پلاستیک های سرگردان سایت دفع زباله سلماس بلای جان طبیعت

پلاستیک های سرگردان سایت دفع زباله سلماس بلای جان طبیعت

گروه اقتصادی: پخش زباله های پلاستیکی محل دفع زباله سلماس در راضی کشاورزی روستاهای اطراف امروزه به یکی از مشکلات اساسی زیست محیطی این شهرستان تبدیل شده و داد روستاییان را درآورده است.
مدیریت پسماند و زباله های شهرنشینان و دفع صحیح آن در محلی که موجب آسیبهای زیست محیطی نشود مسئله ای است که اگر مورد غفلت واقع شود میتواند خسارتهای سنگینی بر پیکر طبیعت سرسبز و پاک روستاها و حیوانات مختلف وارد کند.
چندی پیش پیامی در رابطه با دفع غیرصحیح زباله های سلماس در سایت دفع پسماند این شهرستان در مجاورت روستای چیچک توسط اهالی این روستا به کانال تلگرامی ایسنای آذربایجان غربی مخابره شد که حاکی از ابراز نارضایتی اهالی این روستا و کشاورزان اراضی کشاورزی آن بعلت پخش زباله ها خصوصا زباله_ها و کیسه های پلاستیکی در زمین های کشاورزی و اراضی این روستا بود و موجب ورود خسارات زیست محیطی به این زمین ها و حتی بروز خطرات جانی برای حیات وحش و حیوانات مختلف ساکن این منطقه شده است.
برحسب رسالت پیگیری سوژه های مخاطبین گرامی ، این موضوع مورد پیگیری قرار گرفت و برای یافتن علت این نابسامانی جریان را از رییس اداره حفاظت از محیط زیست سلماس پیگیر شدیم.
مهران نظری اشاره به مشکلات عدیده سایت فعلی دفع پسماند سلماس اظهار کرد: این سایت به دلیل اینکه در مسیر توسعه شهر قرار دارد از هیچ ارگان و سازمانی اعم از محیط زیست، منابع طبیعی، بهداشت مجوز نداشته و استاندارد نبوده است به همین دلیل شهرداری نمیتواند در این مکان به کاشت درخت، بازیافت و زباله سوزی پرداخته و محل دفن را حصار کشی کرده و سرمایه گزاری کند.
نظری اذعان کرد: افرادی نیز در این مکان اقدام به بازیافت زباله کرده و کیسه های پلاستیکی آن_ها را در این مکان انباشته میکنند که سبب میشود تا با کمترین وزش باد به دلیل نبود حصار کشی زباله ها در منطقه پخش شده و این مکان را آلوده میکنند. وی تصریح کرد: این کار دو تبع زیست محیطی دارد؛
۱٫ آلودگی طبیعت توسط کیسه های پلاستیکی به دلیل تجزیه ناپذیری یا تجزیه در بلند مدت آنها در منطقه و
۲٫ منجر به شیوع برخی بیماری ها به خصوص در بین پرندگان و انتقال آن به تمام سطح شهر خواهد شد.
رییس اداره حفاظت از محیط زیست خاطرنشان کرد: ظرفیت محل فعلی دفع زباله نیز در آستانه تمام شدن و به اتمام رسیدن بوده و نهایت تا ۱۰ سال ظرفیت خواهد داشت که شهرداری باید در این مورد چاره ای بیاندیشد.
نظری با اشاره به لزوم اجرای طرح جامع مدیریت پسماند شهرستان سلماس برای رهایی از این معضل بزرگ زیست محیطی، خاطرنشان کرد: تنها راه برای حل این مشکل همان اجرای طرح جامع مدیریت پسماند در این شهرستان است در همین خصوص کارگروهی باعنوان کارگروه مدیریت پسماند در تاریخ ۹۶/۲/۲ تشکیل شد که تمام موارد مذکور در آن مطرح و به تصویب رسید. وی افزود: اگر شهرداری طرح جامع مدیریت پسماند را اجرا کند تمام مشکلات زیست محیطی ناشی از زباله های عادی، خانگی عفونی و بیمارستانی، ساختمانی همگی در قالب اجرای این طرح مدیریت و سامان دهی می شود.
رییس اداره حفاظت از محیط زیست سلماس خاطرنشان کرد: این طرح کل شهرستان سلماس و روستاها را یک مجموعه در نظر گرفته و با آیتم_های خاصی از جمله اینکه زباله ها چگونه و در کدام محل جمع آوری شود، بی خطر سازی زباله های عفونی و تفکیک زباله های تر و خشک تمامی زباله هارا از ریز به درشت در نظر گرفته و برای ان برنامه ریزی میکند.
شهردار سلماس در خصوص سایت فعلی دفن زباله سلماس گفت: روزانه نزدیک به ۸۰ تن زباله در این سایت دفن می شود و زباله های پلاستیکی پخش شده در زمینهای اطراف به علت ورزش باد، هفته ای یکبار توسط شهرداری جمع آوری می شود و هر جمعه با خاکریزی و سوزاندن آنها سعی می شود
تا مزاحمتی برای روستاها و زمین های زراعی اطراف به وجود نیاید. احسان صدقیانی فر با اشاره به لزوم اجرای تفکیک زباله در محل سایت پسماند زباله، افزود: طرحی که شهرستان ارومیه نیز از آن بهره می برد، بکارگیری پیمانکار بهره بردار است که عملیات تفکیک زباله توسط خود پیمانکار در محل دفن زباله انجام می شود و هم برای پیمانکار بسیار سودآور است و هم راهکاری مناسب برای مدیریت آلوده سازی زمینها و روستاهای اطراف سایت پسماند زباله است.
وی تصریح کرد: این طرح هم اکنون در حال تنظیم قرارداد برای به پیمان سپردن است و امیدواریم در آینده ای نزدیک این مشکل برطرف شود.
صدقیانی فر در خصوص اجرای طرح جامع پسماند در شهرستان سلماس اذعان کرد: اقدامات مربوط به مکان یابی و امور اجرایی اولیه این طرح انجام شده و در حال حاضر در حال انجام مراحل قانونی و کسب مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح برای اجراست و امیدواریم نهایتا تا دوماه آینده به مرحله اجرای نهایی برسیم.
خطرات پخش کیسه های پلاستیکی علاوه بر نمایش جلوه ای نامناسب و زشت از طبیعت زیبای روستاهای اطراف،‌ بیشتر متوجه زراعت و زمینهای کشاورزی منطقه و نیز خورده شدن این زباله ها توسط احشام و دام ها و نیز پرندگان و در نتیجه تاثیر بر زیست جانوری منطقه و احتمال شیوع بیماری های مختلف می باشد و همه اینها نشانگر لزوم توجه فوری مسئولین به ساماندهی و مدیریت پسماند و حجم بالای ۸۰ تن زباله سلماس در روز می باشد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایسنا ، با توجه به ضرورت راه اندازی محل های جدید دفن زباله ها در سلماس بر اساس ضوابط و مقررات اعلام شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و سایر ارگانهای ذیصلاح انتظار می رود شهرداری سلماس در سریع ترین زمان ممکن برای عملیاتی شدن طرح های جامع پسماند و راه اندازی محل های دفن بهداشتی زباله ها در مهلت تعیین شده اقدام کنند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۵:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


6 + = هشت