پنجشنبهها؛ مدارس تعطیل باشند یا خیر!؟
گروه اجتماعی: روز پنجشنبه مدارس، گویا مهمترین دغدغه آموزش و پرورش شده است؛ چه زمانی که در دولت قبل آن را تعطیل کردند و چه اکنون که خبرهای ضد و نقیضی درباره ادامه وضعیت تعطیلی یا لغو آن منتشر میشود.
از همان ابتدا هم تعطیلی یا عدم تعطیلی مدارس در روز پنجشنبه، موافقان و مخالفان خود را داشت. مخالفان میگفتند که روند آموزشی دچار اخلال میشود و میپرسیدند: اولیایی که سر کار میروند، با فرزندان خردسالشان که در پایههای پایین مقطع ابتدایی درس میخوانند، در روزهای پنجشنبه چه کنند؟در مقابل موافقان بر این باور بودند که منافع تعطیلی پنجشنبهها بسیار است:
- مسئولان مدارس که تمام هفته را با تعداد پر شماری دانش آموز میگذرانند و مشکلات خاص آن را تحمل میکنند، فرصت بیشتری برای تجدید قوا و ادامه فعالیت مفید در هفته آتی پیدا میکنند.
- روند آموزشی دچار چه اختلالی میشود؟ مگر کدام پروژه سنگین، حیاتی و فوری تحقیقاتی در مدارس – به ویژه مدارس ابتدایی انجام میشود که اگر هفتهای یک روز تعطیل شوند، خسرانی بزرگ به کشور وارد شود؟ برنامههای آموزشی و پرورشی را میتوان در همان ۵ روز نیز اجرا کرد کما این که هم اکنون در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا نیز همین گونه است و مدارس دو روز تعطیلات آخر هفته دارند.
- فرزندان فرصت بیشتری را برای سپری کردن در میان خانواده و اعضای فامیل دارند و این خود، بخشی از اهداف آموزش و پرورش به ویژه در بخش پرورشی است.
- فرصت دو روزه تعطیلات در آخر هفته، زمان مغتمنی برای سفرهای کوتاه برد است و این، میتواند علاوه بر امکان تجدید روحیه و توان برای مردم، به اقتصاد کشور نیز کمک کند و بخشهای مختلف گردشگری، خرید، حمل و نقل، تفریحات و … را رونق بدهد.
در حالی که فرصت تنها یک روزه، امکان بسیاری از حرکتها را از خانوادهها میگیرد و باعث میشود مردم عمدتاً »تک روز تعطیل« را به استراحت در خانه بگذرانند.
به نظر میرسد، استدلالهای موافقان تعطیلی پنجشنبهها، پشتوانه منطقیتری دارد. تنها میماند تکلیف خانوادههایی که هم پدر و هم مادر کار میکنند و مشکل نگهداری فرزندشان در روز پنجشنبه را دارند.در این باره میتوان گفت که این مسأله تنها بخشی از اولیاست و اکثراً با این وضعیت مشکلی ندارند چون یا بسیاری از مادرها در خانهاند، یا اغلب اولیا روزهای پنجشنبه خودشان نیز تعطیلند، یا عده زیادی از بزرگترهایی مانند مادر بزرگها کمک میگیرند و … تنها گروهی میمانند که این امکانات را ندارند که آنها هم طبیعتاً در این مدتی که طرح اجرا شده، چارهای اندیشیدهاند، مانند ثبت نام فرزندانشان در موسسات آموزش زبان، هنر، ورزش و …لذا تغییر مجدد برنامه پنجشنبهها، بار دیگر برنامه خانوادهها را به هم میریزد.بهترین و معقولترین کار این است که مدارس روزهای پنجشنبه با ظرفیت حداقلی خود – با حضور شیفتی تعدادی از مسئولان و مربیان مدرسه – باز باشند و برنامههای غیر اجباری، غیر درسی و فوقالعاده داشته باشند تا خانوادهها برای سپری کردن اوقات فراغت فرزندانشان در روزهای پنجشنبه، گزینه مدرسه را نیز داشته باشند. این امکان برای والدینی که روزهای پنجشنبه نیز سر کار میروند کمک حال بسیار مغتنمی است.مسئولان یادشان باشد که مردم وسیله آزمون و خطا نیستند که هر روز تصمیمی درباره آنها بگیرند و مردم نیز هر دفعه ناگزیر باشند برنامه زندگی و خانوادگیشان را تغییر دهند.
نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۶ ق.ظ