اختصاصي آرازآذربايجان ؛

چرائی ها و چگونگی های گردشگری

چرائی ها و چگونگی های گردشگری

رسول مجتبوی
گروه اقتصادی: در جهان امروز متولیان امور در اقصی نقاط جهان از گردشگری به عنوان یک منبع عالی برای کسب درآمد ملی و نیز برای بالا بردن درآمد سرانه ، بهره می_جویند.
در این راستا اقدامات لازم برای ایجاد و تکمیل جاذبه های گردشگری اعم از رسیدگی به بناها و مکان های باستانی و یا ایجاد امکانات درتفرجگاه های طبیعی و و نیز ایجاد پارک ها و امکنه تفریحی جدید در کنار استفاده از جاذبه های طبیعی و نیز موسیقی و اماکن وابسته به تفریحات مختلف چون محیط های شاد حتی المقدور در چارچوب متوازین قانونی و عرفی هر کشور انجام می پذیرد.
اما آنچه در تمامی این فعالیتها مطمح نظر قرار می¬گیرد ایجاد بسترهای لازم برای کسب درآمد است و لاغیر.
در بیشتر کشورهای فاقد منابع انرژی ومعدنی واز این طریق گردشگری گاه ۸۰ درصد درآمد ملی تأمین می گردد.
اورمیه که از آن به عنوان زادگاه زردشت بزرگ پیامبر ایرانی یاد میشود با داشتن بسترهای لازم اعم از طبیعتی چون دریاچه ، پست خوشاکو، خان دره سی،تفرجگاه بند و …. و نیز بناهای تاریخی چون کلیساهای متعدد – آتشکده ها و مسجد جامع و مناره مدرسه هدایت و خانه انصاری و ….. و نیز محصولات منحصر بفرد و اختصاصی چون نقل و عرق بیدمشک ، میتواند یکی از اقطاب گردشگری مطرح شود اما می بینیم علیرغم بسیاری از تبلیغات و اقدامات مقطعی نتیجه چندانی عاید نمیشود. راستی چرا….؟
گاه از سوی بعضی افراد مغرض و یا کم اطلاع نبود مراکز تفریحی ساختارشکنانه؛همان مراکز که در برخی کشورهای همسایه به وفور یافت می گردد به عنوان عامل اساسی رکود و مانع پیشرفت شهرهای ایران عنوان می¬شود ، که اگر چنین می بود بایدبرخی شهرهای مرکزی کشور از جمله یزد و اصفهان در مرتبه ای کمتر از ما قرار می گرفتند چرا که اورمیه دارای امکانات طبیعی منحصربفردی هست که شهرهای میانی کشور ازین بابت سهمی ندارند مهمتر از همه همسایگی با سه کشور غربی و شمالی و نزدیکی به دو کشور دیگر هست.
پس باید مشکل را جای دیگری جست
در هرجای دیگر دنیا که شما بخواهید بدیدار آشنائی بروید باید نکاتی چند را حتما مد نظر قرار دهید. قبلا نه تنها باید اعلام کنید بلکه هدف از دیدار و زمان دیدار را دقیقا مشخص فرمائید حتی اگر شخص دیدار شونده از اقربای درجه یک همچون والدین یا فرزندان باشد.
در این دیدار کمتر موفق خواهید شد مثلا پول قهوه ای را که در مکان دیدار مینوشید به پای میزبان بگزارید و اگر موفق شوید به اصطلاح فقط دنگ خود را پرداخت نمائید موفقیت بزرگی کسب نموده اید. و در نهایت از اینکه وقت میزبان را گرفته اید بسیار پوزش خواهید خواست.
اما ارومیه………………………………….؟
در هرلحظه از شبانه روز ممکن است زنگ خانه تان به صدا درآید و افراد فامیل و یا دئوست و آشنا بعنوان میهمان شما شوند.. مخارج همگی را در طی اقامت میزبان حتما و حتما بگردن می گیرید حتی اگر فاصله فاحشی در جایگاه اجتماعی طرفین باشد. در نهایت موقع بدرقه ی میهمان تمامی سوغات میهمان توسط میزبان خریداری شده و میهمان را با کلی خاطرات خوش توزیع خواهیم کرد.
