پنهان کاری بدترین سیاست دربرابر آسیب های اجتماعی

پنهان کاری بدترین سیاست دربرابر آسیب های اجتماعی

گروه اجتماعی:سیاست سکوت و پنهان کاری در برابر ایدز تاکنون در بین مسئولین کشور در ارائه آمار و در مورد مبتلایان نیز با پنهان کاری و ترس از بیان واقعیت دنبال شده است اما اکنون مسئولین بهداشت و درمان کشور با عنوان کردن پایان شکست سکوت در برابر ایدز، در واقع به سوی برخورد واقع بینانه تری با این مشکل بهداشتی و درمانی و در عین حال اجتماعی گام برداشته اند.
آنچه که کارشناسان امور اجتماعی و بهداشتی بر آن اذعان دارند این است که نتیجه پنهان کاری در مورد ایدز همه جامعه را متاثر از این مشکل می_کند و همانند کوه یخی که مقدار کمی از خود را نمایان کرده است ، همواره قابلیت ویرانگری قابل ملاحظه ای با خود دارد، پس معقولانه تر آن است این شیوه پنهان کاری را با اطلاع رسانی شفاف جایگزین کرد.
در همه کشورها آمار ثبت شده ایدز کمتر از مقدار واقعی بیماران است که این مشکل در ایران نیز وجود دارد به اینصورت که میزان دقیق مبتلایان به ایدز بسیار بیشتر از آمار بیماران ثبت شده است که علت این مشکل به پنهان کاری بیماران برمی گردد.
یک کارشناس در این خصوص می گوید: ایدز (نشانگان نقص ایمنی اکتسابی) بیماری عفونی ناشی از ویروس اچ آی وی است این ویروس پس از ورود به بدن در سلولهای دفاعی جایگزین شده و تا پایان عمر فرد در بدن او باقی می ماند و با تکثیر در این سلولها و از بین بردن آنها موجب کاهش تدریجی تعداد سلولهای دفاعی و ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن می شود.
دکتر محمد علی دریک افزود: پس از ورود این ویروس به بدن فرد مبتلا تا سالها بدون علامت بوده و در صورت درمان نشدن در نهایت با تضعیف شدید ایمنی به انواع عفونتها و بدخیمی_ها مبتلا می شود . وی در خصوص راه_های انتقال ویروس اچ آی وی گفت:یکی از شایعترین روش های انتقال وبروس ایدز تماس خونی است به اینصورت که خون فرد مبتلا به اچ آی وی وارد بدن فردی دیگر می شود که این تماس خونی از طریق استفاده از وسایل تیز و برنده مشترک از قبیل سرنگ و سوزن یا پاشیدن خون به مخاط چشم ، دهان و بینی صورت می_گیرد.
وی با بیان اینکه در دنیا تماس جنسی با فرد مبتلا به اچ آی وی شایعترین راه انتقال این ویروس است گفت: بر اساس آمارهای موجود در کشور ما اعتیاد تزریقی با فراوانی ۶۷/۵ درصد شایعترین راه انتقال این بیماری است که این الگو در حال تغییر به سمت روابط جنسی است.این کارشناس اضافه کرد : انتقال ویروس از مادر مبتلا به اچ آی وی به کودک در دوران بارداری و در زمان شیردهی یکی دیگر از راههای انتقال ایدز است.
دکتر دریک یادآور شد: ویروس ایدز از راه تماسهای عادی و روزانه مانند دست دادن بوسیدن ، بغل کردن ، عطسه و سرفه ، استفاده از وسایل مشترک مانند حوله ، ظروف غذاخوری حمام ، توالت ، استخر و نیش حشرات انتقال نمی_یابد.
دکتر شهرام ممدوحی نیز در این خصوص گفت: شایعترین راه انتقال ایدز در کشور همچنان اعتیاد تزریقی است که این الگو به سمت تماس جنسی در حال تغییر است.
وی با اشاره به اینکه هدف سازمان بهداشت جهانی ریشه کنی بیماری ایدز تا سال ۲۰۳۰ است گفت:مهم نیست فرد مبتلا به ایدز از چه طریقی به این بیماری مبتلا شده بلکه مهمتر ارائه راهکارهای موثر پیشگیری از طریق حمایت مادی و معنوی از این بیماران است تا در نتیجه پنهانکاری های پیرامون این بیماری به دلایل مختلف، بر میزان مبتلایان افزوده نشود.دکتر ممدوحی یادآور شد: آمارها نشان می دهد حدود ۳۰ هزار نفر در کشور به بیماری ایدز مبتلا هستند که آمار مبتلایان مرد نسبت به زن بیشتر است و در استان لرستان نیز بیش از دو هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند که این آمار بیشتر از میانگین کشوری است.
