- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

پدیده قاچاق فرصت های اشتغال را از بین می برد

Posted By admin On آذر ۶, ۱۳۹۵ @ ۱۲:۳۲ ب.ظ In اقتصادی | No Comments

گروه خبر:در حاشیه همایش مبارزه با قاچاق و مصرف مشروبات الکلی ۲ هزار و ۶۳۴ قوطی و بطری مشروبات الکلی کشف شده شهرستان مهاباد در کمتر از یک ماهه گذشته به ارزش نزدیک ۱۰ میلیارد ریال با حضور مسئولان استانی و شهرستانی امحا شد.
طبق یک تحقیق علمی هر یک هزار میلیارد دلار قاچاق باعث از بین رفتن یک صد هزار فرصت شغلی می شود و در کشور ما متاسفانه سالانه بیش از ۲۰ هزار میلیارد دلار قاچاق صورت می گیرد و این باعث از بین رفتن بیش از دو میلیون می شود. همایش مبارزه با قاچاق و مصرف مشروبات الکلی از منظر آیات و روایت با هدف کاهش قاچاق و مصرف مشروبات الکلی و بررسی حرمت شرعی و مضررات پزشکی و اجتماعی و اقتصادی مشروبات الکلی با حضور علیرضا رادفر ، معاون سیاسی امنیتی استانداری اذربایجان غربی، حجت الاسلام و السملمین فعال اذر رئیس دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان، هوشنگ عطاپور مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی ، سرهنگ ابراهیمی جانشین فرماندهی انتظامی استان و فرمانداران شهرستان های جنوب استان ، مدیران کل ، علمای اهل سنت و اهل تشیع ، مسئولان کانون های مساجد ، ورزشکاران و اعضای شورای اداری شهرستان مهاباد و سایر اقشار مردم این شهرستان در محل تالار وحدت مهاباد برگزار شد.
علیرضا رادفر معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری آذربایجان غربی با اشاره به مرز مشترک ما بین استان آذربایجان غربی و سه کشور به طول ۹۶۷ کیلومتر گفت : با توجه به این مرز مشترک و تفاوت های قیمتی و همچنین مسائل اقتصادی همواره قاچاق یکی از معضلات امنیتی اجتماعی و اقتصادی استان ما می باشد.رادفر با تاکید بر این نکته که یکی از مطالبات همیشگی مردم از کارگزاران نظام بحث اشتغال است گفت: پدیده قاچاق فرصت های اشتغال را از بین می برد.طبق یک تحقیق علمی هر یک هزار میلیارد دلار قاچاق باعث از بین رفتن یک صد هزار فرصت شغلی می شود و در کشور ما متاسفانه سالانه بیش از ۲۰ هزار میلیارد دلار قاچاق صورت می گیرد و این باعث از بین رفتن بیش از دو میلیون می شود. معاون سیاسی امنیتی استانداری آذربایجان غربی ادامه داد: در مورد مبارزه با قاچاق و مصرف مشروبات الکلی در بحث سخت افزاری بر عهده حاکمیت است و هر روز این برخورد نیز بیشتر و قوی تر می شود و لی در بحث نرم افزاری آن ما بیشتر از این از علما، اساتید ، خانواده و سایر گروه های مرجع کمک می خواهیم تا با کاهش باورهای غلط مصرف مشوربات الکلی از منظرهای مختلف این پدیده را کاهش دهیم. وی افزود: در قاچاق الکل علاوه بر منفعت های اقتصادی که نصیب دستگاه های دشمن شده که خود این باعث افزایش توامندی آنها در ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران می شود ، تاثیر فرهنگی آن اثر سوء بیشتری دارد . آنها با هدف کاهش بالندگی و پویایی جوان ایرانی که بایستی برای بالندگی کشور تلاش کند این مست کننده را وارد کشور می کنند و در نتیجه متاسفانه برخی از جوانان ما با مصرف مشروبات الکلی به یک عنصر بی اراده و مضرر برای امنیت اجتماعی جامعه تبدیل می_شوند. رادفر خطاب به گروه های مرجع اجتماعی گفت: ما از شما می خواهیم تا با مبارزه به صورت نرم افزاری با این پدیده شوم و با استفاده از فرصت های متنوع تبلیغی از جمله فضای مجازی در آگاه سازی جامعه به حرمت و مضررات مشروبات الکلی تلاش کنید و جامعه را نسبت به این قضیه حساس کنید.
