رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان:

یک میلیون چغندر قند از زارعان آذربایجان غربی خریداری شد

یک میلیون چغندر قند از زارعان آذربایجان غربی  خریداری شد

گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از خرید تضمینی بیش از یک میلیون تن چغندرقند از زارعان استان خبر داد.
اکبر کرامتی با بیان اینکه از ابتدای فصل برداشت چغندرقند در سال جاری تاکنون بیش از یک میلیون تن از این محصول توسط کارخانه‌های استان خریداری شده است، افزود: مجموع ارزش چغندرهای خریداری شده بالغ بر یک هزار و ۳۳۱ میلیارد تومان است که از این مبلغ ۷۹ درصد از مطالبات زارعان به حساب آنها واریز شده و مابقی نیز در اسرع وقت پرداخت خواهد شد.
وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن چغندر قند از مزارع استان برداشت شود، بیان کرد: سالانه بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال گردش مالی چغندر قند در استان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به وجود پنج کارخانه قند در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده، گفت: مقام نخست کشوری تولید، سطح زیر کشت و عملکرد چغندر قند متعلق به آذربایجان غربی است.
کرامتی با اشاره به اینکه در حدود ۶۰ درصد از مزارع چغندرقند استان کار برداشت به اتمام رسیده است، اضافه کرد: امسال میانگین برداشت چغندر قند از مزارع آذربایجان‌غربی ۵۵ تُن در هکتار با میانگین عیار ۱۶ درصد و میزان افت ۲ درصد است که این امر نشان‌دهنده افزایش تولید و کیفیت بالای این محصول در مزارع استان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: کارخانه‌های قند استان باید در مورد افت زنی و موضوع عدم خروج محصول از استان اهتمام کافی و وحدت رویه لازم را با یکدیگر داشته باشند.کرامتی ادامه داد: با توجه به مشکل بحران کم آبی دریاچه ارومیه در سال زراعی جدید، از هم اکنون برنامه ریزی لازم برای استفاده بهینه از آب در مزارع برای جلوگیری از دسترس خارج شدن محصول و پاک سازی آفت سن از مزارع باید انجام گیرد.
وی یاد آور شد: امسال بر اساس قراردادهای منعقد شده با چغندرکاران، بیش از ۳۴ هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت محصول چغندر قند رفت.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۳ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۸:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


4 × = دوازده