پروژه_های ناتمام صنعتی محیط زیست آذربایجان_غربی را تهدید می_کند

پروژه_های ناتمام صنعتی محیط زیست آذربایجان_غربی را تهدید می_کند

گروه گزارش:عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از دو وزیر نیرو و صمت در قبال رها کردن پروژه های آبرسانی و فاضلاب شهری و روستایی در استان آذربایجان غربی و تخلفات زیست محیطی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران انتقاد کرد.
پروژه های نیمه کار آب و فاضلاب در آذربایجان غربی ، نبود سیستم های مجهز تصفیه خانه پساب صنعتی در سال های اخیر تهدیدی جدی برای محیط زیست به شمار رفته اند و سبب آلوده شدن اراضی کشاورزی، منابع آب و تهدید حیات روستاییان در این استان شده است.
در این زمینه موارد متعددی وجود دارد همچون ریختن پساب کارخانه قند میاندوآب در سال های ۹۳ و ۹۷ به رودخانه زرینه رود و تلف شدن هزاران قطعه از ماهیان و آبزیان این رودخانه که تنها با جریمه نقدی در این سال ها مهر سکوت خورده است.
این روند بدون اقدامی جدی و پیشگیرانه هر سال تکرار می شود و هزاران قطعه ماهی در زرینه رود قربانی عدم تجهیز فاضلاب شهری و تصفیه پساب کارخانه قند میاندوآب انجام شده اند.
تهدید حیات انسانی با نبود سیستم فاضلاب شهری شاهین دژ که از آن به عنوان مهم ترین عامل تهدید کننده سلامت این شهرستان یاد می_شود.
شهریور ماه سال گذشته بود که مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین دژ، عمده ترین مشکل و چالش این شهرستان بیماریهای روده ای بویژه منتقله از راه آب و مواد غذایی دانست و گفت: عدم وجود سیستم تصفیه خانه فاضلاب شهری و جاری شدن فاضلابهای خانگی و آب های روان به داخل رودخانه یک تهدید جدی برای حیات سلامت شهرستان محسوب می شود.
آبان ماه همان سال فرماندار ماکو با انتقاد ازکافی نبودن اعتبار تخصیص داده شده برای فاضلاب شهری تاکید کرد: در صورت عدم رسیدگی، این فاضلاب شهری ماکو به یک فاجعه بزرگ برای مردم منطقه تبدیل خواهد شد.طرح تصفیه خانه فاضلاب ماکو در ۲ مدول از ۱۳۷۶ آغاز شده ولی در این مدت به علت اختصاص نیافتن اعتبار مناسب ناتمام مانده است. هنوز هم هدایت فاضلاب های شهری و زباله ها در شهرستان ماکو کانالیزه نشده و در این سال ها و در نبود تصفیه خانه فاضلاب، بیش از ۱۰ مجرا تمام فاضلاب شهر ماکو را روانه رودخانه زنگمار این شهر می کنند تا این آب در مسیر خود زمین_های کشاورزی روستاهای پایین دست را سیراب کند و بازار هم این محصولات کشاورزی را به فروش برساند.
۲۲ سال است که فاضلاب ماکو به زنگمار می_ریزد و نای این رودخانه را گرفته است. ادامه این روند علاوه بر سایر خطرات بهداشتی که منجر به آلودگی شدید رودخانه زنگمار هم شده مشکلات عدیده ای در محیط زیست و حوزه بهداشت و درمان به وجود آورده است.
به گفته فرماندار ماکو، وضعیت فاضلاب شهری ماکو و بازرگان بحرانی است و برای احداث شبکه فاضلاب شهری ماکو ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
شهرک های صنعتی نیز به عنوان یکی دیگر از آلاینده های زیست محیطی در این سال ها و در نبود تصفیه خانه های مجهز فاضلاب و پساب در برخی نقاط استان دردسر ساز شده اند.خرداد ماه سال قبل، رییس اداره محیط زیست مهاباد عنوان کرد: »مدول اول تصفیه خانه شهرک صنعتی مهاباد دیگر جوابگوی دبی بیش از ۲ هزار مترمکعبی این شهرک نیست و طی بازدید و آزمایش خروجی واحدهای تولیدی آن، مشخص شده که میزان آلودگی پساب خروجی از چند واحد تولیدی بیشتر از حد استاندارد است«.
فاروق سخنور گفت: بر این اساس با پیگیری مدیر عامل شهرک صنعتی آذربایجان غربی پیش بینی شده مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب این شهرک با ظرفیت ۳۰۰ مترمکعب به زودی راه اندازی شود.
پروژه ایی که جز مصوبات سال ۹۸ بود اما هنوز هم خبری از راه اندازی آن نشده و همچنان شهرک صنعتی مهاباد ستانداردهای زیست محیطی را فدای رونق اقتصادی کرده است.
اخیرا عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از رها کردن پروژه_های آبرسانی و فاضلاب شهری و روستایی در کشور به ویژه استان آذربایجان غربی به وزیر نیرو انتقاد کرده است.
جلال محمودزاده می گوید: متاسفانه بیشتر پروژه های آبرسانی و فاضلاب شهری و روستایی در اغلب استان‌ها و شهرستان‌ها به ویژه شهرستان مهاباد به بهانه ادغام پروژه آبفای شهری و روستایی و یا کرونا تعطیل و پروژه‌های نیمه تمام فاضلاب و آبرسانی به حال خود رها شده‌اند.
او ادامه می دهد: این در حالی است که مدیران مجموعه در فکر جایگاه و پست مدیریتی خود هستند و به مطالبات مردم در شهر و روستا بی تفاوت اند و این امر باعث شده طرح‌هایی که ۱۰ سال است شروع شده هنوز به بهره برداری نرسیده اند و هم اکنون با استهلاک و تخریب روبرو هستند.
نماینده مهاباد در مجلس با اشاره به این شرایط تاسف‌بار اضافه می کند: فصل کاری در مناطق کوهستانی در حال سپری شدن است و مردم شهر و روستا مجبور شدند با هزینه های شخصی خود اقدام به لوله گذاری و انتقال آب و فاضلاب کنند آیا در سال جهش تولید باید آبفای شهری و روستایی به این وضع دچار شود؟
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی همچنین از نامه دیگری به وزیر صنعت معدن تجارت به علت تخلفات زیست محیطی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران خبر می دهد.
محمودزاده خطاب به وزیر صمت می گوید: متاسفانه سازمان شهرکهای صنعتی ایران در بیشتر مناطق از جمله در شهرک های صنعتی استان آذربایجان غربی بدون لحاظ کردن مسائل زیست محیطی پساب شهرک صنعتی را به محیط زیست محل سکونت مردم و شهرها و روستاها رهاسازی می‌کند که نمونه آن در مهاباد نیز دیده شده است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از کردپرس او ادامه می دهد: این امر باعث باعث اعتراضات گسترده مردم و تشکل های زیست محیطی شده است. فاضلاب شهرکهای صنعتی نباید در محیطهای انسانی و کشاورزی رها شود چراکه آثار نامطلوبی می تواند در محیط برجای بگذارد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


× نُه = 81