پتروشیمی میاندوآب سال ۹۷ افتتاح می‌شود

پتروشیمی میاندوآب سال ۹۷ افتتاح می‌شود

گروه گزارش : اساس اعلام مسئولان آذربایجان غربی با ورود و نصب ماشین‌آلات و تسریع در روند اجرایی پتروشیمی میاندوآب بعد از ۱۳ سال رکود پایان سال ۹۷ وارد چرخه تولیدشده و به بهره‌برداری می‌رسد. طرح پتروشیمی این شهر همراه با پتروشیمی مهاباد در سال ۸۳ به‌عنوان یکی از طرح‌های ملی دولت در منطقه کلنگ زنی شد و در همان سال نیز زمین مورد نیاز برای اجرای طرح تأمین و دیوارکشی شد ولی برای مدت زمان طولانی راکد و بلاتکلیف رها شد.
سال ۹۴ با روی کار آمدن بخش خصوصی در این پروژه و تأمین منابع مالی به همراه خرید ماشین‌آلات مورد نیاز روند اجرایی آن از سر گرفته شد و امروز این طرح پیشرفت فیزیکی ۵۶ درصدی دارد و بر اساس وعده‌های مجریان قرار است سال ۹۷ به بهره‌برداری برسد.
تغییر کاربری، تغییر متعدد پیمانکاران به همراه نبود منابع مالی مورد نیاز که از دلایل مهم تأخیرهای طولانی مدت طرح‌های مهم، ملی و عمرانی آذربایجان غربی است نیز این بار دامن مجتمع پتروشیمی میاندوآب را گرفته بود اما در حال حاضر روند اجرایی آن از سر گرفته و تسریع یافته است باید منتظر ماند و دید وعده‌ها در سال آینده محقق خواهد شد یا نه؟
صنعت پتروشیمی ایران هم اکنون اولین صادرکننده پلی‌اتیلن به اتحادیه اروپا و دومین صادرکننده این محصول به چین محسوب می‌شود که در صورت تحقق وعده‌های مسئولان و به نتیجه رسیدن طرح‌های پتروشیمی میاندوآب و مهاباد، استان زرخیز آذربایجان_غربی می‌تواند با توجه به پتانسیل‌های ویژه سهم قابل توجهی در تأمین این ماده اولیه پرمخاطب داشته باشد.
*تسریع در روند اجرای پتروشیمی میاندوآب
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت پتروشیمی میاندوآب به خبرنگار تسنیم گفت: در حال حاضر این طرح در مرحله نصب ماشین‌آلات و تجهیزات است.
جعفر صادق اسکندری در گفتگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه قطعات وارداتی این مجتمع ساخت کشور آلمان و از پیشرفته‌ترین فناوری برخوردار بود است افزود: تمامی تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز خریداری و وارد کشور شده و مشکلی در تأمین قطعات مورد نیاز نداریم.
وی با بیان اینکه یکی از مزیت‌های پتروشیمی میاندوآب این است که خط پلی اتلین و خوراک آن است اضافه کرد: منابع مالی مورد نیاز ادامه فعالیت اجرایی پتروشیمی میاندوآب بعد از سال‌ها رکود توسط بخش خصوصی تأمین شده است، در حال حاضر منابع مالی این طرح توسط سرمایه‌گذاران تأمین شده و مشکلی در روند اجرایی آن وجود ندارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با بیان اینکه این طرح پایان سال ۹۷ آماده بهر برداری می‌شود افزود: با بهره‌برداری از پتروشیمی میاندوآب برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم زمینه اشتغال فراهم می‌شود و در کنار آن با ایجاد صنایع پایین دستی و مشاغل درآمدزا به طور غیر مستقیم در رونق اقتصادی و رفع بیکاری منطقه تأثیر چشمگیر خواهد داشت.
*ایجاد صنایع پایین دست پتروشیمی در مهاباد و میاندوآب
اسکندری با بیان اینکه صنعت پتروشیمی از صنایع مادر و ایجاد کننده صنایع مختلفی است که به عنوان موتور حرکت اقتصادی کشورهای در حال توسعه نقش اساسی دارد، گفت: صنعت پتروشیمی شامل بخش‌های بالادستی، فناوری واسطه‌ای، نهایی و پایین دستی می‌شود، در زنجیره تعریف صنعت پتروشیمی استان آذربایجان غربی در واحد نهایی قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه این واحد تولیدی، پلی اتیلن سنگین تولید می‌کنند که ظرفیت آن ۱۷۵ هزار تن در سال است عنوان کرد: طرح اولیه این پروژه تولید ۳۰۰ هزار تن محصول پی وی سی بود که بعد از مطالعات و بررسی اقتصادی به تولید پلی اتیلن تغییر یافت.
