- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

پشت حسادت میل کنترل شریک زندگیتان وجود دارد

Posted By admin On بهمن ۳, ۱۳۹۵ @ ۶:۰۷ ق.ظ In گوناگون | No Comments

گروه خانواده وسلامت:به جرات می‌توانیم بگوییم که هیچ کسی نیست که در رابطه شخصی و خصوصی خود تا به حال حس حسادت را تجربه نکرده باشد. حسادت یک احساس ناخوشایند است که در هر رابطه‌ای و در هر زمانی برای هر کسی با هر جنسیتی پیش می‌آید. جالب اینجاست که حس حسادت در رابطه خیلی پیچیده‌تر از آن است که شما فکرش را بکنید. در واقع حسادت ترکیبی از حس ترس، غم، درد عصبانیت و حتی خشونت است.
گاهی وقتها هم پشت حسادت تمایل برای کنترل و مدیریت طرف مقابل هم وجود دارد که باید به حس های قبلی حس خودخواهی را هم اضافه کنیم. همه مردان و زنان در هر شرایطی دچار این حس آزاردهنده می‌شوند اما عکس‌العمل‌های آنها از فردی به فردی دیگر کاملا متفاوت است. زنان معمولا حس حسادت خود را بیشتر بروز می‌دهند چون از مردها احساساتی‌تر هستند و از بروز دادن حسشان هم نمی ترسند. در حالیکه بیشتر مردها از اینکه احساسات خود را به سادگی بروز دهند اجتناب می‌کنند و در هنگام حسادت خیلی جدیتر و سخت‌تر عکس‌العمل نشان می‌دهند. در اینکه احساس حسادت یک حس اجتناب‌ناپذیر در روابط زناشویی و عاشقانه است تقریبا همه هم‌نظرند اما این سوال مطرح می‌شود که احساس حسادت چقدر باید باشد و در چه حدی به رابطه آسیب می زند؟
در واقع حسادت از آن دسته از احساسات است که کاملا می‌توان کنترلش کرد. میزان کم حسادت تاثیرات مثبتی در رابطه عاشقانه دارد و حتی اگر نباشد ممکن است دو طرف را به تردید بیندازد که آیا واقعا عشقی در میان است؟!حسادت در میزان کم دو طرف را تشویق می کند که قدر یکدیگر را بیشتر بدانند و از این حس عاشقانه لذت ببرند. اما هر رابطه ای قانون نانوشته خودش را دارد و شما باید بدانید که قانون رابطه خود را به درستی شناخته‌اید. قبل از اینکه این احساس حسادت را تجربه کنید باید بدانید که چقدر بروز حس حسادت برای رابطه شما لازم است و چقدر باعث آشفتگی و به هم زدن رابطه می‌شود به عبارتی باید قانون رابطه خود را در ذهن برای موقعیت و زمان‌های مختلف ثبت کنید.وقتی زیادی احساس حسادت و تملک نشان دهید طرف مقابل را خسته و از رابطه بیزار می‌کنید فقط کافیست خودتان را جای او بگذارید تا متوجه شوید که چقدر رفتارتان او را خسته می_کند. دلیل بسیاری از جدایی‌ها همین حسادت‌های بیش‌از حد است که به راحتی عشق و رابطه را به جایی می رساند که هیچ راه حلی جز جدایی نمی‌ماند. بنابراین خیلی مهم است که میزان بروز حس حسادت را در رابطه خود بدانید و زیاده روی نکنید چون تنها یک مقدار کم حسادت به طرف شما نشان می‌دهد که چقدر برایتان اهمیت دارد.اگر احیانا جزو آدم‌هایی بوده‌اید که قبلا حسادت را تجربه کرده‌اید پس به خوبی می‌دانید که این حس چقدر قوی است. وقتی کنترل این احساس از دست افراد خارج شود احتمال بروز واکنش‌هایی که منجر به تخریب روابط می‌شود بالا خواهد رفت. رفتارهایی مانند احساس مالکیت خصمانه نسبت به دیگری یا جاسوسی کردن از همسر به طرق مختلف‌ می‌تواند از جمله این واکنش‌ها باشد.
با همه این احوال اگر از جمله افرادی هستید که با حس حسادت درگیر شده‌اید ، بخصوص در رابطه زناشویی خود ، پس بهتر است یاد بگیرید تا وقتی چنین احساسی بروز می‌کند چطور به شکل متفاوتی رفتار کنید و به قول معروف این حس را مهار کنید.
وقتی بعضی افراد چنین تفکر آگاهانه‌ای دارند ، برخی دیگر صرفا نیاز به واکنش نشان دادن بر اثر حس حسادت را تجربه می‌کنند بدون اینکه از بازتاب این تجربه چیزی بدانند. آنها روی این موضوع تمرکز می‌کنند که چطور توجه یا تاثیر حضور یک آدم را برای خودشان از دست می‌دهند یا ممکن است از دست بدهند. بنابراین بر اساس این تفکر واکنش نشان می‌دهند به طوریکه در برابر چنین حسی یا ضمانت برای اطمینان می‌خواهند یا درخواست توجه می‌کنند.
در عوض باید تمرین مشاهده احساسات نشات گرفته از حسادت را در برنامه قرار داد. در این مواقع باید دغدغه‌ها و ترس‌هایی که برای یک رابطه از دید شما تهدید آمیز هستند را با طرف مقابل مطرح کرد. شاید شما درباره چیزی فکر می‌کنید که همسرتان به آن اهمیت می‌دهد البته بدون اینکه شما آگاه باشید. بنابراین می‌توانید این ابراز نگرانی را با ابراز علاقه همراه کنید تا سوء تفاهمی مبنی بر حسادت ایجاد نشود.”اگر واقعا مرا دوست داری نباید فرد دیگری برایت جالب باشد یا جذب شخص دیگری شوی.خب این احساس و این نظر قطع به یقین درست است.
