- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

پس انداز با حقوق و درآمدکم سخت اما ممکن

Posted By admin On بهمن ۲۴, ۱۳۹۶ @ ۶:۲۹ ق.ظ In گوناگون | No Comments

گروه خانواده و سلامت : پس انداز را می توان به دو گروه پولی و غیرپولی تقسیم کرد. پس انداز غیرپولی شامل مجموعه وسایل و لوازم و موجودی هایی است که هر فرد و خانواده از آن برخوردار است.
چگونگی مراقبت از وسایل و سرمایه های مادی و اجتماعی را می توان پس انداز نامید؛ زیرا افزایش عمر هر وسیله، از بین نرفتن آن و استهلاک آن در زمان طولانی تر در گروه اقتصادی موجب می شود که خانواده دیرتر برای خرید وسیله جایگزین اقدام کند.به عبارت دیگر، خانواده، با فاصله زمانی بیشتری برای خرید وسیله جایگزین، پول می پردازد. اگر از وسایل زندگی و وسایل شخصی به خوبی مراقبت شود، با افزایش طول عمر آن، هزینه های ثابت خانواده کاهش می یابد. با کاهش هزینه ها، از سویی امکان پس انداز پولی افزایش می یابد و از سوی دیگر امکان برآوردن نیازهای دیگر فراهم می شود. از این رو، پس انداز تنها در قالب پس انداز پولی قرار نمی گیرد.در گروه اجتماعی نیز حفظ و تقویت سرمایه های اجتماعی مانند اعتماد موجب می شود خانواده بامشکلات کمتری مواجه شود. پس انداز یکی از راه های سهیم کردن نسل آینده در دارایی هایی است که امروز در اختیار ماست.پس انداز تنها با فعالیت سرپرست خانواده حاصل نمی شود، بلکه همه اعضای خانواده در آن سهیم اند. مدیریت داخلی خانه همچون: مدیریت صحیح هزینه ها و فرزندان با صرفه جویی، یعنی استفاده بهینه از وسایل منزل و وسایلی که در اختیار دارند، به پس انداز خانواده کمک می کند؛ از این رو، پس انداز امری مشارکتی است. مشارکت نه به این معنا که دیگران را مجبور به انجام فعالیتی کنیم که به پس انداز منتهی شود، بلکه به این معنا که دیگران خود با شناخت و آگاهی از لزوم و ضرورت و بنابر میل و اراده خود به آن بپردازند..جوامع کمتر توسعه یافته، پس انداز کمتری دارند. این اصل را می توان به خانواده ها مرفه و درامد کم نیز تعمیم داد. بعضی گمان می کنند چون درآمدشان زیاد نیست نمی توانند پس انداز کنند، ولی این مثل آن است که بگوییم چون همه روز بیکار نیستیم نباید یک ساعت را به ورزش اختصاص دهیم.کارشناسان معتقدند که بهترین راه برای تقویت حساب بانکی این است که کم کم پس انداز کنیم، ولی این کار را همیشه ادامه بدهیم.اگر می خواهید صرفه جویی کنید و دغدغه های مالی کمتری داشته باشید، حتما به نکات ساده اما راهگشای زیر توجه کنید:
*فهرستی از مخارج خود تهیه کنید
به جای این که همه حساب و کتاب ها را در ذهنتان انجام دهید و مرتب از خودتان بپرسید چقدر خرج کرده ام و حالا چقدر پول دارم و… فهرستی تهیه کنید و همه هزینه ها را یادداشت کنید.
*وقتی احساساتی یا گرسنه اید به خرید نروید:وقتی احساساتی هستید، مثلا دلتان گرفته یا از چیزی خوشحالید، به خرید نروید چون احتمال این که ولخرجی کنید و چیزهایی بخرید که به آن ها نیاز ندارید زیاد است. برای نمونه ممکن است فقط به منظور خرید یک پیراهن به فروشگاه رفته باشیم ولی با یک شلوار، یک کت و چند جفت جوراب و چیزهای دیگر به خانه برگردیم. اگرچه خرید چنین چیزهایی برای لحظاتی ما را شاد می کنند، اما این شادی به زودی از بین می رود و آن وقت ما می مانیم و چند وسیله غیرضروری و یک حساب خالی!
* خودتان را سرگرم کنید:به جای این که بعد از یک روز خسته کننده و پرکار، به رستوران یا فست فودی بروید، به فعالیت هایی مانندنقاشی یا باغبانی بپردازید که هم مشغولتان می کند و هم از انجام آن خوشحال می شوید.
