پارازیت و تهدید سلامت جامعه در سایه بی مسئولیتی

پارازیت و تهدید سلامت جامعه در سایه بی مسئولیتی

گروه اجتماعی:درحالی که مدت¬ها است هشدارهای مسئولین بهداشت و محیط زیست درباره آلودگی های مختلف از آب و مواد غذایی گرفته تا هوا و امواج پارزیت ادامه دارد اما هنوز جواب روشنی در خصوص به مردم داده نشده و تنها بر نگرانی های مردم افزوده شده است.
در واقع سالهاست برخی مسئولان در سخنانشان، از آلودگی آب به انواع آلاینده‌ها سخن می‌گویند و نتایج بررسی‌هایی را گواه ادعایشان درباره آلوده بودن این آب به نیترات، فنول و امثال آن ذکر می‌کنند و از سرازیر شدن این آب به مزارع به عنوان دریچه‌ای برای انتقال آلودگی‌ها به خورد و خوراک مردم و سوق دادنشان به بیماری مختلف یاد می‌کنند و هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. سال ها است که خبر از آلودگی برنج و مرغ و گوشت روی خط رسانه ها می رود و در آخر نتیجه ای حاصل نمی شود و این داستان ها همچنان ادامه دارد.
این در حالی است که در سال های اخیر، پارازیت هم به صف تهدیدکنندگان سلامت این کسر بزرگ از جمعیت کشور اضافه شده و سونامی بیماری‌هایی از جمله سرطان و نا باروری، نتیجه به کارگیری این مکانیزم ضد امواج ماهواره‌ای در ایران خوانده می‌شود تا به نظر برسد که وخامت اوضاع به قدری زیاد شده که باید برای رفع مشکلات هرچه سریع‌تر اقدامات مختلفی را در دستور کار قرار داد.
اوایل آبان ماه بود که رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی میزان بروز سرطان در کشور را ۱۴۰ در ۱۰۰ هزار نفر اعلام و تاکید کرد: میزان بروز سرطان حدود ۱۴۰ در هر ۱۰۰ هزار نفر است که در مردان و زنان کمی‌با هم فرق دارد و سرطان پستان بین زنان و سرطان معده بین مردان از سرطان‌های شایع است. اکبری با بیان اینکه رشد سرطان در کشور سریع است، میانگین رشد آن را در بعضی از سرطان‌ها۵/۴و در برخی تا ۶درصد اعلام کرد و افزود: ۱۰ هزار مورد سرطان پستان در سال داریم که حدود ۲۵ درصد از آن منجر به مرگ می‌شود. البته رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به تاثیر امواج الکترومغناطیس بر بدن و اشاره غیر مستقیم به سرطان زا بودن پارازیت ها گفت: هیچ کس در دنیا حق ندارد بگوید موج الکترومغناطیس مفید است؛ در حالی که این امواج در قلب، مغز، خلق و خو و… با هر درجه‌ای تاثیر می‌گذارد و مضر است. اما بحث سرطان‌زایی جدای از این موارد است. تا امروز ثابت نشده این موج سرطان‌زا است تا با دولتی ها در این زمینه هم نظر باشد.
پیش از این معصومه ابتکار نیز درباره سرطان زا بودن پارازیت ها اظهار تردید کرده بود و اعلام کرده بود از لحاظ علمی اثبات نشده که پارازیت سرطان زا است. با وجود این سخنان اما هستند پزشکانی که ناباروری و سرطان را از دلایل امواج ناپیدای پارازیت می دانند و همواره در رسانه های ضد انقلاب و معاند بر روی این مساله مانور داده می شود و مردم را نگران تر می کند.
در هر حال، هرچند ارسال پارازیت‌ها از سوی مسئولان تایید شده است اما اینکه هیچ نهادی مسئولیت آن را به عهده نمی‌گیرد موجب شده است که روز به روز به خطرات ناشی از ارسال این امواج افزوده شود. یکی از مسائل مهم درباره مساله پارازیت‌ها در کشور ما این است که اطلاعات دقیقی درباره آنها وجود ندارد و به همین دلیل بیشتر اطلاعاتی که در این زمینه وجود دارد گمانه‌زنی‌هایی است که درباره صحت و سقم آنها تردید وجود دارد.
شاید به دست آوردن آمار درباره افزایش سقط جنین، ناباروری یا افزایش انواع بیماری‌های جسمی و روحی کار سختی نباشد، اما هیچ‌گاه به‌طور قطعی نمی‌توان این مشکلات را با مساله پارازیت‌ها پیوند داد، بلکه فقط می‌توان در این زمینه گمانه‌زنی‌هایی داشت. مسئولان دولت یازدهم از همان آغاز فعالیت در این دولت به مساله پارازیت‌ها توجه کردند اما با این وجود به دلیل اینکه اطلاعات دقیقی درباره پارازیت‌ها نداشتند هیچ‌گاه نتوانستند به‌یقین در این زمینه چیزی بگویند، بلکه تنها براساس گمانه‌زنی‌ها در این زمینه هشدارهایی را مطرح کردند. از سوی دیگر بی‌متولی بودن مساله پارازیت‌ها در کشور ما باعث شده است که یک نوع سردرگمی در این زمینه وجود داشته باشد. پاس‌کاری‌هایی که بین سازمان‌های مختلف وجود دارد گاهی باعث می‌شود صورت مساله در این بین گم شود. امروزه یافتن اطلاعات دقیق درباره پارازیت‌ها و اثرات منفی آنها بر سلامت انسان، گیاهان و جانوران، بیش از یافتن متولی برای آنها اهمیت دارد. پارازیت‌ها بیش از هر چیزی نیازمند شفاف‌سازی هستند، زیرا تجربه چندین ساله در کشور ما ثابت کرده که گمانه‌زنی‌ها راه به جایی نخواهند برد. کاش مسئولین در دولت یازدهم به جای اظهار نظرهای غیر مستدل، از اسناد علمی و منتشر شده کشورهای پیشرفته و اتحقیقات علمی درباره پارازیت ها و تاثیر ان بر مردم رونمایی می کردند تا پارازیت ها و تاثیرات آن از لحاظ علمی برای مردم تشریح شوند و شبهات از بین برود تا در روزهایی که نمی توان مسئول ارسال پارزیت ها را یافت لااقل درباره این امواج نامرئی شفاف سازی شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۸ ق.ظ

دیدگاه


+ 6 = پانزده