پیش نیازهای توسعه تکاب

پیش نیازهای توسعه تکاب

محمد علی خالق نژاد
ارتباط متقابل »مشارکت« و»توسعه« نقش بسزایی در بهبود زندگی و معیشت مردم دارد. توسعه پایدار جامعه ابعاد وسیعی داردکه یکی از آنها “توسعه عمرانی”است که از ابعاد مهم و تعیین کننده آن به شمار میرود.
وقتی که گفته می شود توسعه ومشارکت ارتباط متقابلی دارند اینگونه به ذهن متبادر میگردد که یکی از اهداف توسعه همان مشارکت است که از آن به عنوان ابزار توسعه که در این مقال مقصود “توسعه عمرانی” است نام برده می‌شود. درنوشتارحاضرسعی بلیغ خواهد شد که در تبیین مطلب بیشتر ازعواملی که در توسعه این شهر می توانند موثرومفید فایده واقع شوند سخن به میان آید. مشارکت وتوسعه از نظر کمیّت وکیفیّت ارتباط وثیق وتنگاتنگی با هم دارند به نحوی که هراندازه کیفیّت یا کمیّت‌مشارکت در جامعه ای متزلزل بوده ودارای نقصان باشد آن جامعه به همان اندازه وشاید چندین برابر بیشتر از قطار توسعه عقب خواهد ماند .
از این روست شهرستان تکاب به دلایل عمده از جمله دارابودن پتانسیلها وظرفیتهای بالقوه و فراوان توسعه ازقبیل مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان ،دومعدن غنی طلا کارخانه های استحصال و فرآوری طلا و انواع معادن سنگ، صنعت فرش دستباف دستباف که شهرت جهانی داشته وبه فرش “آهنین افشار”معروف است،جاذبه های توریستی و گردشگری و… هنوزجزو ۳۱شهر کمتر توسعه یافته کشور به شمار می رود و حتی نسبت به شهرهای همجوار خود نیز از قطار توسعه عقب مانده و تا رسیدن به توسعه متوازن فاصله زیادی دارد که کاستن از این فاصله یا از بین بردن آن همّتِ بالا و توجه ویژهوکار جهادی می طلبد. با توضیحات پیش گفته مقوله مشارکت وتوسعه تکاب را مورد بحث وکنکاش قرار می دهیمابتدا ذکر این مطلب ضروری است که تاکنون از صاحب این قلم مقالات ونوشتارهای متعددیدرخصوص توسعه نیافتگی تکاب به رشته تحریر درآمده ولی مورد بی مهری قرارگرفته وبه بوته نسیان وفراموشی سپرده شده است.
حال مجدداََ در نوشتار حاضر چهارعامل برای توسعه تکاب به عنوان پیش نیاز در منظرومرعی مسئولان بالادستی استانی وشهرستانی قرارمی گیرد : ۱-لزوم مشارکت همگانی در توسعه تکاب توسعه وپیشرفت تکاب نیازمندمشارکت همگانی وحفظ روحیه امیدواری است. امید به “تحول”،”پیشرفت “و”اشتغال مولد”که همواره خواست ومطالبه اصلی مردم بوده و توجه ویژه وهمت والا و پیگرانه مسئولان را می طلبد که چشم انداز وبارقه های آن با استقرار مدیریت ارشد شهرستان در دولت سیزدهم و سفر اخیر استاندار در واپسین روزهای سال ۱۴۰۰ و تشکیل شورای برنامه ریزی استان با محوریت توسعه تکاب با تصویب ۹۸مصوبه برای توسعه و عمران تکاب هویدا گردیدکه امید به حرکت وپیشرفت قطار توسعه را دردل مردم زنده ساخت . انتظار میرود با سازوکارهای منطقی و عقلانی زمینه مشارکت مردم در طرحهای توسعه ای فراهم شود.مشارکت مردم بخش مهمی از برنامه عبور تکاب از محرومیتهای تاریخی میتواند به شمار آید. این مشارکت در سهیم بودن اقشار مختلف مردم وگروههای مرجع در تصمیم گیریها وتصمیم سازیها متبلور می شود. حضور نخبگان، جوانان تحصیل کرده جویای کار در میدان وبها دادن به آنها زمینه ساز مشارکت همگانی خواهد بود . ۲-استفاده از مدیران خلاق،کارآمد وتوانمندباتوجه به این عامل برای پیشبرد اهداف توسعه ای وحل مشکلات چندین ساله تکاب نمیتوان تنها به کار وفعالیت عادی صرف اکتفا کرد
.امری بدیهی است که تکاب محرومیتها و عقب ماندگیهای عدیده ای دارد که گذر از این محرومیتهای تاریخی مستلزم همت بالا وتلاش مضاعف مدیران است . توسعه تکاب در کنار برنامه ریزی مدون ومشارکت مردمی به مدیران لایق، کارآمد، توانمند و تلاشگر و مسئولیت پذیر نیازمند است.
