آرازآذربايجان گزارش مي‌دهد

پاییزه کتاب طرحی برای جلب رضایت کتابفروشان و مردم

پاییزه کتاب طرحی برای جلب رضایت کتابفروشان و مردم

گروه گزارش: اجرای طرح‌های مختلف برای کتابفروشان و مردم امکان تهیه راحت‌تر کتاب را برای مردم و زمینه فروش هر چه بیشتر کتاب را برای کتابفروشان فراهم می‌آورد.
به گزارش آرازآذربایجان اجرای طرح‌های مختلف برای کتابفروشان و مردم دارای مزایا و معایب خاصی است، اما با توجه به شرایط و واقعیت‌های موجود در نشر کشور، می‌توان گفت که طرح‌های »تابستانه کتاب« و »عیدانه کتاب« تأثیر فوق‌العاده‌ای بر بازار کتاب ایجاد کرده.
به طوری که فروش کتاب در کتابفروشی‌ها را با رشدی ملموس روبه رو کرده است که طرح »پاییزه کتاب« نیز در همین راستا برگزار می‌شود.
*۱۳ کتابفروشی آذربایجان غربی در طرح پاییزه کتاب مشارکت دارند
منوچهر زادعلی در گفت‌وگو با آرازآذربایجان از وضعیت ثبت‌نام کتابفروشی‌های آذربایجان_غربی در طرح»پائیزه کتاب« خبر داد و اظهار داشت: تنها سه کتابفروشی استان آذربایجان_غربی در طرح »عیدانه کتاب« مشارکت داشتند.
وی افزود: در این میان استقبال کتابفروشی‌ها در طرح»تابستانه کتاب« به ۱۳ کتابفروشی رسید و بر همین اساس پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به فرصت باقی مانده برای ثبت‌نام در مرحله چهارم طرح‌های حمایتی از کتابفروشان، این مشارکت به حداکثر برسد.معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به عدم مشارکت کتابفروشی‌های استان در طرح»پائیزه کتاب«، ادامه داد: متاسفانه بسیاری از کتابفروشی‌های استان به شیوه سنتی کار می‌کنند و بسترهای لازم برای حضور در این طرح را ندارند.این مسؤول اعلام کرد: این عامل باعث می‌شود هم خود کتابفروشی‌ها و هم مردم از فرصتی که متعلق به آنها است بهره‌مند نشوند.وی افزود: از طریق اصناف سعی کردیم کتابفروشی‌ها را از اجرای این طرح مطلع کنیم و در این خصوص تصمیم داریم اطلاع‌رسانی این طرح را در فضاهای عمومی افزایش دهیم.
زادعلی بیان کرد: در بین طرح‌هایی که تاکنون برای ارائه این یارانه به مردم اجرا شده، این طرح مستقیم‌ترین راهی است که سه مرحله آن تاکنون اجرا شد و نتیجه آن در سطح کشور حتی در شهرستان‌های کوچک نیز برای همگان مشهود بود و انگیزه‌ای برای رونق دوباره کتابفروشی‌ها شد.
*کتابفروشی‌ها میزبان مردم در »پاییزه کتاب«
رحمان حسین‌زاده، مدیر »کتابسرای موکریان« بوکان در خصوص طرح‌های حمایتی از کتابفروشان، گفت: طرح »تابستانه کتاب« کتابفروشان را از رکود نجات داد و مردم را به حضور در کتابفروشی‌ها دعوت کرد.
وی با بیان اینکه مشتاقانه در طرح»پائیزه کتاب« ثبت‌نام کرده‌ایم، اظهار داشت: خرید کتاب با تخفیف‌های ۲۰ تا ۲۵ درصدی در این طرح‌ها مردم را به خرید بیشتر ترغیب می‌کند.
مدیر کتابسرای موکریان بوکان ادامه داد: مشتری‌ها به محض اطلاع از این تخفیف‌ها تعداد خریدهای خود را افزایش می‌دادند و حتی عده‌ای منتظر هستند کتاب‌های خود را در بازه زمانی که برای »پاییزه کتاب« در نظر گرفته شده، خریداری کنند.حسین‌زاده تصریح کرد: تعدادی از کتابفروشی‌های این استان نوشت‌افزار هستند که تعداد محدودی هم کتاب در کتابفروشی خود دارند و کتاب‌های جدید، مشهور و پر خوانند در این کتابفروشی‌ها پیدا نمی‌شود.وی افزود: این امر مانع حضور مردم در کتابفروشی‌ها می‌شود چون همیشه با پاسخ منفی کتابفروش‌ها در خصوص کتاب‌های مورد نظر خود رو به رو می‌شدند و این امر باعث می‌شود کتاب‌های خود را از راه‌های دیگری تهیه کنند.
مدیر کتابسرای موکریان بوکان در مقایسه طرح »پائیزه کتاب« و نمایشگاه‌های استانی، گفت: در نمایشگاه‌های استانی ناشران کتاب‌های موجود در انبار‌های خود را که معمولاً خریداری ندارد را با تخفیف‌های زیادی عرضه می‌کنند.حسین‌زاده اظهار داشت: سود این کار به نفع ناشران و به ضرر کتابفروشی‌ها است، اما طرح‌هایی مانند »پائیزه کتاب« هم به نفع مردم و هم به نفع کتابفروشی‌ها است.
*کتابخوان‌ها از»پاییزه کتاب« غفلت نکنند
مدیر کتابفروشی سلیمی ارومیه نیز طرح»پائیزه کتاب« را فرصتی برای کتابخوانی اهالی کتاب دانست و گفت: بازه زمانی یک ماهه فرصت خوبی است تا کتابخوان‌ها کتاب‌های مورد نظر خود را با استفاده از تخفیف در نظر گرفته شده در این طرح، خریداری کنند.مسعود‌ سلیمی ادامه داد: نمایشگاه‌هایی که در سطح استانی برگزار می‌شود مقطعی است، اما طرح‌هایی مانند »پاییزه کتاب« مدت‌دار است و مردم در این طرح‌ها راحت‌تر کتاب می‌خرند و کتابفروشی‌ها دیده می‌شوند.وی با اشاره به استقبال گسترده مردم از طرح‌هایی چون »تابستانه کتاب«، به لزوم حذف سقف اعتبار اختصاص یافته به کتابفروشان تاکید کرد و افزود: به‌ نظر من میزان اعتبار اختصاص‌ یافته یارانه کتاب برای چنین استقبالی پاسخگو نخواهد بود و حتی در صورت تمدید مکرر همواره در روزهای پایانی که حجم مراجعه‌کنندگان بیشتر می‌شود، پایان خواهد یافت.
مدیر کتابفروشی سلیمی عنوان کرد: با توجه به اینکه این اعتبار در بسیاری از کتابفروشی‌های عضو به‌طور کامل استفاده نمی‌شود، می‌توان سقف اعتبار کتابفروشان برای ارائه یارانه را حذف کرد.وی اظهار داشت: همه مردم باید بتوانند از این یارانه استفاده کنند و از آنجا که هر نفر تنها یک بار می‌تواند از آن بهره‌مند شود، اگر برای اجرای این طرح در دوره‌های بعدی این سقف برداشته شود، گستره بیشتری از مردم می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۵:۴۶ ق.ظ

دیدگاه


سه − 1 =