معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي آذربايجان غربي:

پزشکان از تحمیل هزینه های غیر ضروری به بیماران خودداری کنند

پزشکان از تحمیل هزینه های غیر ضروری به بیماران خودداری کنند

گروه اجتماعی: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت :برخی پزشکان ضمن علاف کردن مردم در مراکز تشخیصی نظیر سونوگرافی، آزمایشگاه و نظایر آن، هزینه های زیاد دیگری را بر دوش بیماران می گذارند که در موارد بسیاری خارج از توان درآمدی مردم است.
درمان و تامین دارو علاوه بر دولت برای خانواده ها نیز هزینه های زیادی در پی دارد و بخش قابل توجهی از این هزینه ها به استفاده خودسرانه از داروها به ویژه آنتی بیوتیک ها اختصاص دارد؛ امری که به گفته پزشکان می_تواند ضمن به خطر انداختن سلامت، مقاومت بدن در برابر آنتی بیوتیک را به دنبال داشته باشد.
سازمان بهداشت جهانی در خصوص ایجاد مقاومت دارویی همه گیر نسبت به آنتی بیوتیک ها، پیامدهای ناگوار و خطرناک آن به همه کشورهای جهان هشدار داده و این در حالی است که میزان مصرف آنتی بیوتیک در کشور ما ۱۶ برابر استانداردهای جهانی است. برخی صاحب نظران حوزه بهداشت و درمان معتقدند که هر ایرانی روزانه سه تا پنج عدد قرص با سهم بالای آنتی بیوتیک ها مصرف می کند که رقمی قابل توجه است و علاوه بر آن، مصرف آنتی بیوتیک در برخی مواد غذایی پرمصرف نظیر مرغ و شیر نیز می تواند بر خطرات این بخش در کشور بیافزاید.معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی معتقد است که تجویز نابجای پزشکان و فرهنگ غلط از عوامل مهم ترویج مصرف آنتی بیوتیک ها و ایجاد مقاومت دارویی به این نوع داروها در کشور و از جمله آذربایجان غربی است.
به گفته حسن ملکی نژاد، دوران آنتی بیوتیک پایان ناپذیر است ولی با توجه به جهش های ژنتیکی میکروب ها، امکان دارد آنها نسبت به داروها مقاومت پیدا کنند که در این صورت مبارزه با بیماری ها سخت تر می شود. به گفته وی از مهمترین عوامل این نوع مقاومت دارویی، مصرف خودسرانه یا بیش از حد آنتی بیوتیک هاست که در برخی موارد، پزشکان نیز در این خصوص دخیل هستند. وی اظهار کرد: استفاده بیش از حد آنتی بیوتیک ها می تواند نقش معکوسی در مبارزه جهانی علیه بیماری ها داشته باشد زیرا مقاومت دارویی نسبت به آنها ایجاد می_کند. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ناشی از تجویز نابجای پزشکان و رواج فرهنگ غلط در کشور است که می تواند خطرساز باشد. ملکی نژاد تاکید کرد: حساسیت پزشکان برای تجویز آنتی بیوتیک، ارائه نکردن آنتی بیوتیک توسط داروخانه ها بدون نسخه پزشک و کشف آنتی بیوتیک های جدید و طبیعی توسط محققان سه راه حل برای کاهش مقاومت دارویی نسبت به این داروها در کشور و آذربایجان غربی است. وی تبادل نظر پزشکان و متخصصان حوزه های مختلف در خصوص میزان مصرف، فرهنگ مصرف آنتی بیوتیک ها و موارد لازم برای کاهش مقاومت به این داروها در آذربایجان غربی را نیز خواستار شد.یک متخصص بیماری های داخلی نیز در این خصوص، مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها را زمینه ساز مقاومت میکروب نسبت به دارو دانست و گفت: پیشرفت علم در قرن بیستم منجر به تولید آنتی بیوتیک ها شد و این دسته داروئی جان بسیاری از انسانها را که در معرض بیماری های عفونی گسترده و لاعلاج بودند، نجات داد ولی در حال حاضر مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها افراد را در معرض میکروب هایی با مقاومت آنتی بیوتیکی قرار داده است.
محمدرضا پاشایی اظهار کرد: تجویز آنتی بیوتیک توسط برخی پزشکان و مصرف خودسرانه آن توسط افراد جامعه باعث تهدید سلامت انسانی شده است.
وی اضافه کرد: طبق آمار ۲ سال گذشته هر ایرانی چهار برابر میانگین جهانی دارو مصرف می کند و بیش از ۵۰ درصد نسخه های پزشکان حاوی آنتی بیوتیک است که باید اصلاح شود.
