چراغ نشر نیمه خاموش شد

چراغ نشر نیمه خاموش شد

گروه فرهنگی:آمارهای نشر در تیرماه نگران کننده است.‌
در حالی که بیش از دو سوم ماه گذشته است، تنها دو هزار و ۲۴۰ عنوان کتاب منتشر شده است؛‌ کمتر از یک‌سوم آمار ماه‌های گذشته. سال ۹۹ سال سختی برای عمده صنایع کشور از جمله صنعت نشر است.‌
صنعت نشر که در طول سال گذشته چشم امیدش به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران برای جبران ضرر و زیان‌های اقتصادی‌ بود، حالا با شدت گرفتن دوباره شیوع کرونا باید قید نمایشگاه را در سال جاری بزند.
این یعنی جبران نشدن زیان‌های اقتصادی ناشران در سال گذشته و کمبود نقدینگی در نشر موضوعی که به خوبی خود را در آمارهای نشر در چند ماه ابتدایی سال نشان داده است. دوره قرنطینه در فروردین‌ماه موجب شد که ناشران هیچ کتابی منتشر نکنند. آمارها نشان می‌دهد که ناشران در اردیبهشت و خرداد و حالا تیر هم نه تنها جبران فروردین را نکردند،‌ بلکه با کاهش قابل توجه در میزان انتشار عناوین نیز مواجه بوده‌اند.آمارهای خانه کتاب نشان می‌دهد که از ابتدای تیر ماه تاکنون که بیش از دو سوم ماه گذشته است،‌ تنها دو هزار و ۲۴۰ عنوان کتاب منتشر شده است. از این تعداد ۱۵۳۳ عنوان تألیف و ۷۷ عنوان ترجمه بوده است.
همچنین هزار و ۴۳۸ عنوان چاپ اول و ۸۰۲ عنوان نیز چاپ مجدد بوده است. شمارگان کتاب‌های منتشر شده نیز نشان از ضعف در بدنه نشر دارد؛‌ زیرا تنها دو میلیون و ۴۳۸ هزار و ۱۶۷ نسخه کتاب در تیرماه منتشر شده است؛ یعنی شمارگان کتاب‌ها زیر ۱۰۰ نسخه بوده است. بیشترین کتاب‌های منتشر شده در تیرماه به حوزه ادبیات با ۴۳۷ عنوان کتاب اختصاص داشته است.
ناشران کودک و نوجوان نیز۲۹۶ عنوان کتاب چاپ کرده‌اند که از این میان ۱۶۱ عنوان تألیف و۱۳۶ عنوان ترجمه بوده است. ۱۸۱ عنوان کتاب‌های کودک نیز تجدید چاپ و ۱۱۵ عنوان چاپ اول بوده است.خرداد ماه البته وضع نشر به نسبت تیرماه بسیار بهتر بوده است.‌ خردادماه امسال شاهد انتشار هفت هزار و ۴۳۲ عنوان کتاب بوده‌ایم که از این میان پنج هزار و ۲۶۳ عنوان کتاب تالیف و ۲ هزار و ۱۶۹ هنوان تجدید چاپ بوده است. چهار هزار و ۵۱۲ عنوان از کتاب‌های خرداد چاپ اول و ۲ هزار و ۹۳۵ عنوان نیز چاپ مجدد بوده ‌است.
اگر سری هم به آمارهای نشر در اردیبهشت ماه بزنیم، شاهد افزایش ۹ درصدی در انتشار تعداد عناوین نسبت به دوره زمانی مشابه سال گذشته هستیم که می‌توان گفت‌ این ۹ درصد، جبران عدم انتشار کتاب در فروردین ماه است.‌ در اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز هشت هزار و ۱۲۳ عنوان کتاب چاپ شده است.
بیشترین افزایش در رده‌های کودک و نوجوان به میزان ۶۷ درصد، کلیات به میزان ۶۶ درصد، سپس موضوعات هنـر ۴۶ درصـد و تاریخ و جغرافیا ۳۱ درصد بوده و بیشترین کاهش در رده‌های کمک درسی و آموزشی به میزان ۳۸ درصد و زبان به میزان ۱۶ درصد بوده است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از تسنیم،‌ در حالی آمارها صدای هشدار و وضعیت قرمز برای نشر را به صدا درآورده‌اند که وزارت ارشاد هنوز تکلیف نمایشگاه کتاب تهران را مشخص نکرده است. هر چند که تعیین تکلیف برای برگزاری نمایشگاه به ستاد مقابله با کرونا واگذار شده است‌، اما در وضعیت فعلی بسیار بعید است که بتوان نمایشگاه را در مهرماه یا حتی بعد از آن برگزار کرد؛‌ بنابراین این سؤال پیش می‌آید که به جای از دست دادن فرصت‌ها و منتظر ماندن برای تصمیم‌گیری ستاد بهتر نیست که وزارت ارشاد به سراغ گزینه بعدی خود که همان حمایت از صنعت نشر در قالب بسته‌های اقتصادی در صورت برگزار نشدن نمایشگاه کتاب است، برود؟
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۶ ق.ظ

دیدگاه


8 × = چهل