حجت الاسلام و المسلمین فعال آذر رییس دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت استان آذربایجان غربی در ادامه این همایش با اشاره به آیات و احادیث ائمه اطهار (ع) گفت: وقتی انسانی شراب می نوشد بزگترین نعمت الهی که وجه تمایز آن با سایر وجودان است ، یعنی عقل و اراده خود را از بین می برد. حضرت پیامبر اسلام(ص) ده کس را درباره شراب لعنت نمود. کسی که درختش را به این نیت کاشته ،آن که نگهبانش بوده، آن کس که انگورش را فشرده ، آن که جعبه آن را حمل نموده، آنکس که پول آنرا دریافت کرده، آنکه از باربر تحویل گرفته ، آنکه فروخته ، آنکه خریده ، آن کس که آنرا در جام ریخته ، و آن که نوشیده .
حجت الاسلام و المسلمین فعال آذر در ادامه افزود : قاچاق مشروبات الکلی از سه وجه حرام است. ابتدا اینکه در اسلام نجاسات مالیت ندارند. لذا خرید و فروش مشروبات الکلی چون نجس است و مالیت ندارد؛ حرام است.دومین مساله اینکه که چون قاچاق مشروبات الکلی باعث مصرف این مشروبات می شود درواقع کمک می کند به مصرف آن حرام است. و سوم اینکه مقدمه حرام هم حرام است. خرید و فروش مسروبات الکلی مقدمه ای است بر مصرف آن در نتیجه آن هم حرام است. وی افزود : همانطور که اسلام با آمدن خود شراب خواری که از ویژگی های بت پرستان بود را باطل و حرام اعلام کرد ما هم باید تلاش کنیم تا این پدیده از جامعه ما رخت برکند . انشالله در این راه مبارزه و تلاش کنیم و پیرو آیات و روایات در کاهش این آسیب اجتماعی که برخی کشورهای اروپایی در افزایش مصرف آن در کشور ما اهتمام دارند ، موفق شویم. هوشنگ عطاپور مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی در ادامه این همایش گفت: یکی از مهم ترین اولویت های دولت پرداختن به امور اجتماعی است.
به طوری که شورای اجتماعی کشور به ریاست رئیس جمهور بوده و تا کنون ۴ جلسه نیز در خدمت مقام معظم رهبری تشکیل شده است.
وی افزود: استانها با توجه به موقعیت جغرافیایی و ویژگی های اجتماعی و سختار بومی و قومیتی خود باید به مسائل اجتماعی بپردازند و یکی از وظایف استانداری ها رصد آسیب های اجتماعی می باشد. و استان ما با توجه به مرزی بودن هم دارای فرصت هایست و هم تهدیدات اجتماعی امنیتی اقتصادی و یکی از همین تهدیدات پدیده قاجاق به ویژه قاچاق مشروبات الکلی است.
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی گفت: لازم است یک لازم است یک تلاش جمعی و اجتماعی در استان بهجهت مبارزه با این پدیده شوم شکل گیرد. همانطور که وزیر کشور اجتماعی کردند مبارزه با مواد مخدر را به عنوان یک استراتژیکملی مطرح کرد در مورد مبارزه با قاچاق و مصرف مشروبات الکلی نیز باید از ظرفیت روحانیت، اساتید، خانواده ، دانشجویان و سایر گروه های اجتماعی بهره برد.
هوشنگ عطاپور اظهار نمود: بر اساس مطالعاتی که در کشور شده است کاملا به این موضوع پی برده شده که حضور باورهای دینی و تاکید بر آن ها در کاهش آسیب های اجتماعی کمک بسزایی می توانند بکنند. و با توجه به اینکه حرمت خرید و فروش و مصرف مشوربات الکلی از تاکیدات آیات و روایات دین اسلام می_باشد می توان از این ظرفیت در جهت کاهش این آسیب اجتماعی بهره برد . سرهنگ علی ابراهیمی جانشین فرماندهی انتظامی استان در این همایش گفت: مبارزه با قاچاق مشروبات الکلی از اولویت های کاری نیروی انتظامی می باشد که در این راستا در مرکز استان و شهرستانهای بالاخص جنوب استان با توجه به هدف برنامه ریزی و اقدام کرده است. تا تامین هزینه اقدام به جرم افزایش یابد.
سرهنگ ابراهیمی با اشاره به این نکته که اصلی ترین مبنای ورودی مشروبات الکلی اقلیم کردستان می باشد گفت: این مشروبات از مناطق مرزی جنوب استان و با کمک گروه های مسلح و با استفاده از دواب و ماشین های شاسی بلند به کشور منتقل می شود.