دکتر محمد ساکی نیز در خصوص راههای پیشگیری از ایدز گفت: خودداری از استفاده مشترک از وسایل تیز و برنده مانند سوزن و سرنگ ، تیغ صورت تراش یا ناخن گیر و خودداری از انجام خالکوبی یا حجامت با وسایل غیر استریل توسط افراد بدون مجوز از عمده ترین راههای پیشگیری از ابتلا به ایدز است.
وی در خصوص تشخیص ایدز افزود: با توجه به اینکه پس از ورود ویروس به بدن فرد تا سالها بدون علامت است بنابراین تنها راه تشخیص بیماری آزمایش خون است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر آزمایش های خاصی هم وجود دارد که بطور سریع و طی چند دقیقه وضعیت ابتلای فرد را نشان می دهد افزود: هر چه ابتلای فرد زودتر یعنی قبل از ضعیف شدن شدید سیستم دفاعی بدن تشخیص داده شود مهار ویروس آسانتر است و طول عمر فرد مبتلا بیشتر خواهد بود. دکتر ساکی در خصوص درمان ایدز نیز گفت: امروزه ایدز شبیه دیابت یا فشار خون بالا یک بیماری مزمن به شمار می آید به این صورت که اگر چه در طول زندگی ویروس در بدن فرد مبتلا باقی می ماند ولی با تشخیص به موقع ، مراقبت پزشکی و مصرف منظم و مداوم دارو فرد از زندگی طبیعی برخوردار خواهد بود و طول عمر او نزدیک به دیگر افراد جامعه است.وی افزود: علاوه بر این درمان مناسب موجب پاک کردن ویروس از خون می شود و احتمال انتقال آن را به دیگران بشدت کاهش می دهد.دکتر ساکی گفت: افراد برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره بیماری و انجام مشاوره و آزمایش می توانند به مراکز و پایگاههای مشاوره بیماریهای رفتاری در شهرستانهای استان خدمات آموزش ، مشاوره آزمایش و توزیع وسایل پیشگیری و دارو به طور رایگان و محرمانه دریافت کنند.
دکتر ساکی افزود: علاوه بر این ، صدای مشاور با شماره ۰۹۶۸۶ صبحها از ساعت ۹ تا ۱۲ و عصرها از ساعت ۱۵ تا ۱۸ به جز روزهای تعطیل از طریق تماس با تلفن ثابت پاسخگوی پرسشهای افراد نیازمند دریافت خدمات مشاوره ای است.
وی تاکید کرد: تماس با این تلفن رایگان و محرمانه است به اینصورت که شماره تماس فرد تماس گیرنده به هیچ وجه نشان داده نمی شود.
این کارشناس یادآور شد: از هرسه فرد مبتلا به اچ آی وی در کشور دونفر از ابتلای خود آگاه نیستند که ضرورت انجام آزمایش های تشخیصی در افراد با رفتارهای پر خطرجنسی را بیشتر می_کند.
اینکه بسیاری از بیماران مبتلا به ایدز از ترس بدنامی تا آنجا که بتوانند بیماری‌ خود را از دیگران، پزشکان و حتی خانواده خود پنهان می‌کنند بایستی مورد توجه مسئولین امر قرار گیرد تا با اطلاع رسانی صحیح مبتلایان به اچ آی وی بدانند مانند دیگران حق زندگی دارند و این حق تنها با برداشتن انگ اجتماعی ناشی از این بیماری محقق می شود.
در عین حال مهار همه گیری ویروس اچ آی وی بدون شک نیازمند دسترسی همه به تشخیص به موقع، درمان مناسب و حمایت از افراد مبتلا به این بیماری است که این امر مهم تنها در صورتی امکان پذیر خواهد شد که سیاست سکوت و پنهان کاری که تاکنون در پیش گرفته شده را به کناری نهاد و واقع بینانه تر در این مسیر اقدام کرد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۵:۱۵ ق.ظ

دیدگاه


× 9 = چهل پنج