گزارش//

پایانه‌های مرزی آذربایجان غربی؛ حرکت در مسیر رونق پساکرونایی

پایانه‌های مرزی آذربایجان غربی؛ حرکت در مسیر رونق پساکرونایی

گروه گزارش: آذربایجان غربی با پنج پایانه مرزی، یک پنجم پایانه‌های مرزی کشور را به خود اختصاص داده و با اقداماتی که صورت گرفته و یا در حال انجام است، این پایانه‌ها در مسیر توسعه تجارت بین الملل گام بر می‌دارند البته باید اقدامات تکمیلی برای احیای عملکرد آنها انجام شود. آذربایجان غربی با دارا بودن ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکیه، عراق و نخجوان، یکی از استان‌های مهم کشورمان در توسعه تجارت بین المللی بویژه با کشورهای اروپایی از مسیر ترکیه است.
در این وسعت ۹۶۷ کیلومتری که از پلدشت شروع و به سردشت ختم می‌شود، ۹ شهرستان پلدشت، ماکو، چالدران، خوی، سلماس، ارومیه، اشنویه، پیرانشهر و سردشت با نخجوان، ترکیه و عراق هم مرز هستند که با استفاده از این ظرفیت، مراودات اقتصادی بسیاری از سال‌های بسیار دور انجام می‌شده و هنوز هم ادامه دارد.
از ابتدای قرن ۱۴ و سال ۱۳۰۵ نخستین پایانه بازرگانی در مرز ایران و ترکیه آن هم در منطقه بازرگان راه‌اندازی شد تا روند مراودات مرزی، شکل رسمی تری به خود بگیرد و همین روند تا همین چند سال پیش ادامه یافت که در دهه ۸۰ شاهد راه‌اندازی پایانه‌های پلدشت و تمرچین نیز بودیم.
در ۹۶ سال گذشته، همواره آذربایجان غربی در جمع استان‌های فعال در حوزه تجارت و بازرگانی مرزی قرار داشته و برای بهبود عملکرد این بخش، سرمایه گذاری‌های مناسبی شده که در آخرین طرح‌های عمرانی که برای بهسازی پایانه‌های مرزی این استان صورت گرفت، بهار سال گذشته پایانه مرزی سرو بازسازی شد و سالن مسافری شیک آن به بهره‌برداری رسید.
در حال حاضر هم پایانه مرزی رازی خوی در آخرین مراحل ساخت قرار دارد که تا بیش از ۹۶ درصد کارهای آن اجرایی شده و قرار است تا پایان بهار امسال وارد مدار بهره‌برداری شود؛ امری که در صورت تحقق، همه پنج پایانه مرزی آذربایجان غربی شامل بازرگان ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه، تمرچین پیرانشهر در مرز شمال عراق و پلدشت در مرز جمهوری خودمختار نخجوان، دارای ظرفیت‌های بسیار خوب برای تجارت مرزی و تبادل مسافر خواهند شد.
۳۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل پایانه و مسیر ارتباطی مرز رازی خوی هزینه شده است
معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در سفر عیدانه ای که به آذربایجان غربی داشت، در خصوص این مرز رازی صحبت‌های خوبی ارائه داد و آمار خوبی هم بیان کرد؛ داریوش امانی گفت: تاکنون برای ساخت پایانه رازی خوی و راه دسترسی آن بیش از سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و تامین اعتبارات لازم برای تکمیل این پایانه در اولویت است.
او در علت پایان نیافتن این طرح اظهار کرد که این پایانه قرار بود تا پایان سال ۱۳۹۹ به بهره برداری برسد که به علت شرایط بد آب هوایی و برودت هوا و عقب افتادن مراحل ساخت، این امر محقق نشد.
وی ادامه داد که در حال حاضر تکمیل بخش‌های باقی‌مانده از محوطه پایانه در دستور کار قرار گرفته و تا پایان اردیبهشت تکمیل و طرح با حضور مقامات ارشد ایران و ترکیه به بهره برداری می‌رسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت که مرز رازی خوی سومین مرز رسمی ایران با ترکیه در آذربایجان‌غربی است و نقش موثری در رونق اقتصادی منطقه دارد و پیشرفت اجرایی پایانه مرزی این شهرستان تاکنون بالای ۹۷ درصد است.
پایانه مرزی رازی خوی، ۹ هزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنا داشته و در سه طبقه اجرایی شده که در آستانه بهره برداری قرار گرفته است.
باید توجه داشت که پایانه مرزی رازی یکی از بزرگترین پایانه‌های مرزی کشور است که انتظار می‌رود با تکمیل آن و محور خوی – قطور – رازی در دوران پسا کرونا، تحول زیادی در حوزه تجارت مرزی و بین المللی از طریق این مرز صورت گیرد.
مرز سرو ارومیه هم که تا همین بهار سال گذشته، عملیات عمرانی قابل توجهی در آن، در حال انجام بود، در نوروز امسال رونق قابل توجهی یافت و چند هزار نفر از مردم، از این مرز از ایران به ترکیه و از ترکیه به ایران تردد کردند.
بیش از ۲۰ هزار نفر تردد نوروزی از مرز تازه بهسازی شده سرو ارومیه
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی در این باره گفت: بیش از ۲۰ هزار نفر طی نوروز امسال از مرز سرو در ارومیه تردد کردند که این رقم در مقایسه با سال گذشته که هم کرونا بود و هم ساخت و ساز در آن جریان داشت، بسیار بیشتر شده است.
این افزایش آمار، تنها در مرز سرو اتفاق نیفتاد و همه مرزهای استان در نوروز امسال پررونق بودند و بیش از ۲۲۰ هزار نفر از این مرزها تردد کردند که روندی قابل توجه نسبت به سال های گذشته است.
تردد روزانه بیش از ۱۲ هزار نفر از مرزهای استان در نوروز امسال، نشانه بازگشت رونق به پایانه های مرزی آذربایجان غربی است، این تردد در مرزهای بازرگان و رازی در مرز ایران و ترکیه به حدی بود که پس از فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)، بیشترین تردد نوروزی را در کشور به خود اختصاص دادند.
علاوه بر تردد مسافر، تردد کامیون در حوزه های واردات، صادرات و ترانزیت در مرزها هم بسیار موثر و مهم است که در این خصوص هم پایانه‌های مسافری آذربایجان غربی، عملکرد قابل توجهی در سال گذشته داشته‌اند.
البته در این میان، طبق اعلام مدیران حوزه پایانه‌های آذربایجان غربی، بیش از ۴۷۰ هزار دستگاه کامیون از مرزهای استان تردد کرده‌اند

