مدير اجرايي پروژه تامين ترسيب کربن بورالان ماکو:

پروژه بیابان‌زدایی دربورالان ماکو در ۶۸هزارهکتار انجام می‌شود

پروژه بیابان‌زدایی دربورالان ماکو در ۶۸هزارهکتار انجام می‌شود

گروه خبر:مدیر اجرایی پروژه تامین ترسیب کربن در منطقه”بورالان”ماکو گفت: پروژه بیابان‌زدایی در”بورالان” ماکو در ۶۸ هزار و ۳۵۶ هکتار انجام می‌شود. امیر اردبیلی در برنامه بازدید خبرنگاران از اقدامات بیابانزدایی که به مناسبت روز جهانی بیابانزدایی در منطقه”بورالان”ماکو انجام شد با اشاره به عملکرد پروژه تعمیم ترسیب کربن اظهار داشت: این پروژه در مساحت ۶۸ هزار و ۳۵۶ هکتار انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه پروژه ترسیب کربن برنامه ای مشترک بین دولت جمهوری اسلامی ایران و برنامه عمران ملل متحد است گفت: این پروژه از سال ۸۱ فعالیت خود را در خراسان جنوبی و منطقه حسین آباد غیناب شهرستان سربیشه آغاز و از سال ۹۳ فعالیتهای اجرایی خود را در استان آذربایجان غربی و شهرستان ماکو منطقه بورالان تعمیم داده است.
اردبیلی با اشاره به اینکه پروژه ترسیب کربن فعالیت‌های اجرایی خود را از ۱۵ اردیبهشت ۹۳ به صورت امانی آغاز کرده است، با اشاره به اهداف آن افزود: هدف پروژه، جذب کربن اتمسفری از طریق احیای مناطق بیابانی و ارائه مدلی برای افزایش بهره مندی از مناطق نیمه خشک و بیابانزدایی از طریق احیای مناطق خشک شده با مشارکت مردم است.
مدیر اجرایی پروژه تامین ترسیب کربن در منطقه”بورالان”ماکو تصریح کرد: از سوی دیگر بهبود وضعیت اجتماعی-اقتصادی جوامع محلی و از بین بردن فقر و افزایش شاخص توسعه انسانی منطقه اجرای پروژه و نیز موضوع اصلی پروژه ترسیب جذب دی اکسید کربن اضافی جو به منظور کاهش اثرات ناشی از افزایش گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین از سایر اهداف این طرح است.
وی اعتبار ملی مصوب برای این طرح در سال ۹۴ را هفت هزار و ۳۰۶ میلیون ریال عنوان کرد و گفت: اعتبار استانی آن نیز در سال گذشته ۷۰۰ میلیون ریال بوده که تنها ۲۲۵ میلیون ریال آن تخصیص یافت.به گفته اردبیلی، در این طرح آگاهی رسانی، اعتمادسازی، ارزیابی نقاط قوت و ضعف در منطقه به صورت مطالعه مشارکتی با جوامع محلی در چهار روستای قوش، ولی کندی بری، پنجرلو در سال ۹۳ و نیز آغاز به کار چهار روستای گریک، سوریک، علوحاجی و گلعالی در سال ۹۴ و نیز آغاز به کار در چهار روستای کلیک ملحم، تاجدو و حاجو در سال ۹۵ در دستور کار قرار گرفته است.
وی از تشکیل تعاونی توسعه روستایی اعتماد بورالان منطقه آزاد ماکو با جوامع محلی برای نیل به اهداف توسعه پایدار در منطقه خبر داد و اظهار داشت: برای راه‌اندازی این تعاونی مبلغ ۲۳۰ میلیون ریال اعتبار از طریقUNDP در سال ۹۳ و مبلغ ۶۰ میلیون ریال در سال ۹۴ واریز شد.
اردبیلی افزود: از این مبلغ ۱۴۰ میلیون ریال به صندوقهای خرد اعتباری برای پرداخت وام واریز و سایر اعتبارات نیز به منظور راه اندازی کارگاه خیاطی در حساب تعاونی پیش‌بینی شده است.مدیر اجرایی پروژه تامین ترسیب کربن در منطقه”بورالان”ماکو تصریح کرد: تاکنون از پس انداز صندوق ها مبلغ ۲۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال وامهای خرد روستایی به تعداد ۳۳ فقره وام پرداخت شده است.
وی افزود: باز پرداخت صددرصد اقساط دریافت کنندگان تسهیلات از صندوق‌های توسعه روستایی، راه‌اندازی ۲ کارگاه فرشبافی غیر فعال در روستای پنجرلو و ولی کندی، ایجاد پنج مورد مشاغل خانگی خیاطی با ایجاد دوره‌های آموزشی و سازماندهی بازدید نهادهای دولتی از فعالیتهای پروژه در منطقه بورالان از سایر اقدامات انجام شده به شمار می‌رود.اردبیلی از توزیع هزار اصله نهال سنجد و بادام کوهی در منطقه بورالان ماکو به مناسبت هفته منابع طبیعی خبر داد و گفت: علاوه بر آن آموزش نحوه کشت نهال‌های توزیع شده به بهره‌برداران و اهالی روستاهای منطقه بورالان نیز انجام شد.به گفته وی، یکی از فعالیتهای زیرساختی ایجاد شده توسط پروژه در منطقه بورالان، راه اندازی مجدد ایستگاه پمپاژ نیمه کاره بوده که از سال ۸۹ هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و با پیگیری های پروژه ترسیب از محل اعتبارات استانی اقداماتی مانند خرید، نصب و راه اندازی سه دستگاه الکترو پمپ و احداث استخرهای پشت بند کلکتور صورت گرفت.
مدیر اجرایی پروژه تامین ترسیب کربن در منطقه”بورالان”ماکو افزود: از دیگر فعالیت‌های پروژه تعمیم ترسیب کربن می توان به کاشت نهال به صورت مشارکتی با جوامع محلی به منظوراحیای مناطق بیابانی در منطقه و از اقدامات اولیه آن به آماده سازی و کاشت نهال های سازگار با محیط و خوش خوراک اشاره کرد که حدود ۲۵۰ هکتار نهال های مثمر و غیرمثمر بصورت ذیل کشت و احداث شد.
اردبیلی گفت: نهال‌کاری از ۲۰ اسفند ۹۴ آغاز و کاشت چهار هزار نهال مثمر انار، زردآلو، زیتون گردو، سنجد، انجیر، انگور و کاشت نهال های غیر مثمر شامل اسکنبیل و قره داغ انجام شد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ، وی با اشاره به چالش‌های پیش رو پروژه اظهار داشت: عدم امکانات آموزشی و تحصیلی در منطقه و پایین بودن سطح تحصیلات اهالی، عدم امکان اجرای دوره-های آموزشی فنی و حرفه ای به دلیل کم سواد بودن منطقه، ملی بودن تمامی مراتع منطقه بورالان و عدم امکان کشت و زرع و تهیه علوفه دام از مراتع با توجه به دامدار بودن تمامی اهالی و عدم تخصیص به موقع اعتبارات و تحت تأثیر قرار گرفتن فرآیند پروژه از سایر مشکلات به شمار می‌رود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۶:۴۲ ق.ظ

دیدگاه


− 3 = سه