*به جای این که ناگهان قسمت بزرگی از حقوق ماهانه تان را به حساب پس اندازتان واریز کنید و مبلغ کمی را برای روزهای باقی مانده ماه نگه دارید، هر بار مبلغ کوچکی را پس_انداز کنید. خواهیددید بدون این که خودتان متوجه شوید، پس اندازتان هر ماه بیشتر خواهدشد.
*مبلغی را به تفریح و سرگرمی اختصاص دهید:بهتر است گه گاه هزینه ای را به فعالیت های تفریحی اختصاص دهید. اگر تفریح کافی نداشته باشید ممکن است ناگهان از شرایط خسته و دچار افراط شوید و کل پس اندازتان را یک شبه خرج کنید. دوست دارید تلویزیون جدیدی برای اتاق نشیمن بخرید؟ دوست دارید به مسافرت بروید؟ پس از همین الان شروع کنید و پولتان را پس انداز کنید.
* از دیگران کمک بخواهید:اگر واقعا احساس می کنید که تحت فشار هستید، خیلی راحت و بدون خجالت از دیگران کمک بخواهید. به کارشناس امور مالی مراجعه کنید و شرایط تان را با او در میان بگذارید. این افراد تجربه رویارویی با مشکلی شبیه به مشکل شما را دارند و با ارائه برنامه ای واقع بینانه به حل مشکل مالی شما کمک خواهند کرد.
*اجناس ارزان در بلندمدت دیگر ارزان نیست: آیا شما از آن دست افراد هستید که مرتب در حین رفتن به بیرون و سر کار برای خود خوراکی خریده یا یک آب نبات چوبی با خود به اداره می برید؟ شاید تعجب کنید که چرا به شما پیشنهاد می دهیم دیگر پول خود را صرف خرید چیزهای ارزان، حتی آب نبات چوبی، نکنید! ولی دلیل آن ساده است. حتی مقدار کمی پول که شما برای همان آب نبات خرج می کنید در ماه چشمگیر و در سال مبلغ هنگفتی می شود. در سوپرمارکت ها گردش نکنید و پرسه نزنید.
*لیستی از وسایل مورد نیاز را داشته و به همان پایبند باشید:یکی از اشتباه های متداول بیشتر مشتریان این است که باد از بازدید از فروشگاه تصمیم می گیرند که چه چیزی می خواهند. کلید این مشکل آن است که پیش از رفتن به فروشگاه فهرستی از وسایل مورد نیاز خود را در دست داشته باشید.
*تحت تاثیر سالن های آرایش قرار نگیرید
ممکن است در آرایشگاه ها تحت تاثیر خدمات جانبی زیبایی قرار گرفته و علاوه بر کار معمول خود بخواهید انواع خدمات مختلف زیبایی را که در آن جا به مشتری ها پیشنهاد می دهند نیز امتحان کنید. در این مواقع ساده ترین راه برای این وسوسه آن است که برنامه خود را در سالن زیبایی از قبل مشخص کنید. اگر برای کوتاهی مو و مانیکور می روید به همان بسنده کنید.
*همیشه لازم نیست از هر چیزی بهترین را بخرید:برای مثال اگر دوستدار نوشابه هستید، لازم نیست همیشه نوعی را بخرید که به خاطر بطری شیک تر گران تر است، پیشنهاد می کنیم که تنها در مواقع مناسبت های خاص خود سعی کنید از نوع گران تر استفاده کرده و به صورت معمول لازم نیست همیشه گران ترین را انتخاب کنید.
*مخارج خود را یادداشت کنید:به گزارش آرازآذربایجان به نقل از فردا ، هرگز نگویید: »این کار بی فایده است«. با این کار می توانید ببینید که بیشتر پولتان صرف چه چیزی می شود. این کار نه تنها باعث می شود مخارج خود را تحلیل کنید، بلکه می توانید فرصت های دیگر پس انداز را نیز پیدا کنید..


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d9%be%d8%b3-%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b2-%d8%a8%d8%a7-%d8%ad%d9%82%d9%88%d9%82-%d9%88-%d8%af%d8%b1%d8%a2%d9%85%d8%af%da%a9%d9%85-%d8%b3%d8%ae%d8%aa-%d8%a7%d9%85%d8%a7-%d9%85%d9%85%da%a9%d9%86/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.