چالشهای پیش روی صنعت بیمه در آذربایجان غربی
مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : در آذربایجان غربی به دلایل مختلف از جمله مرزی بودن استان و پایین بودن سرانه و سهم اشتغال و نبود کارخانه های بزرگ و مولد که بتواند فضای کسب و کار را رونق دهد، باعث شده تا میزان اقبال عمومی نسبت به صنعت بیمه و ریسک گریزی مردم استان تا حد زیادی پایین رود.
توسعه فرهنگ بیمه در دنیای امروز یکی از مهمترین راهبردهای اقتصادی است. نوع نگرش و درک جامعه از استفاده از بیمه تاثیر بسزایی در توسعه فرهنگی آن دارد. در بررسیهای جامعه شناسی، مشخص گردیده است که اکثریت اقشار جامعه با توجه به مشکلات معیشتی و اقتصادی در مقابله با ریسکهای موجود، بسیار افراد ریسک گریزی هستند.
این در حالیست که سهم سرانه مردم از حق بیمه صادره که همانا نشان دهنده ضریب نفوذ بیمه میباشد، بسیار پایین است. در این زمینه علت را میتوان در خصوص مشکلات فرهنگی مردم از مفهوم بیمه دانست. چنانچه مفاهیم انتقال ریسک به غیر و میزان قدرت تحمل ریسک توسط هر یک از آحاد جامعه در فرهنگ مردم نهادینه گردد، گامی بزرگ در زمینه توسعه فرهنگ بیمه در کشور برداشته شده است.
این وضعیت در شرایطی است که در آذربایجان غربی به دلایل مختلف از جمله مرزی بودن استان و پایین بودن سرانه و سهم اشتغال و نبود کارخانه های بزرگ و مولد که بتواند فضای کسب و کار را رونق دهد، باعث شده تا میزان ریسک گریزی مردم استان تا حد زیادی پایین رود.
کارشناسان معتقدند وضعیت کنونی آذربایجان_غربی ایجاب میکند تا نسبت به فرهنگ سازی در مقوله نقش و اهمیت بیمه و میزان قدرت تحمل ریسک توسط مردم اهتمام جدی صورت گیرد.
در این صورت جامعه هدف بیمه را درک خواهد کرد و حق بیمه نه تنها مفهوم هزینه را از دست خواهد داد، بلکه به یک سرمایه گذاری بلند مدت تبدیل خواهد شد. پیروی از قوانین دقیق و جامع نیز در جوامع پیشرفته سبب گردیده است تا نگاه مردم نسبت به این صنعت متمایز گردد. در بسیاری از کشور های جهان، دولتها با استفاده از زیر ساخت بیمه های اجتماعی فرهنگ بیمه را به صورت بنیادی در بین مردم گسترش میدهند. این امر سبب میگردد تا علاوه بر بینش مثبت افراد نسبت به فرهنگ بیمه، خرید بیمه نامه را از نکات ضروری دانسته و با وجودی که در بسیاری از موارد میتوانند ریسک مربوطه را نگهداری نمایند، انتقال آن را به شرکتهای بیمه گر ارجح میدانند.
از سوی دیگر، شرکتهای بیمه گر نیز با گسترش خدمات خود و همچنین پیش بینی که از نیاز های بیمه ای مردم به دست میآورند خدمات متنوع و جدیدی را با در نظر گرفتن نیاز جامعه هدف به بازار عرضه مینمایند. در این زمینه مدلهای جدید آماری و همچنین محاسباتی، نرخهای رقابتی را تولید کرده و ارزش ارائه خدمات بیمه ای با در نظر گرفتن بازار عرضه آن روند کاهشی را در پیش داشته است.این در حالی است که از جمله دیگر مواردی که در توسعه فرهنگ بیمه نقش به سزائی دارد، توسعه فرهنگ مشتریان و مشتری مداری از سوی عرضه کنندگان این خدمت است. تشکیل باشگاه مشتریان و ارائه خدمات مختلف به آنها و تهیه برنامه های مختلف وفادار سازی مشتریان نسبت به شرکتهای بیمه گر، از جمله اقداماتی است که در راستای مشتری مداری و جلب مشتریان در سال اخیر از جانب شرکتهای بیمه گر مورد توجه قرار گرفته است.
در برخی موارد خدمات بانکی نیز به کمک بیمه گران آمدهاند و آنها را در تأمین نیاز های مشتریان یاری میدهند. تغییرات ساختاری در سازمان و معرفی و ارائه خدمات با در نظر گرفتن دیدگاه مشتری محور به جای محصول محور، از جمله دیگر تغییرات و بهبودهایی است که در ارائه خدمات بیمه ای رخ داده است. با در نظر گرفتن این موارد، امروزه مشتریان محصولات بیمه را با در نظر گرفتن شرایط خود و به صورت خصوصی سازی شده دریافت مینمایند.
در مقابل این فرهنگ سازی مهمترین مسئله ضد فرهنگی موجود، عدم اطمینان مردم به امور بیمه گری و همچنین دلالان رسمی صنعت بیمه در بازار است. با افزایش تعدد لایه های فروش و حضور سایر واسطهها از جمله بازاریابان، انتفاع مالی فروشنده و افزایش کارمزد فروش سر لوحه امور قرار گرفته و این خود پایه ای است بر کاهش اطمینان مردم از بیمه نامه ای که خریداری مینمایند.
در واقع هنگامی که ارزانتر بودن و یا در دسترس بودن خدمات ملاک اصلی برای انتخاب بیمه نامه از سوی مشتریان میباشد، سایر شرایط بیمه نامه مد نظر قرار نگرفته و این امر خود باعث میگردد تا در زمان مورد نیاز، خدمات مناسبی را دریافت ننمایند.
همچنین کاهش شرایط درآمدی افراد سبب گردیده است تا در زمان بروز حادثه، بیمه را محلی برای درآمد خود به حساب آورند. این مورد و سایر موارد مشابه، نشان دهنده چالشهای پیش روی صنعت بیمه در گسترش و توسعه فرهنگ بیمه در آذربایجان غربی است. عدم تمایل افراد به استفاده از برخی محصولات بیمه ای ناشی از بستر نامناسب فرهنگ بیمه در آذربایجان غربی است و عدم ثبات مدیریتی در نهادهای ناظر یک ضعف اساسی در صنعت بیمه است.
این در شرایطی است که وضع کنونی قوانین بیمه به ویژه از بعد فرهنگی، حقوق بیمه گذارها نقش و اهمیت سازمانهای دخیل، نوع و کیفیت و نتیجه و رفع موانع قانونی از دیگر موانع توسعه بیمه ناشی از بستر نامناسب فرهنگ بیمه در آذربایجان غربی است.
ضروری به نظر میرسد همزمان با فرهنگ سازی در خصوص همگانی سازی صنعت بیمه و معرفی رشته های متنوع آن از سوی دستگاههای مسئول در استان، شرکتهای بیمه ای نیز با تنوع بخشی به سبدهای بیمه ای خود، مردم را با واقعیتها، ظرفیتها و قابلیتهای این صنعت آشنا کنند.
نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۴:۴۸ ق.ظ