پیست خوشاکو با قابلیت جذب گردشگر و میزبانی مسابقات بین المللی

پیست خوشاکو با قابلیت جذب گردشگر و میزبانی مسابقات بین المللی

سکینه اسمی
گروه گزارش: سالها است پیست اسکی خوشاکو در حالی عنوان وسیع ترین و برف گیرترین پیست اسکی خاورمیانه را یدک می کشد که از کوچکترین امکانات زیرساختی محروم بوده و این مشکل همچنان با پرجاست. پیست اسکی خوشاکوی ارومیه بزرگ‌ترین و یکی از زیباترین پیست های اسکی کشور و همچنین یکی از کانون‌های مهم ورزش زمستانی در منطقه به شمار می‌رود که متاسفانه این منطقه به دلیل مشکلات زیرساختی تاکنون نتوانسته نه در سطح بین المللی و کشوری بلکه در سطح استانی به جایگاه واقعی خود برسد.
نبود جاده دسترسی مناسب، حداقل امکانات رفاهی و گردشگری، نبود امکانات مناسب برای ورزش اسکی، وضعیت نابسامان تنها هتل موجود بخش کوچکی از موانع و کمبودهای پیش روی این منطقه گردشگرپذیر، ورزشی است که مورد بی توجهی مسئولان قرار گرفته است.
این پیست با توجه به قرار گرفتن در یک منطقه توریستی و نیز هم مرزی استان با سه الی چهار کشور خارجی ظرفیت و قابلیت جذب گردشگر و نیز میزبانی مسابقات کشوری و حتی بین المللی را دارد، اما در سالهای گذشته به دلیل روی کار آمدن افرادی غیر ورزشی در هیئت و بی توجهی مسئولان مورد غفلت واقع شده است.
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه فارغ از خصوصیت بالای منطقه در جذب گردشگر وتوانایی میزبانی مسابقات منطقه ای و کشوری اسکی به دلیل شرایط آب وهوایی منطقه قابلیت تبدیل شدن به پیست اسکی روی چمن را نیز دارد که این ظرفیت نیز تاکنون مورد بهره برداری قرار نگرفته است.
این پیست که یکی از کانون‌های ورزش‌های زمستانی در شمالغرب ایران به شمار می‌رود دارای امکانات بالقوه ای از قبیل کوه‌هایی با شیب مناسب و چشم انداز زیبا است ولی به علت نبود زیرساخت این امکانات بالفعل نشده است.
*مشکل معارض ملکی پیست اسکی خوشاکو سال_ها است باپرجاست
این پیست از حداقل امکانات رفاهی و گردشگری برخوردار بوده و سالهاست که با مشکل مالکیت حقیقی و حقوقی بین روستائیان منطقه، مسئولان اداره کل ورزش و جوانان و هیات اسکی استان مواجه است که در این میان نقش اداره کل منابع طبیعی در رفع این مشکل بسیار تاثیرگذار است.
رفع نشدن مشکل معارض ملکی این منطقه موجب شده این پیست متولی مشخصی نداشته باشند و همچنان توسعه آن در هاله ای از اما و اگر باشد بر اساس اعلام مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان غربی توسعه این پیست نیازمند همدلی و مشارکت دستگاه‌های ذیربط است.
عبدالله چمن گلی در خصوص کمبود امکانات زیرساختی پیست اسکی خوشاکو افزود: پیس اسکی خوشاکو هم اکنون در حال استفاده و بهره_مندی علاقمندان به ورزش‌های زمستانی فراهم است اما متاسفانه برخی مشکلات از جمله تجهیزات سخت افزاری موجب شده به طور شایسته از این ظرفیت در استان استفاده کرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها هتل این منطقه نیازمند ترمیم و بازسازی است اظهارداشت: برای بازسازی و نصب تجهیزات موجود در پیست اسکی خوشاکو نیازمند حمایت استانداری و همکاری ارگان‌های مرتبط هستیم که در این راستا برگزاری نشست‌های همکاری با اداره کل منابع طبیعی و معاونت مدیریت و برنامه_ریزی استانداری در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان غربی ادامه داد: هم اکنون با مشکل معارض ملکی در این منطقه مواجه هستیم و در راستای آزادسازی دو قطعه زمینی که کشاورزان منطقه ادعای مالکیت آن را که در محل پیست اسکی خوشاکو قرار دارد، نیازمند مساعدت و همکاری اداره کل منابع طبیعی هستیم تا از راه قانونی اقدام به رفع این مشکل کنیم.
*پیست اسکی خوشاکوی ارومیه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند
