مدیر ملی برنامه تحولی ترویج در ستاد احیای دریاچه ارومیه:

چاه های غیرمجاز حوزه دریاچه ارومیه ساماندهی وتعیین تکلیف شوند

چاه های غیرمجاز حوزه دریاچه ارومیه ساماندهی وتعیین تکلیف شوند

آرازآذربایجان- مدیر ملی برنامه تحولی ترویج در ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: چاه های غیرمجاز حوزه دریاچه ارومیه ساماندهی وتعیین تکلیف شوند.
علیرضا توکلی در دومین نشست مشورتی احصای تکنیک های برنامه تحولی ترویج برای احیای دریاچه ارومیه با رویکرد مدیریت تلفیقی اظهارداشت: برداشت های بیش از ظرفیت از آبخوان ها، بیلان آب زیرزمینی در تمام دشت ها را منفی کرده و حتی منجر به نفوذ آب شور دریاچه به آبخوان های هم جوار با ساحل شده است.
وی با بیان اینکه بخش کشاورزی مهم ترین مصرف کننده آب در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه است ادامه داد: یک راهکار عملیاتی پشتیبان برای احیای دریاچه ارومیه ساماندهی چاههای غیر مجاز و تعیین تکلیف آنها است.
مدیر ملی برنامه تحولی ترویج در ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهارداشت: در این راستا تدوین پیوست ترویجی آموزشی برای اقدامات بخش های اجرایی وزارت جهاد کشاورزی و ضرورت آن برای اقدامات وزارت نیرو، محیط زیست و … از جمله گام های اساسی در این زمینه است.
توکلی با تاکید بر توانمندسازی و مشارکت کشاورزان در مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و نیز بهره گیری از شیوه های نوین آبیاری در راستای کمک به احیای دریاچه ارومیه افزود: پایین بودن راندمان آبیاری در این حوضه بین ۳۰ تا ۳۶ درصد برآورد می شود.
وی خاطرنشان کرد: تغییر نگرش و اصلاح رفتار در قالب زنجیره اقدامات، تعیین معیشت و اقتصاد خانوار، اصلاح نظام آبیاری و مدیریت منابع چهار رویکرد مبنایی برای اجرای این طرح است.
توکلی افزود: اصلاح سیستم کشت باغ های انگور، تغییر الگوی کشت باغات غیر اقتصادی با گونه های با مصرف آب کمتر نظیر پسته، سنجد، بادام، زعفران و گیاهان دارویی، جایگزینی باغات درجه ۳ با استفاده از پایه های رویشی و ارقام تجاری و احداث باغ های نیمه متراکم و با بهره وری بیشتر مصرف آب، بهبود مدیریت باغات درجه ۲ موجود در بخش کشاورزی از راهکارهای اساسی است.
مدیر ملی برنامه تحولی ترویج در ستاد احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد: همچنین افزایش بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی، انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای آزاد به گلخانه با هدف افزایش بهره وری مصرف آب، احداث باغ های الگویی گیاهان دارویی واجرای سیستم ابیاری تحت فشار از دیگر برنامه ها و اولویت های ترویجی در دست اجرا در بخش باغبانی است.
توکلی تصریح کرد: توسعه روشهای به زراعی، اجرای کشاورزی حفاظتی در سطح حوضه ابریز دریاچه ارومیه، ایجاد مزارع پایلوت کشت نوین و کشت ارقام مقاوم به کم آبی و … از جمله برنامه ها و اولویت های ترویجی در دست اجرادر بخش زراعت در حوضه دریاچه ارومیه است .
دومین نشست مشورتی احصای تکنیک های برنامه تحولی ترویج برای احیای دریاچه ارومیه با حضور مسئولان ترویج و محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، در سالن مرکز اموزش شهید باکری سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی برگزارشد.
*برنامه تحول ترویج کشاورزی احیای دریاچه ارومیه امسال خاتمه می یابد
مدیرهماهنگی ترویج کشاورزی آذربایجان غربی گفت: برنامه تحولی ترویج کشاورزی که برای احیای دریاچه ارومیه با مشارکت مناطق روستایی در دست اجراست مهرماه امسال خاتمه می یابد.
بیتا احمدیان صبح چهارشنبه دراین نشست اظهارداشت: فاز اول اجرای این طرح از مهرماه ۹۶ در سطح ۵۰ روستای آذربایجان غربی و شرقی با همکاری بین مسئولین ترویج و محققین آغاز شده و تا مهرماه ۹۷ ادامه دارد.
وی ادامه داد: برای برنامه‌ریزی الگوی کشت با مشارکت کشاورزان اقدام شده است و برای توانمندسازی کارشناسان و مروجان پهنه و شرکت‌های فنی و مشاوره‌ای اقدام شده و محققان در این زمینه تلاش‌های لازم را انجام داده‌اند.
احمدیان افزود: در این راستا می توانیم با اجرای موفق این طرح و افزایش دانش فنی و تخصصی بهره برداران به منظور بهره برداری بهینه از امکانات موجود و به کارگیری توصیه های فنی به پایداری منابع آبی در منطقه دست یابیم.
وی اضافه کرد: در فازهای بعدی نیز شناسایی و انتخاب روستاها دارا بودن شاخص‌های اولویت پایاب سدها، شبکه آبیاری سطحی، روستاهای بالادست و … مورد توجه است به طوری که بعد از شناسایی روستاها و محصولات‌شان به کمیته فنی و تخصصی متشکل از محققین مجری تکنیک و محققان مسئول مجری تکنیک همچنین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان معرفی می‌شوند.
احمدیان گفت: تحقق اقدامات ترویجی آموزشی در اجرای این طرح با افزایش همکاری و تعامل همه جانبه بین مدیریت ترویج، تحقیقات و بخش اجرا و تولید کنندگان مسیر خواهد بود وعملکرد اقدامات آموزشی ترویجی تا کنون رضایت بخش بوده است.
در ادامه این جلسه مسئولین ترویج و مراکز تحقیقات و اموزش کشاورزی استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان به تشریح اقدامات انجام شده در اجرای فاز اول اجرای این طرح در حوضه آبریز دریاچه ارومیه پرداختند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۱ ق.ظ

دیدگاه


+ 5 = شش