رئیس اداره محیط زیست مهاباد:

پساب، نخستین سایت پرنده نگری ایران را تهدید می کند

پساب، نخستین سایت پرنده نگری ایران را تهدید می کند

آرازآذربایجان-رئیس اداره محیط زیست مهاباد گفت: پساب های فاضلاب و کشاورزی روستاهای اطراف تالاب نخستین سایت پرنده نگری ایران را تهدید می کند.
سخنور با اشاره به اینکه تالاب کانی برازان اولین سایت پرنده نگری ایران به دلیل تنوع پرندگان است و سالانه پذیرای تعداد زیادی از گونه های پرندگان است تصریح کرد: متاسفانه آلودگی منابع تغذیه کننده، پساب کشاورزی و سموم( دو عنصر فسفات و نیترات) و فاضلاب روستاهای اطراف تالاب کانی برازان اولین سایت پرنده نگری کشور در شهرستان مهاباد را تهدید می کند .
وی با بیان اینکه نخستین سایت پرنده نگری ایران در معرض آلودگی است افزود: فرهنگ سازی در خصوص کاهش استفاده از سموم و کودهای شیمیایی با استفاده از کشاورزی پایدار در اراضی بالادست تالاب کانی برازان می تواند در کاهش آلودگی این تالاب نقش مهمی داشته باشد .
رئیس اداره محیط زیست مهاباد از ایجاد لاگن های طبیعی و مصنوعی در تالاب کانی برازان مهاباد خبرداد و گفت: دو لاگن طبیعی و مصنوعی (تالاب ها یا دریاچه های دست ساز کوچک) به مساحت یک هکتار و به عمق یک متر در تالاب بین المللی کانی برازان ایجاد شده که ایجاد لاگن ها برای بهبود کیفیت آب و احیا تالاب کانی برازان ضروری است و در کاهش آلاینده ها بسیار موثر خواهد بود .
سخنور با اشاره به اینکه در تالاب کانی برازان مهاباد در حدود ۶۰۰۰ بال پرنده زیست می کنند تصریح کرد: گونه در خطر انقراض اردک سر سفید، اردک مرمری ، اردک تاجدار، غاز خاکستری، اردک نوک پهن، اردک سرحنایی، اردک تاج دار، فیلوش، خروس کولی و حواصیل و… در این تالاب محافظت می شوند تا از شکار انها جلوگیری کرده و محیطی امن برای لانه گذاری این پرندگان در تالاب فراهم شود .
وی همچنین درخصوص نقش تالاب ها در اکوتوریسم و ظرفیت و پتانسیل‌های بالای استان در زمینه گردشگری زمستانی و جاذبه‌های طبیعی استان گفت: آذربایجان غربی به دلیل دارا بودن شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناسب، وجود زیستگاه‌های غنی برای انواع وحوش، به‌خصوص تالاب‌ها و زیستگاه‌های آبی، قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان و نیز وجود انواع گونه‌های بومی حیات‌وحش به همراه انواع رودخانه و آبشار می‌تواند ظرفیت بالقوه‌ای برای صنعت اکوتوریسم استان باشد که تالاب کانی بازان یکی از این پتانسیلهاست و در سایه مدیریت جامع زیست محیطی از تالاب ها و سرمایه گذاری ادارات میراث فرهنگی می توان از ظرفیتهای گردشگری تالاب ها استفاده کرد و موجب توسعه اقتصادی منطقه شد .
وی گفت: استفاده از ظرفیت جوامع محلی و سمن ها در برنامه های حفاظتی تالاب نقش موثری در حفاظت از تالاب داشته و این برنامه الگویی برای سایر تالابهای کشور شده است .
به گزارش ایسنا؛ تالاب کانی برازان مهاباد که در زبان کردی به معنی “چشمه گرازها” است با ۹۲۷ هکتار وسعت در ۳۰ کیلومتری شمال مهاباد و در شمال و شرق روستای قره داغ واقع شده که به دلیل گوناگونی و فراوانی گونه های زیستی از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور در سال ۸۶ به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


چهار × = 8