وی ادامه داد: طبق این آمار مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها سالانه ۴۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار دولتی را در بخش دارو به هدر می دهد.این متخصص بیماری های داخلی گفت: مصرف سرانه داروهای تزریقی در ایران ۱۱٫۴ درصد است و این رقم چهار برابر کشورهای در حال توسعه محسوب می شود که متأسفانه فرهنگ بارز داروئی در ایران به خصوص در منطقه ما استفاده از داروهای تزریقی بوده و بر اساس تحقیقات ۳۰ درصد از عوارض داروئی مربوط به داروهای تزریقی است. پاشایی مصرف بی رویه و غیرمنطقی آنتی بیوتیک ها، کامل نکردن دوره درمان آنتی بیوتیک ها و ناقص خوردن داروها، دور انداختن اضافه آنتی بیوتیک ها و مصرف آنتی بیوتیک ها در حیطه غیر انسانی را از جمله علل مقاومت به آنتی بیوتیک ها عنوان کرد.
وی با بیان اینکه دور انداختن آنتی بیوتیک های اضافه صحیح نیست، افزود: دور انداختن آنتی بیوتیک در محیط زیست و فاضلاب باعث می شود که این داروها از طریق منابع آب های زیرزمینی با دوز کم وارد بدن شده و باعث مقاومت آنتی بیوتیک شود.وی در رابطه با مصرف آنتی بیوتیک ها در حیطه غیرانسانی نیز اظهار کرد: آنتی بیوتیک ها برای پیشگیری و درمان بیماری ها به طیور و دام تجویز می شود و انسان با خوردن گوشت آنها این داروها را با دوز کم وارد بدن می_کند و موجب مقاومت آنتی بیوتیکی می شود.
پاشایی گفت: راهکار جدی در این زمینه بررسی نسخه ای پزشکان توسط واحد نظارت بر دارو و درمان و برخورد با دادن آنتی بیوتیک ها بدون نسخ توسط داروخانه ها است که امیدواریم با این اقدامات شاهد بهبود رویه مصرف آنتی بیوتیک در استان باشیم.
اما برخی از شهروندان نظری غیر از این دارند ومعتقدند که مصرف خودسرانه دارو نتیجه هزینه های بالای درمانی، دارویی و بهداشتی است و برخی از خانواده ها ناچار به تزریق آنتی بیوتیک بدون نسخه پزشک می شوند. یکی از شهروندان ارومیه ای گفت: برای یک سرماخوردگی باید در ابتدا ویزیت ۳۰ هزار تومانی پرداخت کرده و مبلغی نیز برای تهیه دارو پرداخت کنیم و این در حالی است که در اغلب موارد نیز پزشکان همان داروهایی را تجویز می کنند که ما حدس می زنیم.
وی اضافه کرد: برخی پزشکان ضمن علاف کردن مردم در مراکز تشخیصی نظیر سونوگرافی، آزمایشگاه و نظایر آن، هزینه های زیاد دیگری را بر دوش بیماران می گذارند که در موارد بسیاری خارج از توان درآمدی مردم است.
وی اظهار کرد: انجام کنترل های بیشتر به ویژه از مطب های پزشکان و مسامحه نکردن با تخلف های این بخش می تواند مردم را در زمان بیماری به حضور در مطب ها تشویق کند ولی با ادامه روند فعلی، مشتریان داروخانه ها بیشتر از مطب ها خواهد بود.
یکی دیگر از شهروندان ارومیه ای نیز که در خیابان خان باباخان ارومیه مشغول پرس و جو برای مطب پزشک بود، گفت: هزینه های درمانی به ویژه تشخیص بالاست و ما برای گریز از این هزینه ها بسیاری از این هزینه ها را با خرید دارو از داروخانه ها کم می کنیم.
وی افزود: تنها راه حل مشکل خرید دارو از داروخانه ها، نظارت به فعالیت پزشکان و کاهش هزینه های درمانی و دارویی با همراهی بیمه هاست.
یکی از داروخانه داران ارومیه ای نیز از حضور روزانه صدها نفر برای خرید دارو در این داروخانه خبر داد و گفت: بیش از نیمی از این افراد درخواست آنتی بیوتیک و مسکّن دارند.
وی افزود: تا حد امکان مسئول فنی داروخانه و همکاران، بیماران و خانواده های آنها را به مراجعه به پزشک و ارائه نسخه دعوت می کنند ولی بخش اعظمی از مراجعه کنندگان یا به خرید اصرار دارند یا اینکه به داروخانه دیگری مراجعه می_کنند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا ، وی اضافه کرد: داروخانه ها نیز برای تامین منابع مالی مجبور به فروش دارو در کنار نسخه پیچی هستند و با بدقولی بیمه ها این اجبار روز به روز بیشتر می شود
این داروخانه دار اظهار کرد: اطلاعات دارویی برخی افراد مراجعه کننده در موارد زیادی موجب شگفتی کارکنان داروخانه می شود و این امر در نوع خود بی نظیر است.
وی تاکید کرد: تنها راه مقابله با این امر، بهبود ارتباط بین پزشکان و بیماران، کاهش هزینه های درمانی و کمک به موقع بیمه ها به داروخانه_هاست.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۶:۱۸ ق.ظ

دیدگاه


شش − 5 =