از این میزان، بیش از ۶۰ درصد مربوط به مرز بازرگان به عنوان مهمترین مرز زمینی کشور و آذربایجان غربی است؛ در این مرز طی سال گذشته ۴۵۰ هزار تردد کامیون ثبت شد.
تردد کامیون در سال ۱۴۰۰ از مرز بازرگان ۶۱ درصد افزایش یافت
مدیر پایانه مرزی بازرگان گفت: سال گذشته، تردد کامیون از این پایانه به ۲۷۰ هزار دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.
جابر اکبرپور بیان کرد: عمده مقاصد ترانزیتی این کامیون‌ها را، مرزهای »باشماق، خسروی و آستارا« بوده و این میزان تردد، سهم عمده‌ای در بخش ترانزیت کشورمان دارد.
وی متوسط تردد روزانه کامیون از این مرز را ۷۷۲ دستگاه عنوان کرد و ادامه داد: عمده کالاهای صادراتی در این مدت شامل محصولات کشاورزی و پتروشیمی و مصنوعات سنگی و فلزی بود که به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر شده است.
مدیر پایانه مرزی بازرگان همچنین عمده کالاهای وارداتی از طریق این پایانه مرزی را انواع ماشین آلات صنعتی، رنگ، اسکلت فلزی، انواع پارچه، لوازم و قطعات یدکی عنوان کرد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، با توجه به این آمار، روزانه صدها کامیون و هزاران نفر از مرزهای آذربایجان غربی تردد می کنند که نشانه رونق مناسب پساکرونایی در این مرزهاست؛ البته که توقع ها از این مرزها بسیار بیشتر بوده و جا دارد که با تلاش بیشتر و احداث زیرساخت های مناسب مرزی، این روند بهبود یابد؛ امری که با استفاده از ظرفیت حمل و نقل ریلی که تا ارومیه نیز رسیده و امتداد آن به سمت مرزها و همچنین بهبود وضعیت جاده های مواصلاتی به مرزها، می تواند زمینه ساز درآمد قابل توجه برای کشور و به تبع آن، استان باشد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۹:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


− 4 = یک