جانشین فرماندهی انتظامی استان گفت: با توجه به اشراف اطلاعاتی و اقدامات انتظامی استان در سال ۱۳۹۴ بیش از ۲۳۰ عملیات انجام دادیم که در نتیجه آن ۲۱۲ وسیله انواع خودرو حمل کننده مواد قاجاق مشروبات الکلی توقیف و ۱۳۵ نفر نیر درهمین راستا دستگیر شدند و تعدادی زیادی بطری های مشروبات الکلی به ارزش ۱۱۲ میلیارد و ۵۸۷ میلیون ریال کشف و تمامی آنها امحا شدند. وی افزود: مبارزه با قاجاق مشروبات الکلی کماکان در اولویت های اقدامی انتظامی استان می باشد به طوری که در ۷ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۵ با توجه به اقدامات پیش گیرانه که باعث انسداد مرزها شده است، ۳۱ درصد کاهش کشفیات مشروبات الکلی داشته ایم که نشان از همت بالای مامورین انتظامی استان می باشد.
جعفر کتانی فرماندار مهاباد نیز در این همایش گفت: توطئه استکبار جهانی ضربه زدن به ایران است و بر این اساس قاچاق را وسیله ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران انتخاب کرده است. جعفر کتانی اظهار کرد: بر این اساس گذرگاههایی را برای قاچاق مشروبات الکلی و مواد مخدر وجود دارد که البته توسط نیروهای انتظامی برای قاچاقچیان ناامن شده است. دکتر بهزاد بوشهری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و متخصص پزشکی قانونی در ادامه این همایش گفت: در سالهای گذشته عموم مسمویت ها ناشی از سموم کشاورزی در سالهای بعد آن ناشی از مواد مخدر سنتی و بعد نوین بود ولی در یکی دو سال گذشته مسمویت های ناشی از مصرف مشروبات الکلی افزایش یافته است. این متخصی پزشکی قانون افزود: مصرف مشروبات الکلی قدرت تفکر و اراده را در ابتدا می گیرد ، سپس در زبان و دهان تاثیر می گذارد و بعد در مخچه که باعث از بین رفتن تعادل می شود و بعد قلب ، ریه معده و دستگاه های جنسی تاثیر می گزارد. بهزاد بوشهری گفت: باید باورهای دینی و باروهای پزشکی نسبت به مضررات مصرف مشروبات الکلی بیشتر از این آموزش داده شود. متسفانه بسیاری از باورهای غلط در جامعه در مورد مصرف مشروبات الکلی وجود دارد.
در کشورهای غربی امروزه بیشتر خطر را حس کرده و تبعات مصرف مشروبات الکلی بیتشر در جامعه گفته می شود و مطمئن باشید اگر این تبعات به صورت آگاهنه در جامعه مطرح شود مسلما مصرف مشروبات الکلی کاهش یافته و پیرو آن قاچاق و خرید فروش این مشروبات نیز کاهش می یابد.
رونمایی از نرم افزار اندرویدی مشروبات الکلی و مضررات آن به عنوان مرجع کاملی از حرمت ها و مضرات مشروبات الکلی که در دفتر پژوهش های اجتماعی موسسه دارالحافظین قرآن کریم تولید شده است دیگر برنامه های این همایش بود. همچنین در حاشیه همایش دو هزار و ۶۳۴ قوطی و بطری مشروبات الکلی کشف شده شهرستان مهاباد در کمتر از یک ماهه گذشته به ارزش نزدیک ۱۰ میلیارد ریال با حضور مسئولان استانی و شهرستانی امحا شد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازآراز خبر، لازم به ذکر است این همایش با توسط موسسه دارالحافظین قرآن کریم استان و دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی و مشارکت سایر نهادهای فرهنگی اجتماعی استان و شهرستان مهاباد برگزار شد.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d9%be%d8%af%d9%8a%d8%af%d9%87-%d9%82%d8%a7%da%86%d8%a7%d9%82-%d9%81%d8%b1%d8%b5%d8%aa-%d9%87%d8%a7%d9%8a-%d8%a7%d8%b4%d8%aa%d8%ba%d8%a7%d9%84-%d8%b1%d8%a7-%d8%a7%d8%b2-%d8%a8%d9%8a%d9%86-%d9%85%d9%8a/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.