چالدران شهرستانی محروم با ظرفیت های بی بدیل برای توسعه

چالدران شهرستانی محروم با ظرفیت های بی بدیل برای توسعه

گروه خبر: چالدران با دارا بودن ۱۵۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکیه و ظرفیت های بی بدیل در زمینه های گردشگری، اقتصادی و تاریخی همچنان در رده ای آخر جدول شاخصه های توسعه در آذربایجان غربی قرار دارد و در زمان حاضر و بر اساس ادعای برخی از مسئولان از محروم ترین شهرهای کشور به شمار می رود.
نماینده مردم چالدران، این شهرستان زمانی پس از قلعه گنج محروم ترین شهر کشور بود و پس از خیزش اقتصادی قلعه گنج و در حال حاضر به رتبه آخر نزول کرده است.
آسفالته نبودن ۳۵۰ کیلومتر از ۴۵۰ کیلومتر راه های روستایی، کمبود دست کم ۲۰ تخت بیمارستانی و بهره نبردن از صنعت و مزایای آن با وجود زمین های مستعد و شهرک صنعتی مصوب تنها بخشی از محرومیت های این شهرستان به شمار می رود. نبود شبکه فاضلاب شهری و روستایی، بی سوادی ۳۰ درصد از جمعیت ۱۰ تا ۴۵ ساله و ۴۰ درصد از بانوان و بهره نبردن از گاز طبیعی در ۹۱ درصد از روستاها از دیگر محرومیت های این شهرستان است.
این شهرستان دارای چندین هزار هکتار مرتع و زمین های کشاورزی حاصلخیز است اما به علت نبود آب کافی و امکانات زیرساختی، سرمایه گذاران تاکنون برای سرمایه گذاری در این شهرستان رغبتی نداشته اند؛ چالدران معبری برای ورود و خروج مسافر و کالا نیز در مرز ترکیه ندارد.
شنیدن نام قره کلیسا، یادبود جنگ چالدران، آب و هوای سرد و لازم نبودن کولر حتی در وسط گرمای تابستان و طبیعتی گردشگرپذیر و تاریخی، محرومیت این شهرستان را دور از انتظار جلوه می دهد اما حقیقت چیز دیگری است…
*کاهش جمعیت بیش از هزار و ۳۰۰ نفری چالدران
در پنج سال گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان غربی گفت: مشکلات موجود در چالدران باعث شده که جمعیت این شهرستان بین ۲ سرشماری سال های ۹۰ و ۹۵ افزون بر هزار و ۳۰۰ نفر کاهش یابد و به حدود ۴۵ هزار نفر برسد که این روند کاهشی در برخی روستاها بسیار مشهود است. ناصر حضرتی افزود: جمعیت شهرستان چالدران در سرشماری سال ۹۰ حدود ۴۶ هزار و ۴۰۰ نفر بود که این تعداد در سال ۹۵ به ۴۵ هزار و ۶۰ نفر رسید.
وی اضافه کرد: با توجه به این رقم شاهد رشد منفی جمعیت در چالدران هستیم که این رقم نشان دهنده برخی مشکلات اقتصادی در این منطقه است. وی اظهار کرد: این کاهش جمعیت در چالدران در حالی است که در کل آذربایجان غربی شاهد افزایش ۱٫۱۶ درصدی جمعیت در این دوره بوده ایم. وی ادامه داد: نرخ رشد جمعیت در روستاهای چالدران نیز بسیار ناامیدکننده تر و منفی ۲٫۵ درصد است. رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان غربی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری چالدران بسیار بیشتر از میانگین استانی است، گفت: در این شهرستان۵۱٫۴درصد شاغلان در بخش کشاورزی، ۲۳ درصد در بخش خدمات و تنها ۱۳ درصد در بخش صنعت مشغول به کار هستند.
حضرتی نرخ باسوادی در چالدران را بسیار نامناسب ارزیابی کرد و افزود: نرخ باسوادی کل این شهرستان ۷۰ درصد و بانوان ۶۰ درصد است که وجود شکاف قابل توجه در حوزه باسوادی در این منطقه را نشان می دهد. وی سرانه تخت فعال بیمارستانی در آذربایجان غربی را ۱٫۲تخت به ازای هر هزار نفر اعلام کرد و ادامه داد: این رقم نیز در چالدران بسیار کم و حدود ۸۷ صدم تخت به ازای هر هزار نفر است.
وی اضافه کرد: ۲۱ درصد راه های روستایی چالدران آسفالته است و فاضلاب شهری نیز در این شهرستان وجود ندارد. رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان غربی از برخورداری تنها ۹ درصدی روستاهای چالدران از گاز طبیعی خبر داد و اظهار کرد: ضعف زیرساخت ها در این شهرستان بسیار محسوس است و باید در این خصوص بازنگری اساسی صورت گیرد. حضرتی گفت: از جمله مهمترین معضلات اقتصادی چالدران، وضعیت نابسامان شهرک صنعتی این شهرستان است؛ به طوری که بیش از ۸۰ درصد این شهرک دارای معارض بوده و وضعیتش مشخص نیست.
* توسعه چالدران به جهشی در توسعه اقتصادی این شهرستان نیاز دارد
