چرا برخی دستاوردهای ارزشمند انقلابی جشنواره فجر چهلم را نمی‌بینند

چرا برخی دستاوردهای ارزشمند انقلابی  جشنواره فجر چهلم را نمی‌بینند

گروه فرهنگی: منتقد پیشکسوت سینما گفت: در ابراز گلایه‌ها به نوع برگزاری جشنواره، هرگز نیم‌نگاهی به دستاورهادهای ارزشمند انقلابی و آثار دفاع مقدسی نمی‌شود؛ موضوعی که امسال اتفاقا بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌آمد و در جشنواره چهلم فیلم فجر شاهد نوعی نوآوری در بیان ژانر دفاع مقدس بودیم. طهماسب صلح‌جو در گفت وگو با اشاره به حواشی راه افتاده نسبت به جشنواره چهلم فیلم فجر گفت: من به دلیل سن و سالی که دارم یکی از مشتریان قدیمی جشنواره فیلم فجر هستم؛ تا جایی که به یاد دارم همیشه این بحث ها، اعتراضات، انتقادات و خرده گیری‌ها نسبت به این جشنواره و برگزاری آن وجود داشته است.
وی تاکید: انگار جشنواره فیلم فجر بهانه‌ای است که همواره عده‌ای خودی نشان دهند و اظهارنظرهای خاص داشته باشند.
این منتقد و کارشناس سینما تصریح کرد: اگر برای همین جشنواره فیلم فجر مختصات و مشخصاتی را ترسیم کنیم و دقیقا مشخص کنیم که در ۴۰ دوره ای که جشنواره فیلم فجر برگزار شده، چه ویژگی‌ها و چه جلوه هایی داشته است، قطعا یکی از نشانه‌های جشنواره فجر همین است که هرسال و هر دوره عده‌ای با نظر مخالف و برخی حربه ها به جشنواره تاخته‌اند.
در نتیجه این حواشی همواره جزئی از این جشنواره است و نه موضوعی مهم یا تازه
صلح‌جو با اشاره به اهمیت ذکر نقاط قوت جشنواره که عمدتا در بیان گلایه‌ها جایی ندارد توضیح داد: در میانه این اعتراضات و گلایه‌ها به نوع برگزاری و… هرگز نیم نگاهی به دستاورهادهای ارزشمند انقلابی و آثار دفاع مقدسی و … نمی شود؛ موضوعی که امسال اتفاقا بیش از هر زمان دیگری به چشم می آمد و فیلم های خوبی هم در این باره به اکران درآمدند.
فیلم های جشنواره چهلم ازنظر نوع بیان، تکنیک و فضا سازی فیلم هایی خوبی بودند
وی ادامه داد: امروز تکنولوژی سینما پیشرفت کرده و در مقایسه با ده سال پیش امکان ایجاد فضاهای چشمگیر در سینما برای سینماگران و فیلمسازان ما فراهم شده است.
این منتقد یادآور شد: جلوه های ویژه‌ای که در فیلم موقعیت مهدی وجود داشت نمونه‌ای از این بکارگیری تکنولوژی در خدمت ارائه منظور است؛ آن فضای هولناک جنگ آن گونه که در این اثر شاهد بودیم قبلا در سینما به راحتی قابل ایجاد نبود ولی امروز با تکنولوژی دیجیتال، after effect ها، نرم افزارهای کامپیوتری و… فراهم شده که خروجی آن کارهای چشمگیری چون موقعیت مهدی است.
صلح‌جو تاکید کرد: از سوی دیگر و ورای بحث تکنولوژی، بحث پرداختن به مضامین و موضوعات جنگی است؛ فیلم دسته دختران اثر منیر قیدی اگرچه نارسایی هایی داشت اما نوعی پرداخت جدید به جنگ است که در این دوره برای اولین بار شاهد آن بودیم؛ این که در یک فیلم به حضور زنان در جنگ پرداخته شده و این تصویر زنانه از جنگ حماسه پردازی می شود.
شاید در دوره های قبل برای چنین فیلمنامه هایی محدودیت وجود داشت یا حتی اقبال و تمایلی به تولید آنان نشان داده نمی شد اما در جشنواره چهلم فیلم فجر شاهد نوعی نوآوری در بیان ژانر دفاع مقدس بودیم.
به گزارش راز آذربایجان به نقل از ایرنا،وی اظهار داشت: در مجموع می توان گفت که کیفیت فیلم های جشنواره امسال خوب بود و بعضا نوعی اعتراض اجتماعی به مسائل مختلف روز را همراهی کردند که می تواند هشداری برای جامعه باشد
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۳:۳۲ ب.ظ

دیدگاه


× 2 = چهار