رئیس هیئت اسکی آذربایجان غربی که هم اکنون متولی اداره کرد این منطقه است نیز در خصوص وجود مشکلات پیش روی این منطقه گفت: موانع پیش روی این پیست نیازمند بررسی دقیق از سوی مسئولان و تلاش در جهت رفع آن‌هاست.مسعود قهرمانلو با بیان اینکه هم اکنون امکانات و زیرساخت‌های موجود این پیست جوابگوی وزرشکاران و علاقمندان به ورزش اسکی و ورزش‌های زمستانی نیست اظهارداشت: بر اساس مزایده برگزار شده ماه گذشته مقرر بود اداره این پیست به بخش خصوصی واگذار شود که متاسفانه کسی برای شرکت در این مزایده حضور نیافت.وی ادامه داد: با توجه به عدم استقبال بخش خصوصی برای حضور در این منطقه مجدد اداره کرد پیست از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان به هئیت اسکی واگذار شد که با وجود بارش‌های مناسب برف از ماه‌های گذشته به دلیل این بی برنامگی موفق به راه اندازی پیست نشدیم.
قهرمانلو با بیان اینکه هئیت ورزش اسکی استان تمام تلاش خود را برای فراهم سازی امکانات جهت راه اندازی و استفاده خانواده‌ها ورزشکاران و علاقمندان به ورزش اسکی در این پیست به کار بسته است گفت: جمعه هفته آینده پیست فعالیت خود را آغاز کرد اما فعالیت‌ها برای ایجاد امکانات رفاهی مورد نیاز همچنان ادامه دارد.
*تنها هتل موجود پیست اسکی خوشاکوی ارومیه فرسوده است
قهرمانلو در خصوص امکانات رفاهی موجود در این پیست گفت: متاسفانه تنها هتل موجود این پیست با ?? سال قدمت ساخت، کاملاً از نظر امکانات مستهلک شده و جوابگوی نیازها نیست و تلاش بر این است که ابتدا به کارهای زیربنایی و زیرساختی توجه بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم با آرامش خاطر بیشتری به جذب بازیکن آموزش و تشکیل تیم بپردازیم.
وی با اشاره به مشکل معارض ملکی در این منطقه عنوان کرد: این مشکل سالهاست مانع توسعه این پیست شده و هم اکنون اهالی روستا نیز در این زمینه همکارهایی ضعیفی دارند، اداره کل منابع طبیعی استان نیز باید در مرحله نخست مشکل مالکیتی آن را به طور قطعی حل کند.قهرمانلو گفت: ساخت و سازهای غیر قانونی در حریم جاده منتهی به پیست و حفر ?? حلقه چاه غیر مجاز، ادعای مالکیت دو تن از روستائیان به داشتن دو و نیم هکتار زمین زراعی در وسط پیست اسکی از جمله مشکلاتی است که هیئت اسکی استان سال‌هاست با آن مواجه است.
رئیس هیئت اسکی آذربایجان غربی اضافه کرد: پیست خوشاکو ارومیه به عنوان تنها پیست اسکی آذربایجان غربی جوابگوی علاقمندان و استقبال ورزشکاران این رشته نیست و با وضعیت موجود هیچ پیشرفتی در ورزش‌های زمستانی به خصوص رشته ورزشی اسکی نخواهیم داشت.
*جاده دسترسی پیست اسکی نیازمند توجه ویژه مسئولان است
قهرمانلو در خصوص مشکلات جاده دسترسی پیست اسکی خوشاکو گفت: متاسفانه با بارش‌های سنگین برف جاده این پیست که سه کیلومتر است مسدود می‌شود در این راستا اداره کل راه و شهرسازی در این مواقع اولویت بازگشایی را به محورهای و جاده‌های اصلی می‌دهد متاسفانه مسدود بودن جاده دسترسی موجب می‌شود علاقمندان نتوانند در این منطقه حضور پیدا کنند.
وی از اداره کل راه و شهرسازی استان خواست با توجه به اهمیت بالای این منطقه بازگشایی این مسیر را در مواقع بارش سنگین برف در دستور کار خود قرار داده و اقدامات مناسب برای بهبود راه دسترسی این پیست را فراهم کنند.
رئیس هئیت اسکی آذربایجان غربی با بیان اینکه در سالهای گذشته تیوپ سواری یکی از فعالیت‌های خطرناک در این پیست به شمار می‌رفت عنوان کرد: برای رفع این مشکل پیست مجاز با امکانات مجاز برای تیوپ سواری ایجاد شده است به دلیل اینکه این منطقه یکی از کانون‌های تفریحی خانواده‌های ارومیه و حتی استان به شمار می‌رود.
وی با هشدار با کسانی که در این پیست حضور می‌یابند نسبت به خطرناک بودن استفاده از تیوپ برای تفریح گفت: متاسفانه با وجود آغاز به کار دیرهنگام این پیست شاهد خونریزی مغزی دو نفر در اثر تیوپ سواری شده‌ایم که نشان دهنده خطرناک بودن این اقدام است.
پیست اسکی خوشاکو، در ۴۰ کیلومتری شهرستان ارومیه و در منطقه راژان واقع شده که با داشتن کوه هایی با شیب مناسب و جلوه های زیبای بصری ازطبیعت، همه ساله در فصل زمستان پذیرای علاقمندان به اسکی و ورزش_های زمستانی در این استان است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۷:۴۱ ق.ظ

دیدگاه


8 × = پنجاه شش