عین الله شریف پور، نماینده مردم ماکو، شوط، پلدشت و چالدران در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص وضعیت این شهرستان گفت: چالدران مشکلات بسیار زیادی در حوزه های مختلف زیرساختی، زیربنایی، اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، آب و خاک دارد که باید برای بهبود آنها جهشی در توسعه اقتصادی ایجاد شود. وی افزود: در بررسی های صورت گرفته، چالدران ۱۷ هزار نمره منفی دریافت کرده و محرومیت این شهرستان بسیار قابل توجه است.
وی اضافه کرد: نبود فرهنگ مشارکت به علت ضعف پایگاه های درآمدی مردم از عوامل مهم محرومیت و توسعه نیافتگی چالدران به شمار می_رود. وی با اشاره به اینکه فرسایش خاک در چالدران رقم بسیار قابل توجهی است، اظهار کرد: این شهرستان نیاز بسیار زیاد به اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری دارد و موضوع آب برای این شهرستان باید با برنامه ریزی مناسب حل شود.
نماینده مردم ماکو، شوط، پلدشت و چالدران در مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل نبود آب کافی، اکثر کشت ها در چالدران دیم بوده و این موضوع، کشاورزی را با مشکلات جدی در این شهرستان مواجه کرده است.
شریف پور با اشاره به اینکه تفاهم نامه ایجاد زمینه برای توسعه شهرستان چالدران به امضای مدیرعامل بنیاد مستضعفان کشور و استاندار آذربایجن غربی رسیده است، افزود: در شهریورماه امسال با حضور وزیر کشور در این شهرستان، تفاهم نامه توسعه نهایی می شود که باید با استفاده از این ظرفیت، زمینه توسعه چالدران را با بیشترین سرعت ممکن فراهم کرد.
* استاندار آذربایجان غربی: وضعیت فعلی چالدران قابل قبول نیست
استاندار آذربایجان غربی گفت: وضعیت چالدران نسبت به دهه ۶۰ بسیار بهتر شده اما وضعیت فعلی قابل قبول نیست و مسئولان باید به سرعت به فکر توسعه این منطقه محروم باشند. قربانعلی سعادت افزود: دستگاه های مختلف باید برنامه خود را برای حوزه های مختلف در چالدران تهیه کنند تا شاخص های توسعه ای این شهرستان که زیر متوسط استانی است، دست کم به میانگین استانی برسد.
وی با اشاره به اینکه مقدمات دریافت ردیف اعتباری ویژه از مجلس شورای اسلامی برای رساندن شاخصه های شهرستانی پایین تر از میانگین استانی فراهم شده است، ادامه داد: ادارات مختلف از جمله جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، آب منطقه ای، صنعت، معدن و تجارت و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید در این راستا طرح های خود را در سریع ترین زمان ممکن ارائه دهند.
وی مشکل مراتع، فرسایش خاک و استفاده نامناسب از ظرفیت معادن را از مشکلات مهم چالدران برشمرد و افزود: اسکان عشایر، استفاده از ظرفیت مراتع برای راه اندازی دامداری صنعتی، پرورش زنبور عسل و راه اندازی صنایع تبدیلی به همراه بهینه کردن فعالیت مراتع باید در دستور کار جدی مسئولان استانی قرار گیرد. استاندار آذربایجان غربی وجود معارض در ۸۰ درصد سطح شهرک صنعتی چالدران را باعث تعجب دانست و اضافه کرد: مسئولان حوزه های مرتبط در این باره راهکارهای سریع اعمال کنند. سعادت از امضای تفاهم نامه در راستای رفع محرومیت های چالدران با بنیاد مستضعفان خبر داد و اظهار کرد: پیش از چالدران، قلعه گنج کرمان در قالب این طرح روند توسعه ای یافته و به شهرستانی توسعه یافته تبدیل شده است که باید از تجربه این شهرستان جنوبی کشورمان بهره لازم را در راستای توسعه چالدران ببریم. وی بر تهیه فوری طرح احداث چهار دبیرستان شبانه روزی در چالدران تاکید کرد و ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات چالدران، نرخ پایین باسوادی و ترک تحصیل دانش آموزان این شهرستان در مقاطع اول و دوم متوسطه است که باید برای این امر راه حل مناسبی بیاندیشیم.
وی اضافه کرد: به همین منظور راه اندازی دبیرستان های شبانه روزی در دستور کار است که باید در سریع ترین زمان ممکن طرح احداث آنها تدوین شود. به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازایرنا، توسعه چالدران باید با در نظر گرفتن ظرفیت های بالقوه به ویژه در حوزه گردشگری چالدران تدوین و نباید ظرفیت مرز ۱۵۰ کیلومتری نیز در این برنامه ریزی ها فراموش شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۲۵ ق.ظ

دیدگاه


هفت − = 5