هتلها – مهمانسراها – غذاخوریها وبازارهای ما سهم بسیار اندکی از آوردة ارزی یا ریالی میهمانان شهر دارند. چرا که ما مردم ارومیه بی اندازه میهمان نواز هستیم. و جالبتر اینکه در تمامی مدت میهمان نوازی اغلب دست به سینه در خدمت میهمان بوده و معمولا از کسب و کار خود بابت کسب رضایت میهمان یکسره دست میشوئیم. در مسافرت خود به دیگر شهرها هرآنچه را میتوانیم ابتیاع نموده و از سبزه و قماش و پوشاک ترک و نقل و عرق و حلوا بارنموده به عنوان سوغات با خود میبریم و در تمام مدت کلی خرج میکنیم و موقع برگشت هم تا چهل همسایه اونورتر سوغاتی خریده باخود میاوریم. و جالبتر که ابتدا در شهر مقصد هتل یا مهمانسرا را رزرو کرده و اتراق میکنیم بعد دیدارهای خود با دوست و فامیل و آشنا را شروع می کنیم.
از دیگر عوامل بازدارنده میتوان سیستم معیوب مسافربری با تمامی کم و کاستی های موجود داخل شهری رامی توان نام برد .
از دیگرسو برخی بازاریان ما گردشگر را به عنوان یک گاو شیرده می بیندند و تا آنجا که می تواندند به خود اجازه می دهدند که هرنوع اجحاف را در حق مشتری گردشگر روا دارند. عدم دسترسی به مترجم هم یکی از عوامل اساسی برای هدف قرار گرفتن گردشگر گردیده است. گاه گردشگر در میان جمعیت انبوهی مشاهده میشود که یک راهنمای مسلط به زبانش را نمی تواند بیابد و بدتر از آن در برخی مواقع گردشگر ، چون توپی به راست و چپ حواله میشود. هنوز ارومیه به عنوان مدعی قطب گردشگری مرزی یک اپلیکیشن ساده آندروید یا مک چندزبانه را راه اندازی نکرده است.
و تنها به این بسنده میکند که در مراکزی خاص یک نقشه کاغذی رایگان در اختیار گردشگر قرار گیرد. که باز جای شکر دارد اما ….. اما این که این نقشه کاغذی تا چه حدی توانسته یا میتواند نیازهای گردشگر را پاسخگو باشد فکر میکنم مورد ارزیابی قرار نگرفته و نمیگیرد چرا که سالهاست اطلاعات عرضه شده توسط این نقشه تغییری پیدا نمیکند. هتلها و میهمانسراها و غذاخوریها فاقد ارزیابی بوده و نظارت کافی و وافی نمیشود و بدیهی است میهمان نه حوصله شکایت دارد و نه زمان دویدن برای احقاق حقی طبیعی که باید در دسترسش قرار گیرد. برخی مامورین پلیس ونیز راهنمائی و رانندگی بدلیل غیربومی بودن و نیز نداشتن توان برقراری ارتباط انسانی مناسب بخصوص با زبانهای بیگانه گاه ناتوان از ارائه راهنمایی های لازم هستند و عموما خود را مجبور به پاسخگوئی ندانسته و یا پاسخگوئی به نیازمندان به راهنمائی و … را جزو وظایف شغلی خود نمی دانند.
برخی مغازه داران هم با نصب کاغذی مبنی بر اینکه باجه اطلاعات نیستند هرگردشگر و میهمانی را از پرسش بیزار کرده اند. از سویی حضور انبوه جماعت بی هدف در خیابانها و نیز. در مورد ماشین های حاضر در سطح شهر که خود از نشانه های اپیدمی بیکاری می باشد که به ظاهر به عنوان تنها تفریح خود تلقی می کنند که خود از آفات گردشگری بحساب می آید.
چرا که رانندگی بد و توق فهای بی مورد و گاه نامناسب حتی از سوی ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی هرگردشگری را از ورود به شهر پشیمان می سازد. گرچه موارد مطروحه بخشی از آسیب های گردشگری در ارومیه به شمار می آید امید آنکه دلسوزان و فرهیختگان فرهنگی و رسانه ای شهرمان ابعاد پیدا و پنهان گستره ی آسیب های گردشگری را از دیدگاه های گوناگون واکاوی نموده و در معرض قضاوت مردم قرار دهند.
Arazazarbaijan.aghtesadi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۹:۵۸ ق.ظ

دیدگاه


× 5 = سی