گزارش//

پروژه تالار مرکزی ارومیه ۱۴ساله شد وقتی کمبود اعتبار بهانه می شود

پروژه تالار مرکزی ارومیه ۱۴ساله شد وقتی کمبود اعتبار بهانه می شود

سکینه اسمی
گروه گزارش: کلنگ احداث تالار مرکزی ارومیه سال ۸۶ برزمین زده شد و قرار بود در عرض سه سال به اتمام برسد ولی با گذشت ۱۴ سال و هزینه کرد اعتبارات میلیاردی هنوز به بهره برداری نرسیده است.
ارومیه در کنار همه ظرفیت‌های کم نظیر به شهر پروژه‌های راکد و طولانی مدت نیز مشهور است طرح‌هایی که ضمن عقب نگه داشتن از روند توسعه هزینه‌های میلیاردی نیز تحمیل استان می‌کند.ارومیه شهری فرهنگی با اصالتی کهن است و داشتن زمینه‌های مناسب برای معرفی این فرهنگ در ارومیه بسیار مهم و ارزشمند است ولی طولانی شدن پروسه احداث چنین پروژه‌های فرهنگی در ارومیه و آذربایجان غربی به یک رسم غیرعادی تبدیل شده و سابقه‌ای طولانی دارد.
پروژه‌ای که تا به امروز هزینه هنگفتی برای دولت داشته و اگر در زمان مقرر خود با بودجه تخصیص‌یافته به اتمام می‌رسید، بودجه‌های اضافه‌ای که بعداً برای این پروژه در نظر گرفته‌شد می‌توانست در پروژه‌ای دیگر ثمربخش باشد و پروژه نیمه‌تمام دیگری به پایان برسد.
نبود مجتمع فرهنگی و هنری با استانداردهای لازم سالهاست یکی از مشکلات شهری است که با سه کشور خارجی ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد و هر لحظه با هجمه‌های متعدد فرهنگی دست و پنجه نرم می‌کند از چالش‌های اصلی این حوزه به شمار می‌رود.
فعالان فرهنگی و هنری شهر و استان در بخش‌های موسیقی، تئاتر، هنرهای نمایشی با وجود ظرفیت‌های کم نظیر و هنرمندان به نام کشوری سالهاست از نبود زیرساخت‌های لازم رنج می‌برند و اتمام این طرح می‌تواند نکته آغازی بر تحول در این بخش باشد.
تالار مرکزی ارومیه دارای زیربنای ۱۸ هزار و ۲۰۰ متر مربع و مساحت زمین نیز ۱۲ هزار و ۳۴ متر مربع است، سالن همایش این تالار با گنجایش ۱۲۰۰ نفر در سه طبقه و با تفکیک ۶۰۰ نفر در طبقه اول، ۳۰۰ نفر طبقه دوم و ۲۰۰ نفر در طبقه سوم بوده و همچنین مجهز به سن متحرک و وی آی پی یا گنجایش ۵۰۰ نفر است.
این تالار با کاربری‌های مختلفی شامل نمایشنامه‌خوانی، سالن‌های گالری و نمایش و کارگاه‌های مختلف، پوشش‌دهنده مجموعه اصلی هستند و زیرزمین تالار به عنوان استفاده برای کارگاه‌های مختلف انتخاب شده است.
کمبود اعتبار علت اصلی عدم اتمام تالار مرکزی ارومیه است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در خصوص جزئیات این طرح و علت عدم اتمام آن گفت: احداث این طرح از نیازهای ضروری بخش فرهنگی استان و ارومیه به شمار می‌رفت و در سال ۸۶ کلنگ آن بر زمین زده شد و قرار بود با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد تومان در عرض سه الی چهار سال به اتمام برسد.
علیرضا نوروزی با بیان اینکه متأسفانه عدم تخصیص به موقع اعتبارات مورد نیاز این طرح موجب شده این طرح هنوز به مرحله اتمام و بهره برداری نرسد، افزود: تاکنون بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان برای اتمام این پروژه هزینه شده است.
وی با بیان اینکه طولانی شدن روند اجرا و عدم تخصیص به موقع اعتبارات موجب شده هر سال با تورم هزینه‌های مورد نیاز افزایش یابد، گفت: در حال حاضر تجهیز و بهره برداری این طرح بیش از ۴۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