اما اگر چنین چیزی صرفا یک احساس قوی باشد نمی‌تواند قطعا واقعیت و موجودیت داشته باشد. وقتی چنین حسی سراغتان می‌آید به این بیاندیشید که واقعا به چه چیزی اعتقاد دارید. گاهی این صرفا یک احساس اشتباه است ، فقط یک احساس بی‌پایه و اساس بر مبنای حسادت و افکار بی‌محتوا.برخی فکر می‌کنند یک جای کار درباره آنها و غلبه حس حسادت در وجودشان اشتباه است. در چنین مواقعی باید این موضوع را به خودتان یادآوری کنید که خیلی از مردم با چنین احساسی در کشمکش هستند. باید اعتراف کنید که سر و کله زدن با چنین حسی بسیار سخت است. در واقع وقتی حسادت به سراغتان می‌آید و آزارتان می‌دهد باید خودتان را تشویق کنید تا در برابر “خود” پاسخگو باشید. باید برای کشمکش با این حس با خودتان همدلی کنید.
در چنین حالتی به جای اینکه حسادت یا خشم بر شما غلبه کند باید احساسات مثبت مانند حس علاقه‌مندی و امنیت شما نسبت به همسرتان غالب شود. در واقع این شما هستید که باید علاقه و امنیت را به جای حسادت در رابطه‌تان تقویت کنید و تمرکزتان را روی این احساس بگذارید نه حسادت کردن و واکنش‌های غیر ضروری نشان دادن.مادامیکه حسادت کنید،‌ این تصور را خواهید داشت که شما دارای نقصی هستید که اتفاقا حس حسادت را درونتان بزرگ‌تر می‌کند. بنابراین آنچه که نیاز دارید تغییر تصویر ذهنی از خودتان است. حتی اگر به تنهایی از پس این تغییر برنمی‌آیید باید از یک متخصص کمک بگیرید آن هم قبل از اینکه حسادت روحتان را تخریب کند.
باید اعتماد به نفس داشته باشید و به خودتان اعتماد کنید بدانید که آنقدر تجربه و شناخت دارید که شخصی را انتخاب می کنید که به هیچ وجه نمی‌خواهد به عمد به شما و احساس شما آسیب بزند. به هر حال هر رابطه ‌ای مشکلات و عدم تفاهم‌های خودش را دارد اما اگر شما در یک طرف ماجرا به خودتان اعتماد داشته باشید که می‌توانید این مشکلات را حل کنید به راحتی می_توانید از پس همه دردسرهای عاشق شدن و رابطه زناشویی برآیید.بدترین احساس دنیا، همین حس ترسی است که فکر کنید همسرتان قصد خیانت به شما را دارد. حتی اگر واقعیت داشته باشد این حس ترس را به خود راه ندهید و خودتان را ضعیف نبینید.
این حس ترس باعث تشدید حسادت می_شود، بنابراین بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که حسادت خودتان را کنترل کنید تا او را عاصی و خسته نکنید و لازمه آن داشتن اعتماد به او است.گاهی وقتها رفتار طرف مقابل شما بدون اینکه خودش بداند باعث ایجاد افکار منفی در شما می‌شود. بنابراین او ندانسته در شرایطی قرار می‌گیرد که شما با حس حسادت ناشی از این افکار منفی او را متهم و بی دلیل محکوم می‌کنید.یک دیر آمدن و پاسخ تلفن را ندادن نباید باعث ایجاد افکار منفی در شما شود.
بی دلیل پیشداوری و قضاوت همیشه شرمندگی به بار می‌آورد. همیشه سعی کنید نیمه پر لیوان را ببینید تا هم خودتان راحت زندگی کنید و هم رابطه را به نابودی نکشید. لزوما این به مفهوم این نیست که چشم به واقعیات ببنیدید اما افکار منفی حتی واقعیات را هم دروغ جلوه می‌دهند. با ذهن باز و بدون هیچ پیشداوری قبلی فکر کنید.باید بدانید که بیش از نیمی از این احساسات بی‌دلیل حسادت ناشی از نداشتن اعتماد به نفس در خودتان است. زنها همیشه مشکلات و ایرادات خود را بزرگتر از آنچه هست می دانند و همین باعث می‌شود که اعتماد به نفس کمتری نسبت به مردها داشته باشند. تنها کافیست که زن دیگری را از هر لحاظ چه فیزیکی و چه شخصیتی از خود بالاتر ببینند همین کافیست که دیگر هیچ اعتماد به نفسی برای خود نداشته باشند. این احساس مقایسه کردن بیش‌تر از هر چیزی هم زن و هم مرد را آزار می‌دهد. هر کسی ویژگی‌ها و محاسن خود را دارد و هر کسی تنها یک نفر در دنیاست که به این شکل و با آن ویژگی_هاست به خودتان احترام بگذارید و بدانید که هیچ دلیلی برای مقایسه کردن خود با دیگران وجود ندارد.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d9%be%d8%b4%d8%aa-%d8%ad%d8%b3%d8%a7%d8%af%d8%aa-%d9%85%d9%8a%d9%84-%da%a9%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%84-%d8%b4%d8%b1%d9%8a%d9%83-%d8%b2%d9%86%d8%af%da%af%d9%8a%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d9%88%d8%ac%d9%88%d8%af/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.