلاف بند۵ تبصره ۲ ازماده ۲ قانون تاسیس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب مجلس شورای اسلامی عمل می کنند.۲- به جای اینکه آگهی آنان در بدنه روزنامه و در صفحات اصلی به زیر چاپ برود در ویژه نامه های استانی روزنامه های سراسری چاپ می شود این گونه ادارات علیرغم اینکه از موضوع اطلاع می یابند دم فرو می بندند!تخلف مهم را روزنامه های سراسری و نمایندگان آن در برخی استان ها انجام می دهند آنان برخلاف ماده۱۳ آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات عمل می کنند.
با توجه به موارد فوق »حق« نشریات محلی توسط برخی ادارات و روزنامه های سراسری تضییع می شود.هدف راقم این وجیزه ازبر ملا کردن این موضوع صرفا اختصاص آگهی به »آراز آذربایجان« نیست که از سال ۱۳۸۵ در استان آذربایجان غربی همه روزه منتشر می_شود بلکه حق این روزنامه به نحوی از انحاء در این موضوع نادیده گرفته و پایمال می شود.
در پایان در صورت عمل نکردن به قانون و تداوم و زیر پا گذاردن آن توسط دستگاههای اجرایی و دولتی استان» روز نامه آراز آذربایجان و نشریه های عصر آذربایجان و امانت« اسامی ادارات و مدیران کل آن را به عنوان اینکه به قانون عمل نمی کنند به افکار عمومی اطلاع رسانی خواهد کرد به قول لویی شانزدهم »هیچ انسان عاقلی نباید افکار عمومی را نادیده بگیرد« .


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%da%86%d8%b1%d8%a7-%d9%82%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%86-%d8%af%d8%b1%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d9%8a%d8%ac%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%d8%ba%d8%b1%d8%a8%d9%8a-%d9%86%d8%a7%d8%af%d9%8a%d8%af%d9%87-%da%af%d8%b1/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.