یک پیشنهاد به دولت درباره انصراف از دریافت یارانه

یک پیشنهاد به دولت درباره انصراف از دریافت یارانه

عباس پازوکی
گروه سیاسی: در طول سال‌هایی که بحث هدف مندی یارانه‌ها مطرح شده، یکی از دغدغه‌های جدی دولت و مجلس این بوده است که چگونه شهروندانی را که نیازی به یارانه ندارند به انصراف از دریافت آن راضی کنند؟ طی روزهای گذشته و پس از تصویب بودجه سال ۹۳ و تبصره مربوط به هدفمندی یارانه‌ها نیز همین بحث به صورت جدی‌تری مطرح شده است.
اما برای هر مشکلی تا ریشه آن را پیدا نکنیم نمی‌توانیم راه حل اساسی ارائه دهیم. پس بهتر است کمی با هم بی تعارف باشیم تا بتوانیم ریشه مشکل را پیدا کنیم و برای آن راه حل منطقی ارائه دهیم.
واقعیت این است که عملکرد دولت‌ها در یک بازه طولانی تاریخی به گونه‌ای بوده است که دیواری از بی اعتمادی میان عملکرد های اقتصادی دولت‌ها و مردم ایجاد شده است.
حتما بسیاری از ما هم دیده‌ایم کسانی را که نیازی به یارانه ندارند اما حتما آن را دریافت می‌کنند. وقتی هم از آن‌ها می‌پرسیم چرا با وجود بی نیازی آن را دریافت می‌کنند؟ پاسخ می‌شنویم :دریافت نکنم که آن‌ها بخورند!؟ خودم دریافت می‌کنم و به افرادی که مستحق می‌دانم می‌بخشم.کم نیستند کسانی که یارانه دریافتی را به افراد نیازمند می‌بخشند و کم نیستند افرادی که یارانه را می‌گیرند برای اینکه مطمئن نیستند اگر دولت یارانه را به آن‌ها ندهد در مسیر درستی هزینه می‌کند.
اما یک پیشنهاد برای حل تدریجی این مشکل: پیشنهاد نگارنده این است که مدل انصراف از یارانه‌ها همانند مدل انتخاب واحد دانشگاه‌ها باشد. وقتی یک دانشجو می‌خواهد انتخاب واحد کند به سایت دانشگاه مراجعه می‌کند و پس از مشاهده لیست دروس ارائه شده، دروس مورد نظر خودش را (مشروط به اینکه ظرفیتش تکمیل نشده باشد) بر می‌گزیند و در نهایت پس از تایید نهایی فرم انتخاب واحد شهریه‌اش را می‌پردازد.
پیشنهاد می‌شود دولت پروژه‌های اولویت دار خود در حوزه‌های عمرانی، بهداشتی، آموزشی فرهنگی و … را دقیقا با ذکر بودجه مورد نظر که برابر است با یارانه تعدادی مشخص از شهروندان در یک سایت قرار دهد. هر شهروندی می‌تواند با مراجعه به این سایت پروژه مورد نظر خودش را انتخاب کند و به نفع اجرای آن پروژه از دریافت یارانه انصراف دهد. مثلا برای ساخت یک درمانگاه ۹۰۰ میلیون تومانی باید ۲۰ هزار نفر از دریافت یارانه انصراف دهند تا یارانه یک ماه آن‌ها صرف احداث آن درمانگاه شود.
در این صورت همه شهروندان می‌توانند میزان بودجه جمع آوری شده برای هر پروژه را مشاهده کنند و بعد اجرای آن را از دولت مطالبه کنند. دولت نیز باید در همان سایت گزارش پیشرفت پروژه‌ها را به صورت مرتب برای مردم گزارش دهد.
به نظر می‌رسد در این حالت هم مردم مطمئن می‌شوند یارانه آنان دقیقا در چه کاری و با چه هدفی هزینه شده است و هم دولت می‌تواند با قانع کردم منطقی مردم به انصراف از دریافت یارانه به اجرای پروژه‌های بزرگ ملی و منطقه‌ای دست بزند و بخشی از مشکلات کشور در این تعامل مشترکت دولت و ملت حل خواهد شد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۳ ق.ظ

دیدگاه


4 × = سی دو