مدیران خلاق وآینده نگر بابرنامه،پویا وچابک ودر یک کلام بنا به فرموده شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی ” عاشق خدمت ونه شیفته قدرت” که بتوانند با روحیه کاروتلاش مضاعف همگام با نماینده عالی دولت درشهرستان که عزمی جدی و راسخ برای عمران وآبادانی تکاب دارد توان عملیاتی کردن برنامه هایی را که دولت ومدیران بالادستی و استانی تدوین کرده و یا دردست تدوین دارند، داشته باشند.
تکاب اینک به مدیرانی با برنامه،نبوغ وخلاقیت نیاز دارد چراکه دیگر دیرشده و به قول استاندار محترم آذربایجان غربی “وقت آزمون وخطا نیست” بلکه هنگامه کاروعمل است وباید گفت مدیریت در شهرستان تکاب کار عاجل وعمل اورژانسی می طلبد.که تحقق این امر با تلاش مدیرانی که به واقع امرعاشق خدمت بوده و درد توسعه وعمران وآبادانی شهررا داشته باشند میسر خواهد بود .
۳-استفاده بهینه از پتانسیلها و ظرفیتهای بالقوه و خدادادی شهرستان همانطوریکه درشِقِّ اول نوشتار آورده شد تکاب علاوه بر جاذبه های فراوان توریستی وگردشگری ازقبیل میراث جهانی تخت سلیمان، چمن متحرک(چملی گُل)،طبیعت سرسبز وبِکر و…وانواع صنایع دستی ،فرش دستباف که شهرت جهانی داشته وبه “فرش آهنین افشار” معروف است وسال گذشته ثبت ملی هم شده، مجمع الجزایری از معادن من جمله ۲معدن غنی طلا و بیش از ۵۰معدن انواع سنگهای ساختمانی و تزئینی فعال نیز می باشد که جملگی پتانسیل وظرفیتهای بالقوه ای برای قرار دادن شهرستان درمسیر توسعه به شمار می‌روند مشروط بر اینکه ازظرفیتهای این منابع عظیم وفق ماده ۱۴قانون معادن وتبصره های آن درراستای عمران وتوسعه منطقه بهره گرفته شود.”تبصره۶(الحاقی۱۳۹۰/۸/۲۲قانون معادن اشعار میدارد”دولت مکلف است پانزده درصد(۱۵%)از حقوق دولتی وصولی رابه اعتبارات همان استان اضافه نماید بطوریکه تمام اعتبارات یادشده جهت ایجاد زیرساخت ورفاه وتوسعه شهرستان با اولویت بخشی که معدن درآن واقع شده اختصاص یابد.”
حال اگر چنانچه این ۱۵درصد مصرح در قانون فوق الاشاره از معدنکاران ستانده شده وبه شهرستان تعلق گیرد ونیز باایجادشهرک سنگ و صنایع پایین دستی توسط صاحبان معادن ضمن ایجاد اشتغال در منطقه وکاهش بیکاری ازخام فروشی نیز جلوگیری گردد قطعا عاملی موثر وموتور محرکه ای برای توسعه وپیشرفت شهرستان خواهد بود. دراین زمینه شواهد وقرائن موجود بیانگر آنست که مدیریت ارشد شهرستان (فرماندار) درهم افزایی وتعامل با نماینده مجلس عزم واراده ای جدی بر تحقق این امر و دریافت ۱۵درصد حقوق قانونی ازمعادن وهزینه کرد آن در شهرستان وجود دارد.دراین صورت است که میتوان آینده ای بهتر وچشم اندازی روشن برای حذف پسوند “محرومیت” از شهرستان تکاب متصور شد.
۴-وحدت و وفاق و همدلی تمامی موارد پیش گفته وبرنامه هایی که فرماندار محترم تکاب و نماینده محترم مجلس در راستای توسعه یافتگی تکاب تدارک دیده اندزمانی موفق و نتیجه بخش خواهد بود که شاهد وحدت و انسجام باشیم چراکه وحدت رمز پیروزی است وحدت و اتحاد میان مسئولین ،آحاد مردم، اقوام مختلف شهرستان یکی دیگر از پیش نیازهای اصلی توسعه پایدار استباید زمینه ها وبسترهای ایجاد اختلاف وتفرقه شناسایی وحذف شود.
درکنار وحدت اقوام که سالیان متمادی است درکنار هم وحدتی مثال زدنی را تجربه می کنند ضروریست انسجام و همدلی وهمکاری بین بخشی درمیان مسئولان دستگاههای اجرایی ازیکسو و بین مردم و مسئولان ازدیگر سو ایجاد گشته تا از بستر همین وحدت وهمدلی مسیر مشارکت همگانی برای توسعه یافتگی وعمران وآبادانی فراهم آید.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۴ ق.ظ

دیدگاه


× هشت = 16