مديرکل ميراث فرهنگي آذربايجان غربي:

پنج هزار نفرازارامنه جهان درآیین مذهبی قره کلیسا شرکت می کنند

پنج هزار نفرازارامنه جهان درآیین مذهبی قره کلیسا  شرکت می کنند

گروه خبر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: همزمان با هفته اول مرداد بیش از پنج هزار نفر از ارامنه دنیا در آیین مذهبی قره کلیسای چالدران شرکت می کنند. جلیل جباری با بیان اینکه این مراسم سالانه همزمان با هفته آخر تیر و هفته اول مرداد ماه که مصادف با شهادت طاطائوس از حواریون حضرت مسیح (ع) آیین مذهبی در قره کلیسای چالدران برگزار می‌شود افزود: امسال نیز این مراسم از اول تا سوم مردادماه سالجاری در چالدران برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: اهمیت و قداست خاص این کلیسا موجب شده که همه ساله بسیاری از کشورهای مختلف جهان به شهرستان چالدران سفرکرده و در آیین مذهبی ای که به مناسبت سالروز شهادت طاطائوس مقدس یکی از حواریون حضرت عیسی مسیح (ع) در این کلیسا برگزار می‌شود و یکی از مهم‌ترین آیین‌های جهان مسیحیت است شرکت کنند.
جباری با اعلام اینکه همه ساله به علت شهادت طاطائوس مقدس یکی از حواریون حضرت مسیح (ع) مراسم خاص مذهبی تحت عنوان عشای ربانی یا بادارک در مجموعه جهانی قره کلیسا با حضور ارامنه ایران و جهان بر گزار می‌شود عنوان کرد: امسال شصت و یکمین مراسم سالیانه مذهبی قره کلیسا در چالدران برگزار خواخد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از آمادگی کامل این اداره کل برای برگزاری مراسم سالانه زیارت هموطنان ارمنی در قره کلیسا خبر داد و گفت: در طول برگزاری این مراسم بازدید و حضور در قره کلیسا صرفا برای هموطنان مسیحی ممکن بوده و پذیرایی و بازدید از هموطنان غیر مسیحی دراین ایام مقدور نخواهد بود.جباری یاد آور شد: برگزاری آیین مذهبی ارامنه جهان همه ساله در ایران ضمن اینکه نشان دهنده زندگی مسالمت آمیز اقوام و ادیان مختلف در ایران و آذربایجان غربی است، صلح و دوستی ایرانیان را به اثبات می‌رساند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: آماده سازی زیرساخت‌ها، نصب بنرهای خوش آمدگویی به زائرین وعلائم راهنمای مسیر، ارائه و توزیع بروشوراز معرفی قره کلیسا و هم چنین برپایی چادرهای خدمات رسان و مدیریت از عهده وظایف این اداره کل خواهد بود.
جباری ایجاد درمانگاه سیار و مستقر شدن گروه امداد و نجات جاده ای، آتش نشانی، راهداری و پلیس راه در زمان بر گزاری این مراسم و راه اندازی غرفه‌های سیار برای فروش مواد غذائی مورد نیاز زائرین از جمله تهدیدات اندیشیده شده برای برگزاری این مراسم است.
قره کلیسا یا کلیسای طاطائوس که به عنوان نهمین اثر کشور در ردیف آثار جهانی به ثبت رسیده است در بین ارامنه جهان به تاده مقدس معروف است. این کلیسا در ۲۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان چالدران بر روی مزار طاطائوس حواری حضرت مسیح (ع) احداث شده است.
این بنای تاریخی – مذهبی به سبب برخورداری از معماری بی نظیرش در تیر سال ۸۷ به عنوان نهمین اثر ثبت شده کشور در سی و دومین نشست میراث جهانی یونسکو در کبک کانادا در فهرست آثار تاریخی جهان قرار گرفت و ثبت جهانی شد.
قره کلیسا (کلیسای تاتائوس) در هفت کیلومتری جاده چالداران – قره ضیاءالدین و در دامنه کوه و روی تپه ?ماهور? قرار دارد.
اهمیت بنای تاریخی قره کلیسا علاوه بر قدمت و معماری کم نظیرش، به علت شهادت تاتائوس مقدس یکی از حواریون حضرت مسیح (ع) است که به دستور پادشاه ارمنستان به همراه پیروانی که به دین مسیحیت گرویده بودند در این منطقه به شهادت می رسد.
بعد از شهادت حواری حضرت مسیح (ع)، او را در محل کنونی کلیسا به خاک می سپارند، بعدها روی قبر او نمازخانه کوچکی می سازند و در قرن هفتم میلادی این نمازخانه به کلیسای بزرگی تبدیل می شود.
این کلیسا در بین ارامنه مقدس است و بسیاری از آنان فرزندان خود را برای غسل تعمید به این کلیسا می برند، در آنجا جشن می گیرند، گوسفند قربانی می کنند و از خدا و حضرت مسیح (ع) خواسته های خود را طلب می کنند.
در تیر ماه یا مرداد ماه هر سال، هموطنان ارمنی از سراسر ایران به این کلیسا می آیند و ضمن زیارت مقبره ?تاتائوس مقدس آیینی موسوم به باداراک (عشای ربانی) و نیایش و قربانی به جای می آورند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۴:۴۸ ق.ظ

دیدگاه


+ چهار = 8