پارک ملی دریاچه ارومیه زیستگاه جدید گوزن زرد

پارک ملی دریاچه ارومیه زیستگاه جدید گوزن زرد

گروه اجتماعی: رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: برنامه مدیریت گوزن زرد ایرانی یکی از گونه شاخص در معرض انقراض تدوین شد.
امید یوسفی با بیان اینکه گوزن زرد ایرانی یکی از گونه‌های شاخص در معرض تهدید انقراض است اظهار داشت: آذربایجان غربی به خصوص جزیره اشک دریاچه ارومیه به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم این گونه جانوری محسوب می شود.
وی با بیان اینکه ۲۳۰ الی ۲۵۰ گوزن زرد ایرانی هم اکنون در جزیره اشک دریاچه ارومیه زندگی می کند افزود: هرچند این حیوان بومی استان نبوده ولی از ۴۰ سال گذشته برابر بررسی های دقیق کارشناسان وقت که با حضور مشاوران بین‌المللی همراه بود جزیره اشک پارک ملی دریاچه ارومیه به عنوان زیستگاه جدید این حیوان انتخاب و معرفی شد.
یوسفی با بیان اینکه جزیره اشک دریاچه ارومیه به اعتقاد کارشناسان بین المللی و ملی یکی از زیستگاه های مناسب حیات گوزن زرد ایرانی در دنیاست عنوان کرد: هم اکنون وضعیت این گونه جانوری به دلیل اقدامات زیست محیطی استان در شرایط مناسبی قرار دارد.
۵۰*درصد گوزن زرد ایرانی کشور در ارومیه زندگی می کند
وی با بیان اینکه هم اکنون ۵۰ درصد از تعداد گوزن زرد ایرانی کشور در ارومیه و در جزیره اشک دریاچه ارومیه زندگی می کند ادامه داد: با وجود شرایط نامساعد دریاچه ارومیه به دلیل انتقال علوفه، ایجاد آب انبار، راه اندازی پاسگاه محیط بانی در جزیره اشک این گونه جانوری در شرایط مساعدی زندگی می کند.
یوسفی از تدوین برنامه مدیریت گوزن زرد ایرانی خبر داد و گفت: برای خروج این گونه شاخص از لیست گونه های در معرض انقراض این برنامه تدوین شده و بزودی ابلاغ می شود.رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: بر اساس این برنامه اقدامات حفاظتی و نیز ازیاد جمعیت آن در کنار فراهم کردن شرایط حیات مناسب در دستور کار ویژه قرار می گیرد.
یوسفی گفت: متاسفانه در سالهای گذشته به دلیل برخی شرایط بوجود آمده از جمله خشک سالی، تخریب مراتع و زیستگاه های ارزشمند، کمبود منابع آبی و… برخی از گونه های مهم و نادر حیات وحش در استان در معرض انقراض، آسیب و تهدید قرار گرفته اند که نیازمند توجه ویژه مسئولان است.
*سرشمار گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک شهریور ماه امسال انجام می شود
رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: بر اساس این برنامه مدیریت اگر جمعیت گوزن زرد ایرانی افزایش یابد بزودی از لیست گونه های جانوری در معرض انقراض خارج می شود و در این راستا برای بررسی دقیق آماری شهریور ماه سرشماری این گونه در جزیره اشک دریاچه ارومیه انجام می‌شود.
وی تخریب زیستگاه از طریق تبدیل مراتع به اراضی دیم، چرای بی رویه دام و خارج از ظرفیت تعریف شده در مراتع استان، توسعه در بخش‌های صنعتی، کشاورزی، خدماتی و …
بدون ضوابط و معیارهای زیست محیطی، شکار و صید بی رویه و یا غیر مجاز و تغییرات محسوس اقلیمی را از مهم‌ترین چالش های پیش روی حیات وحش استان عنوان کرد.
یوسفی حیات وحش و گونه های منحصر فرد از این بخش را یکی از ظرفیت های مهم زیست محیطی استان عنوان کرد که در صورت توجه می تواند به یکی از منابع اصلی جذب توریسم و توسعه صنعت گردشگری منجر شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۹:۰۱ ق.ظ

دیدگاه


هشت − 7 =