یادمان نرود که ما مسئولیم

یادمان نرود که ما مسئولیم

دانیال حیدری
گروه گزارش:در سال ۸۴ از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی، طرحی تصویب شد که بر اساس آن مقرر گردید عملیات ساخت ۱۳ موزه منطقه‌ای آغاز و طی مدت۴ سال به بهره برداری برسد.
مطابق این طرح مصوب، مقرر گردید در کنار موزه های هگمتانه، منطقه‌ای خوزستان، منطقه‌ای شمال، اکوموزه عشایر، موزه کویر، موزه اصفهان، موزه فارس، موزه خلیج فارس، موزه خراسان بزرگ، موزه جیرفت و توسعه موزه ملی ایران، موزه فرش در تبریز و موزه آذربایجان بزرگ در ارومیه احداث و در زمان مقرر به بهره برداری برسند. در همان سال، مطالعات اولیه موزه منطقه ای آذربایجان در ارومیه آغاز گردید و به گفته محمد اشتری – مدیر کل وقت میراث فرهنگی استان- براساس برنامه ریزی های انجام شده مقرر بود تا پایان سال ۸۵ مطالعات به اتمام رسیده و عملیات احداث آن از سال ۸۶ آغاز شود. با این وجود، بروز برخی اتفاقات، اجرایی شدن پروژه موزه بزرگ منطقه ای آذربایجان را با مشکل مواجه نمود. ۲۶ مرداد ماه ۸۵ خبرگزاری میراث فرهنگی در خبری، اعلام نمود: به دلیل عدم توافق برای راه‌اندازی یک موزه مستقل، دو موزه منطقه‌ای آذربایجان در تبریز و ارومیه ساخته و به راه می‌افتد. تلاشهای محمد اشتری مدیر کل وقت میراث فرهنگی آذربایجان غربی و حضور مکرر ایشان در صحن مجلس و دیدار با نمایندگان و افراد صاحب نفوذ برای دفاع از حق مصوب آذربایجان غربی و شهر ارومیه در سال ۸۴ به ثمر نشسته بود و از همین روی مسعود نصرتی، مدیر اداره کل وقت موزه های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور، با اعلام خبر راه اندازی همزمان دو موزه منطقه ای در استانهای آذربایجان غربی و شرقی گفت: با توجه به ظرفیت مناسب دو استان برای راه اندازی موزه منطقه ای قرار شد دو موزه منطقه ای متفاوت و مکمل یکدیگر با مشاوری مشترک در تبریز و ارومیه راه اندازی شود.براساس نظر مسئولان آذربایجان شرقی با توجه به مرکزیت و نقش مهمی که تبریز در تاریخ ایران ایفا کرده است، موزه منطقه ای باید در تبریز ساخته شود. این در خواست در سفر استانی رئیس جمهور سابق به تبریز با پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی به تصویب هیات دولت رسید. این در حالی بود که مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان غربی با توجه به موافقتنامه‌ منعقد شده میان سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری و سازمان برنامه و بودجه در سال ۸۴ بر راه اندازی موزه بزرگ فرش آذربایجان در تبریز و موزه منطقه‌ای آذربایجان در ارومیه اصرار داشتند.اشتری در گفت و گوی منتشره در خبرگزاری میراث گفته بود: با توجه به موافقتنامه‌ منعقد شده میان سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری و سازمان برنامه و بودجه در سال ۸۴ قرار است موزه فرش در تبریز و موزه منطقه‌ای آذربایجان در ارومیه تاسیس شود. با این‌حال به‌دلیل اینکه هر دو استان برای تاسیس این موزه تقاضا کرده‌اند، موزه منطقه‌ای در دو استان ساخته می‌شود. منتهی بر اساس موافقتنامه موجود، موزه اصلی متعلق به ارومیه است. در آخرین نامه‌ای هم که از سوی آقای مشایی (رئیس وقت سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری) و همچنین آقای نادری نصب (مسئول امور استان‌های وقت) ارسال شده، به این توافقنامه اشاره کرده‌اند.
سرانجام به دلیل اصرار مدیرکل وقت آذربایجان غربی و کوتاه نیامدن از این حق مصوب، مقرر گردید موزه منطقه‌ای در هر دو شهر ساخته ‌شود!بر اساس این خبر، بنا بود هر دو موزه در سال ۸۵ در مرحله مطالعه و مکان یابی قرارگیرند و یک کمیته فنی و محتوایی با شرکت کارشناسان و مشاور راه اندازی موزه تشکیل و در جلسات مشترکی با مدیران هر دو استان طرح موزه ها با توجه به خصوصیات و ویژگی های هر بخش آماده و اجرایی شود. به گفته مدیر اداره کل وقت موزه های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور، اعتبار هردو موزه از طریق اعتبارات ملی تامین می شد و بنا بود بودجه از سهمیه اعتبارات موزه بزرگ منطقه ای آذربایجان تامین و در اختیار هر دو سازمان قرار گیرد. این طرح فاخر که انتظار می رفت بر اساس موقیت خاص آذربایجان غربی به لحاظ هم جواری با ۳ کشور، به موقعیتی فرا منطقه ای دست یابد، سرانجام در سال ?? با همکاری شهرداری ارومیه در ارتفاعات پارک جنگلی این شهر در زمینی به مساحت ۲۳ هزار متر مربع با اعیانی ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع و در نه طبقه شامل ساختمان اصلی، فضای نمایشی، فروشگاه های صنایع دستی و آمفی تئاتر روباز، کلید خورد اما پس از انتخاب پیمانکار در سال ۸۹ نیز به دلیل مشکلاتی که وجود مخالفان محلی ساخت و معارضان ملکی بخشی از آن