وی با بیان اینکه سرمایه‌گذار صنایع پایین‌دست پتروشیمی در استان جذب شده است و هم‌اکنون در شهرهای میاندوآب و مهاباد دنبال جانمایی مناسب برای ایجاد این صنایع هستیم اظهار داشت: تمامی مجوزهای اولیه برای ایجاد این صنایع صادر شده است.
اسکندری با بیان اینکه صنعت پتروشیمی شامل بخش‌های بالادستی، فناوری، واسطه‌ای نهایی و پایین‌دستی می‌شود، افزود: در زنجیره تعریف صنعت پتروشیمی استان آذربایجان_غربی در واحد نهایی قرار دارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی وی یکی از مزایای توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی را جلوگیری از خام فروشی و افزایش صادرات غیرنفتی و تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: شناسایی و معرفی فرصت‌های کسب کار و حمایت از سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی نیز از جمله اهداف راه‌اندازی این دفتر است.
*طرح پتروشیمی میاندوآب ۵۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
مدیرعامل پتروشیمی میاندوآب نیز در جریان بازدید اخیر خود از این واحد با اشاره به اینکه این طرح تا پایان سال ۱۳۹۷ به بهره داری می‌رسد، گفت: روند ساخت پتروشیمی میاندوآب از پیشرفت فیزیکی ۵۶ درصدی برخوردار است.
احد مهدوی افزود: این مجتمع به تفکیک در بخش مهندسی و طراحی ۹۲ درصد، در بخش تدارکات ۷۰ درصد، در بخش ساختمان ۵۶ درصد و در بخش نصب و راه‌اندازی ۱۸ درصد پیشرفت کاری دارد.
وی افزود: برای ساخت پتروشیمی میاندوآب ۵۰ میلیون یورو به‌صورت ارزی و ۲ هزار میلیارد ریال به‌صورت ریالی اعتبار پیش بینی شده است.مهدوی با اشاره به اینکه تمام تجهیزات پتروشیمی این شهرستان از گمرک ترخیص و بارگیری شده است، گفت: محموله آخر نیز در گمرک بندرعباس است که پس از بارگیری و انتقال به این مجتمع، عملیات نصب نیز بلافاصله آغاز می‌شود.
مدیرعامل پتروشیمی میاندوآب اظهار داشت: برآورد اولیه تولید محصولات این پتروشیمی ۳۰۰ هزار تن محصول پی.وی.سی بود که بعد از مطالعات و بررسی اقتصادی به تولید پلی‌اتیلن با ۱۷۵ هزار تن تولید سالانه تغییر یافت.
مهدوی با بیان اینکه بعد از پایان مراحل ساخت این طرح، نیروهای مورد نیاز آن از طریق آزمون تخصصی جذب می‌شود گفت: امید است با توسعه و ایجاد شهرک‌های پایین‌دستی پتروشیمی و امکانات منطقه‌ای تحولی شگرف در رشد و پویا شدن اقتصاد و رفع بیکاری ایجاد شود.
*اشتغال‌زایی مستقیم پتروشیمی میاندوآب برای ۳۵۰ نفر
معاون استاندار آذربایجان غربی و فرماندار ویژه میاندوآب نیز در این بازدید با اشاره به اینکه افتتاح این واحد فرصت اشتغال‌زایی خوبی را در شهرستان فراهم می‌کند، گفت: با راه‌اندازی این واحد پتروشیمی برای ۳۵۰ نفر فرصت اشتغال ایجاد می‌شود.
ناصر امیری اظهار داشت: زمین مورد نیاز پتروشیمی میاندوآب قبل از سال ۱۳۸۳ شمسی خریداری و در همان سال عملیات اجرایی آن آغاز شد ولی با یک دهه وقفه در اجرای آن از تابستان ۱۳۹۴ سرعت ساخت آن افزایش یافت.
وی بر لزوم به‌کارگیری نیروهای بومی منطقه در این واحد پتروشیمی تأکید کرد و افزود: افتتاح این واحد پتروشیمی فرصت اشتغال‌زایی خوبی را در شهرستان فراهم می‌کند، با راه‌اندازی این واحد برای ۳۵۰ نفر فرصت اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود.
فرماندار میاندوآب با بیان اینکه این طرح از روند اجرایی خوبی برخوردار است بیان کرد: زمینه فعالیت و سرمایه‌گذاری برای صنایع پایین‌دستی صنعت پتروشیمی در این شهرستان مهیا شده است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازتسنیم، امیری با اشاره به اینکه پتروشیمی میاندوآب قبل از دولت یازدهم حدود هشت درصد پیشرفت فیزیکی داشت عنوان کرد: دولت تدبیر و امید با نگاه ویژه و تأمین اعتبارات مورد نیاز موجب شده روند اجرای طرح از سر گرفته شده و سال آینده آماده بهره‌برداری شود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۸:۲۷ ق.ظ

دیدگاه


شش − 5 =