آرازآذربايجان گزارش مي دهد

پل شکسته گلستانه تهدیدی جدی تر از سیل برای جان مردم

پل شکسته گلستانه تهدیدی جدی تر از سیل برای جان مردم

رقیه قربانی
گروه گزارش:علی رغم گذشت دو ماه از وقوع سیل در منطقه سیلوانا سایه شوم این سیل بر سر مردم سنگینی می کند و جان مردم با عبور از پل شکسته به خطر افتاده است و هرآن ممکن است حادثه دلخراشی به وجود آید.
به گزارش آراز آذربایجان، پل گلستانه ارومیه یکی از مهمترین راه ارتباطی سه روستای منطقه سیلوانا ارومیه است که بهار امسال به دلیل سیل تخریب شده است.
با وجود اینکه حدود دوماه از وقوع سیل در منطقه سیلوانا سپری شده است ولی مسئولان تاکنون اقدام جدی و عملی در جهت بازسازی این پل انجام ندادند و مردم روستاهای اطراف برای تردد از این پل شکسته عبور می کنند .
راهداری ارومیه از مردم خواسته که برای عبور و مرور از دو مسیر جایگزین استفاده کنند که یکی از آن راه آسفالته دیزج – سوسن آباد و گلستانه و دیگری راه خاکی دوکانه – حلج و گلستانه استفاده کنند این در حالی است که مردم این مناطق بی توجه به اعلام راهداری ارومیه از پل شکسته پل گلستانه که هر لحظه ممکن است کامل شکسته و جان مردم را به خطر بیاندازد تردد می کنند.
از مردمی که از مسیر پل گلستانه تردد می_کردند علت به جان خریدن این خطر بزرگ را جویا شدیم، یکی از اهالی روستای نور در پاسخ به علت این امر،گفت: از آن جایی که عبور از مسیرهای اعلام شده راهداری ارومیه بسیار سخت است زیرا خاکی بوده و موجب خرابی خودروها می شود و همچنین موجب طولانی تر شدن مسیر می شود.
علاوه بر خرابی پل گلستانه تخریب دریاچه مارمیشو نیز زندگی مردم کل سیلوانا به جهت تخریب جاده سیلوانا و دریاچه این منطقه به مخاطره افتاده است زیرا که مردم این منطقه سالانه با فروش محصولات تولیدی خود به گردشگران امرار ومعاش می کردند که تخریب جاده سیلوانا، تخریب پل گلستانه و دریاچه سبب شده است که مردم این منطقه علاوه بر به خطر افتادن جانشان از لحاظ اقتصادی نیز دچار مشکل شوند.فرماندار ارومیه در گفت وگو با آراز آذربایجان، اظهار داشت: با بیان اینکه مسیر جایگزینی برای تردد اهالی روستای گلستانه وجود دارد افزود: بدلیل فاصله مسیری دیگربرای تردد به دنبال کاهش سطح آب رودخانه درصدد تعمیر و ایجاد مسیری امن برای رفت و امد اهالی به طور جد تلاش می کنند.
فرماندار ارومیه با اشاره به تعمیر اساسی پل گلستانه اظهار کرد: با پیگیری های انجام داده شده و تخمین برآورد از هزینه تعمیر پل گلستانه،با تزریق اعتبار لازم نسبت به تعمیرآن اقدام خواهند کرد.رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ارومیه در خصوص پل گلستانه ارومیه، گفت: پایه های اول و دوم پل بصورت کامل تخریب شده و قابلیت باربری خود را از دست داده و از طرفی نیز آبشستگی شدید در زیر فنداسیون ها و نشست بیش از اندازه در هنگام وقوع سیل رخ داده است، همچنین بدلیل کج شدن عرشه، محل نشیمنگاه دال بتنی بر روی پایه دچار خرابی شده و قابلیت بازسازی و بهره برداری دوباره ندارد که نیازمند ساخت دوباره ابنیه است.
این مقام مسئول اضافه کرد: ساخت مجدد پل گلستانه نیازمند ۴ میلیارد تومان اعتبار است که به محض تامین آن نسبت به آغاز عملیات اجرایی اقدام خواهد شد اما تا آن زمان در صدد هستیم با اقدامات اورژانسی نسبت به جایگزاری سازه آهنی مشابه پل هاشم آباد برروی پل گلستانه اقدام کنیم تا امکان تردد امن مردم فراهم شود.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ارومیه گفت: به طور یقین می توان اذعان کرد پل گلستانه قابلیت بازسازی و بهره برداری دوباره ندارد و نیازمند ساخت دوباره ابنیه است.
اگر چه در آذربایجان غربی فقط یک مورد مرگ ناشی از سیل گزارش شد اما همین یک مورد نیز بیش از چهل روز به عنوان حزن انگیزترین خبر برای خانواده‌ها در رسانه‌ها تعقیب می‌شد چراکه یافتن پیکر نوجوان دوازه ساله‌ای که در یک بازیگوشی کودکانه به دل سیل زد و ناپدید شد تا چهل روز مدفون بود.
مسئولان باید دقت داشته باشند که در حال حاضر مردم و دانش آموزان به اجبار از روی این پل تخریب شده تردد می کنند و مسئولان باید توجه داشته باشند سیل به وجود آمده در آذربایجان غربی یک نفر جان خود را از دست دادند و چنانچه توجه و اقدام جدی در جهت مرمت پل شکسته گلستانه صورت نگیرد قطعا عزیزان زیادی از همشهریان خود را از دست خواهیم داد.تردد خودروهای سنگین نیز از این پل که از سر ناچاریست مهر تأیید دیگری بر تدبیر نداشته‌ای است که احداث یک پل روستایی را به حال خود رها کرده است.در حالی جان مردم این منطقه به خطر افتاده و ممکن است شاهد شنیدن حوادث تلخ از این ماجراها باشیم مسئولان هیچ گونه فکری را در خصوص تردد مردم نکرده و با توجیه تغییر مسیر مردم از مسئولیت شانه خالی می کنند و در حالی که مردم نمی توانند از مسیرهای جایگزین به دلایل مختلف استفاده کنند توجیه های غیرمنطقی ارائه می کنند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


− شش = 3