نوروزی با اشاره به تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم بر اتمام هر چه سریع‌تر این طرح، اظهار کرد: ساختمان این تالار مرکزی هم اکنون به اتمام رسیده و در مرحله دکوراسیون و تجهیز طرح هستیم و بر اساس تاکید وزارت ارشاد در سفر رئیس جمهوری و هیئت دولت به استان این طرح مورد تاکید ویژه قرار می‌گیرد.
تالار مرکزی ارومیه اردیبهشت سال آینده آماده بهره برداری می‌شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به تخصیص اعتبارات مورد نیاز این طرح گفت: با توجه به اجرای مراحل تجهیز و دکوراسیون این تالار مقرر شده این طرح اردیبهشت سال آینده با حضور مقامات کشوری به بهره برداری برسد.نوروزی با بیان اینکه در سطح شهر ارومیه تاکنون سالن هزار نفری برای فعالیت‌های مختلف به خصوص فرهنگی نداشته ایم، افزود: این تالار یکی از طرح‌های فاخر فرهنگی استان و حتی منطقه به شمار می‌رود و هزار و ۱۲۰ نفر ظرفیت دارد در صورت اتمام تحول خوبی در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه آذربایجان غربی و ارومیه از نبود سالن تخصصی هنرهای نمایشی، موسیقی، سینمای روباز و … رنج می‌برد، افزود: مجتمع‌های فرهنگی – هنری ارومیه و حتی شهرستان‌ها فاقد استانداردهای لازم در این زمینه هستند امیدواریم با اتمام این طرح بتوانیم بخشی از نیازهای این حوزه را برطرف کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی سالن تخصصی موسیقی با ظرفیت ۵۰۰ نفر، سه سالن پلاتو، گالرهای تجسمی، سالن روباز برای اجرای تئاتر خیابانی و اجراهای روباز و نیز استفاده به عنوان سینمای روباز با ظرفیت ۳۰۰ نفر به همراه ?? کلاس برای برگزاری دوره‌های آموزشی و نیز تمرین را از مزیت‌های این تالار مرکزی برشمرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: متأسفانه به ازای هر ۱۰۰۰ نفر میانگین فضای فرهنگی کشور ۲۰ سانتی متر مربع است و در استان که با تکمیل تالار مرکزی احتمالاً به ۴۰ سانتی متر برسد و بسیار کم است.
وی این تالار را سرمایه‌ای بزرگ برای جامعه فرهنگی و هنری آذربایجان‌غربی دانست و گفت: بهره برداری از این تالار می‌تواند این استان را مرکز توجه برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری در منطقه، حتی کشورهای همجوار قرار دهد.
تالار مرکزی ارومیه از قدیمی ترین طرح‌های نیمه تمام آذربایجان غربی است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی نیز گفت: هزار و ۶۷۰ طرح ناتمام در استان با میانگین پیشرفت ?? درصد وجود دارد که ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اتمام این طرح‌ها مورد نیاز است.
ناصر حضرتی پر با بیان اینکه تالار مرکزی ارومیه هم اکنون از قدیمی ترین طرح‌های نیمه تمام استان به شمار می‌رود، افزود: تالار مرکزی ارومیه جزو هشت تالار بزرگ کشور محسوب می‌شود و در ۱۲ هزار مترمربع زمین و با ۱۸ هزار مترمربع زیربنا در سال ۱۳۸۶ کلنگ‌زنی شده است.وی با بیان اینکه اعتبارات مورد نیاز تجهیز این طرح تخصیص داده است، گفت: مراحل ساختمانی و کارهای عمرانی این طرح به اتمام رسیده و در مرحله تجهیز است که امیدواریم اوایل سال آینده به بهره برداری برسد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر،تالار بزرگ ارومیه یکی از هشت مجموعه بزرگ فرهنگی در کشور است که نوع ساخت و تکنولوژی به کار رفته در آن، این طرح را نه تنها از سایرین متمایز می‌کند بلکه نام بزرگترین مجتمع فرهنگی شمال غرب کشور را نیز با خود به یدک می‌کشد.فعالان حوزه فرهنگ و هنر آذربایجان‌غربی که بیش از ۱۴ سال چشم انتظار پایان این طرح هستند.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۸:۵۵ ق.ظ

دیدگاه


× 7 = هفت