مشکلات عنوان شده بود به تاخیر افتاد. در ۲۴ اردی بهشت ۹۱ سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از اختصاص ۲۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل موزه منطقه ای آذربایجان در ارومیه خبر داد و اظهار داشت: خوشبختانه پس از رفع مشکلات وجود معارض برای پروژه و با عنایت ویژه استانداری آذربایجان غربی و معاونت محترم سازمان میراث فرهنگی، اعتبار لازم برای تکمیل موزه در سال جاری تخصیص یافته که امیدواریم شاهد پیشرفت مناسب آن در سال جاری ۹۱ باشیم. در تیرماه ?? مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز از روند احداث موزه منطقه ای آذربایجانبازدید کرد. در جریان این بازدید، کاظم غنی زاده با اعلام اینکه بالغ بر ۲ میلیارد ریال اعتبار در سال مالی ۹۰ به این پروژه اختصاص یافته است، اعلام کرده بود در صورت تخصیص اعتبار، نظارت و اجرای پروژه به پیمانکاران ذیصلاح از طریق مناقصهواگذار می شود. اما واقعیت این بود که اقدام خاصی متناسب با زمان، در محل اجرای پروژه انجام نشد.اواخر سال گذشته، مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، از سرگیری عملیات احداث موزه منطقه ای آذربایجان در ارومیه را در سال ۹۳ اعلام نمود. مظفر عباس زاده که پس از بازدید از موزه ارومیه در جمع خبرنگاران حاضر شده بود بیان داشت:‌ با توجه به هماهنگی های به عمل آمده، عمده مشکلات اداری و مالی موزه منطقه ای آذربایجان که در ارومیه احداث می شود، بر طرف شده و با تزریق به موقع بودجه لازم، عملیات ساختمانی آن در سال ۹۳ آغاز می شود. بر اساس آخرین اخبار واصله از آذربایجان شرقی، عملیات احداث موزه تبریز سرعت مناسبی دارد بر اساس گزارش منتشر شده، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در بازدید اخیر خود از محل اجرای پروژه، پیشرفت عملیات ساخت موزه را قابل قبول خوانده بود..
دکتر فرزین حق پرست با اشاره به ساخت انبار امن موزه منطقه ای، اظهار داشته بود: مخزن امن موزه منطقه ای آذربایجان شرقی از هزار و ۲۰۰ متر مربع زیربنا و ۳۰۰ متر مربع قسمت اداری طبقه اول تشکیل شده که کار ساخت آن به اتمام رسیده است. این ساختمان علاوه بر خزانه و بخش اداری از دو آزمایشگاه مرمت شیشه و کاغذ و همچنین انبار سکه، پارچه، سفال و کارگاه مرمت گری و دستگاه هواساز تشکیل شده است. حق پرست فاز بعدی موزه منطقه‌ای را شامل اجرای اسکلت ساختمان اصلی در فضایی به وسعت ۹ هزار متر مربع اعلام کرده است. پروژه موزه منطقه‌ای آذربایجان با مبلغ ۶۲ میلیارد ریال به پیمانکار واگذار شده است.
در سمت غربی اما وضعیت مناسبی حکمفرما نیست. تأخیرهای پی در پی و عدم پیوستگی کار سبب شده است تا شرایط جدیدی در محل پروژه حاکم گردد، تخریب بخش اعظمی از کارهای انجام گرفته تنها بخشی از واقعیات این روزهای پروژه است. با توجه به عدم رعایت موارد حفاظتی و در حقیقت رها سازی پروژه، به طور متناوب بخش هایی از آهن آلات به کار رفته در پروژه، توسط عده ای به تاراج می رود و جهت فروش عرضه می گردد.
از سوی دیگر به نظر می رسد برای مدیرکل پروازی فعلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی که ظاهرا و بر اساس سوابق پیشین، در بخش صنایع دستی حرف های بسیاری برای گفتن دارد، مبحث میراث فرهنگی و توسعه گردشگری جذابیت خاصی ندارد و شاید به همین سبب است که ترجیح ایشان بر مدیریت از راه دور است چراکه اصولا در آذربایجان غربی پتانسیل میراث فرهنگی و ظرفیت گردشگری بر صنایع دستی می چربد و همین موضوع می تواند به یکی از دلایل تمایل ایشان به دورکاری باشد. شاید لازم باشد مدیرکل محترم قدری دلسوزانه تر پیگیر امور مربوط به سازمان تحت مدیریت خود در استان باشد، شاید لازم باشد واحدهای حفاظت و حراست سازمان، قدری در این خصوص دقیق تر عمل کنند و شخصا پیگیری کنند، شاید لازم باشد از معاونت محترم عمرانی استاندار، نمایندگان محترم شهرستان و استان یا شهردار ارومیه انتظار مساعدت داشت. شاید لازم باشد محمد اشتری، مشاور فعلی استاندار و بانی و آغازگر این طرح در سال ?? نظری به این طفل رها شده بیندازد و یا شاید لازم باشد سعادت، رأسا دست به کار شود و بخشی از توان مدیریتی اش را عیان سازد. شاید لازم باشد …. اما یادمان نرود که ما مسئولیم، مسئولیم در قبال تک تک کارهایی که می توانستیم انجام دهیم و شانه خالی کردیم ، می توانیم انجام دهیم و طفره می رویم. ما مسئولیم در قبال پروژه ای که به شهادت قوانین و مصوبات به این شهر و به این محل اختصاص دارد اما بی خیالیمان، تمام داشته هایمان را در تبق بذل و بخشش قرار می دهد. نمی توان از دیگران خواست که بایستند تا کاهلی ما به چشم نیاید باید بیدار شد و بر سرعتمان افزود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


8 × = بیست چهار