پیوستگی مقاومت از جبهه های جنگ تا دفاع از حقوق هسته ای

پیوستگی مقاومت از جبهه های جنگ تا دفاع از حقوق هسته ای

گروه تحلیل: هفته دفاع مقدس از سی ویکم شهریورماه یعنی سالروز تجاوز ارتش بعثی صدام و حامیان پرشمار بی المللی او به خاک کشورمان آغاز می شود تا یادآور پایداری و جانفشانی ملت ایران برای دفاع از میهن باشد پایداری که در مسیر نهضت اسلامی در برابر استبداد و مداخله گری بیگانگان نضج گرفت پس از پیروزی انقلاب حافظ مرزهای کشور شد و در ادامه، اصلی ترین پشتوانه برای دفاع از حقوق مردم ایران قرار گرفت.
طی یک دهه اخیر که قدرت های جهانی در برابر حقوق مسلم ایرانیان برای بهره مندی از فعالیت های صلح آمیز هسته ای قد برافراشتند همین مقاومت بی نظیر در تحمل فشار تحریم_های بی سابقه بین المللی، تقدیم شهیدان هسته ای و سپس تلاش خستگی ناپذیر و طاقت فرسای نمایندگان ایران برای پیگیری حقوق هسته ای کشور به ظهور رسید. در پیوند با استمرار این پایداری قهرمانانه باید چنین نگاشت:
۱- رزمندگان ایران به پشتوانه ملت در جنگ تحمیلی هشت ساله با جانفشانی ها و دلاوری_های خود در مقابل دشمنان ایستادند و از خاک میهن دفاع کردند.
در حالی که ده ها دولت به طور مستقیم یا غیرمستقیم با پشتیبانی از متجاوزان در برابر ایران صف بسته بودند، حفظ تمامیت سرزمینی و جلوگیری از اشغال وجبی از خاک وطن تعبیر و تجسم معنای حقیقی پیروزی بود.
سال ها بعد، در میدان دیپلماسی نیز رایزنان هسته ای کشور، نزدیک به ۲ سال با نمایندگان کشورهای ۱+۵ یعنی قدرت های بزرگ جهانی پنجه در پنجه افکندند تا از حقوق ملت ایران دفاع کنند؛ قدرت هایی که با ادعای غیرصلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران، تحریم_هایی ظالمانه را در برابر کشورمان پی افکندند. در نتیجه همین پشتکار، سرانجام طرف مقابل به ناچار با توافق تیرماه پارسال بر راستی و درستی فعالیت های هسته ای ایران مُهر تایید زد. گفت وگوها دوجانبه، سه جانبه و چندجانبه در سطوح کارشناسان، معاونان و وزیران امور خارجه در این مدت به طور دایم ادامه یافت، به طوری که برخی از این نشست ها حتی بیش از ۲۰ روز به طول انجامید.
به خاطر تلاش های خستگی ناپذیر و پایداری نمایندگان هسته ای ایران بود که رهبر انقلاب آذرماه ۱۳۹۳ در سخنرانی خود به مناسبت هفته بسیج، اظهار کرد: هیات مذاکره کننده ما حقا و انصافا پرتلاش و جدی هستند ایستادگی می کنند، با منطق حرف می زنند، زیر بار حرف زور نمی روند. جنگ هشت ساله هزینه های بسیار سنگینی را بر کشور تحمیل کرد که با گذشت نزدیک به سه دهه از پایان آن هنوز خسارت هایش جبران نشده است. بیش از ۲۰۰ هزار شهید، هزاران جانباز و ویرانی های شهرها و زیرساخت های اقتصادی تنها بخشی از خسارت های انسانی و اقتصادی جنگ بود هزینه هایی که در آن سال ها ضرورت دفاع از کیان و تمامیت سرزمینی کشور به شمار می_رفت.
استقامت ایران طی دهه گذشته در برابر زیاده خواهی های طرف غربی نیز هزینه های زیادی را بر کشور تحمیل کرد.
تحریم های شورای امنیت در قالب قطعنامه_های ششگانه، راه را برای برقراری روابط با دیگر کشورها مسدود کرد و ایران را از حضور موثر در بازارهای جهانی بازداشت. افزون بر آن، غرب و در صدر آن ایالات متحده با معرفی ایران هسته ای به عنوان تهدیدی علیه امنیت جهان، بر ایران هراسی دامن زد و در این مسیر حتی بارها ایران را تهدید به حمله نظامی کرد. پس از اعلان رسمی اجرای برجام در دی ماه گذشته، بایسته های جبران هزینه های تحریم های ظالمانه وجه همت مسوولان اجرایی کشور قرار گرفت. در این راستا، در عرصه سیاست خارجی گشایش های قابل ملاحظه ای حاصل شد ولی در مسیر شکوفایی اقتصادی و حتی بازگشت ایران به فضای پیش از تحریم ها هنوز گام های بسیاری باید برداشته شود و استفاده بهینه از فرصت پسابرجام باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وحدت و انسجام از دیگر همسانی های سال_های جنگ تحمیلی با گفت وگوهای هسته_ای است. در جریان هشت سال دفاع مقدس، ایران یکصدا شعار مقاومت و ایستادگی را سرداد.
حضور پیر و جوان و اقلیت های قومی و دینی در جبهه های جنگ، نمودی از این همبستگی بود.
در جریان گفت وگوهای هسته ای هم حمایت مجموعه نظام و خواست مردم پشت سر نمایندگان هسته ای کشور قرار گرفت و برجام به عنوان سند توافق تاریخی هسته ای افزون بر حمایت عمومی از تصویب مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و شورای عالی امنیت ملی گذشت و رهبر انقلاب نیز با چند شرط آن را مورد تایید قرار داد. حال نیز در شرایطی که برنامه جامع اقدام مشترک در مرحله اجرا قرار دارد، لزوم بهره وری بیشینه از فرصت_های آن در سایه انسجام داخلی ضرورنی انکارناپذیر به نظر می رسد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۱۷ ق.ظ

دیدگاه


سه + = 12