یادمان فرهنگی ادبی مجاهد نستوه در ارومیه برگزار شد

یادمان فرهنگی ادبی مجاهد نستوه در ارومیه برگزار شد

گروه اجتماعی:ششمین محفل خاطره از سوی حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان غربی به یاد مجاهد بزرگ و انقلابی مرحوم حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلامرضا حسنی امام جمعه سابق و فقید ارومیه برگزار شد.
در این یادمان فرهنگی و ادبی که به همت»دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری« حوزه هنری آذربایجان غربی و با مشارکت اداره کل تبلیغات اسلامی استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، جبهه فعالان فرهنگی، سپاه شهدا، سپاه ارومیه، صدا و سیمای مرکز استان، کارگروه عصر خاطره، شورای شهر ارومیه، شهرداری، بسیج هنرمندان و بسیج رسانه برپا شده بود، جمعی از فرهیختگان، ادبا، شعرا، نویسندگان، اصحاب اندیشه و رسانه، تعدادی از مسئولان اجرائیی استان و بیت مرحوم حسنی حضور داشتند.مسوول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی که اجرای مراسم را برعهده داشت، در ابتدای سخنان خود ویژگی های بارز حجت الاسلام حسنی را تشریح کرد.
مصطفی قلیزاده علیار، مرحوم حسنی را یکی از روحانیان برجسته، شاخص و منحصر بفرد تاریخ ائمه جمعه ایران عنوان کرد و افزود: اشخاص نام آور و تاثیرگذاری همچون این روحانی مجاهد جزو نام آوران ارومیه و بلکه ایران اسلامی و به حق مردان آتش به اختیار بودند.وی با بیان اینکه داشتن ارتباط با مسلمانان کشورهای همسایه مخصوصا مردم مسلمان آذربایجان و نخجوان از ویژگی های بارز مرحوم حسنی بود، افزود: مرحوم حاج علی اکرام ناردارانی که رهبری طرفداران انقلاب اسلامی و مقلدان امام در باکو و قصبه نارداران را به عهده داشت از ارادتمندان مقام معظم رهبری و حجت الاسلام حسنی بود و دو بار برای دیدن وی به ارومیه آمد.
این نویسنده، شاعر و روزنامه نگار خاطرنشان کرد: من کتاب خاطرات مرحوم حاج علی اکرام را تدوین کردم که در سال ۱۳۸۵ از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در تهران منتشر شد و پس از انتشار کتاب، مرحوم حاج علی اکرام، سفری به برخی شهرهای مهم ایران از جمله قم، تهران، تبریز، ارومیه، اردبیل، کاشان، مشهد مقدس داشت و در شهر ارومیه، در اجتماع علمای شهر ارومیه با حضور حجت الاسلام حسنی از مجاهدت های دینی وی تجلیل به عمل آمد و در نماز جمعه ارومیه به پیشنهاد مرحوم حسنی سخنرانی کرد.
امنیت آذربایجان مدیون مجاهدت های مرحوم حجت الاسلام حسنی است
رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی دیگر سخنران این همایش فرهنگی – ادبی بود، احد هوشمند قره‌باغ گفت: مردان و زنان آذربایجان برای همیشه امنیت و صیانت از جغرافیای استان را در بحرانی ترین روزهای انقلاب اسلامی مدیون مجاهدت های مرحوم حجت الاسلام حسنی هستند.هوشمند افزود: به اعتراف اهالی فرهنگ و سینما، خاطرات مجاهد نستوه آذربایجان مرحوم حسنی ظرفیت ساخت ?? فیلم بلند و کوتاه را دارد که امیدواریم بتوانیم در حق این مجاهد روشن بین و مردمی این دین را به سرانجام برسانیم.وی ادامه داد: هر مورخی که گذرش به ارومیه بیفتد امکان ندارد بدون ذکر نام مرحوم حسنی از اینجا عبور کند و بنا به فرموده مقام معظم رهبری، ایشان جزو کسانی بود که امتحان خود را در دوران مبارزات قبل و بعد از انقلاب اسلامی و دوران هشت ساله جنگ تحمیلی خوب پس دادند.هوشمند با اشاره به کتاب خاطرات مرحوم حسنی نوشته حجت الاسلام والمسلمین عبدالرحیم اباذری، تصریح کرد: این نویسنده متعهد با زبان و قلم رسا، نام و هنرشان را با خاطرات حسنی پیوند زدند، کتاب ارزشمندی به یادگار گذاشتند و یاد ایشان را در دل ها عزیز داشتند.وی با بیان اینکه اهالی فرهنگ و هنر باید این میراث را به نسل های بعد انتقال دهند اظهار امیدواری کرد هنرمندان و کارشناسان هنری استان بتوانند ظرفیت خاطره گویی و به یاد ماندن رشادت های جان برکفان انقلاب اسلامی را در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در استان بالا ببرند.
مرحوم حسنی به عنوان یک اسطوره آذربایجان مطرح هستند
سپس مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی پشت تریبون رفت و در سخنانی گفت: حجت الاسلام حسنی به عنوان یک عالم دینی سهم بسزایی در انقلاب اسلامی دارند و به عنوان یک اسطوره آذربایجان مطرح هستند.
حجت الاسلام داداش زاده اظهار داشت: مرحوم حسنی علاوه بر این که یک عالم دینی بودند در حوزه امنیت استان نیز نقش اساسی ایفا می کردند .وی با بیان اینکه مرحوم حسنی یک مجاهد واقعی است که رهبر معظم انقلاب نیز بر مجاهدت های ایشان قبل و بعد از پیروزی انقلاب اشاره داشتند، ادامه داد: مجاهد نستوه مجاهدی است که هم علم دارد و از لحاظ عالمی خدمت کرده و هم در ردیف مجاهدان قرار دارد و مجاهدان نیز ایشان را الگوی خود قرار می دهند.
بنیاد فرهنگی مجاهد نستوه آذربایجان در ارومیه تاسیس می شود
رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه هم گفت: تاسیس بنیاد فرهنگی مجاهد نستوه آذربایجان حجت الاسلام حسنی و آیت الله قره باغی در شورای اسلامی شهر ارومیه به تصویب رسید.
رسول اصغرزاده در ادامه به تشریح ابعاد شخصیتی حجت الاسلام مرحوم حسنی پرداخت و افزود: مرحوم حسنی یک چهره ملی و تاریخی برای ایران اسلامی بود که زحمات بسیاری در قبل از انقلاب، حین انقلاب و فاصله پیروزی انقلاب تا جنگ و حین جنگ و بعد از پایان آن برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران انجام دادند.
به گفته اصغرزاده، بعد از سال ۷۶ خطبه های نماز جمعه ارومیه برای اینکه شخصیت والای حسنی مورد خدشه واقع شود، در رصد کامل بود چه بسا همان افراد امروز پشیمان هستند و امروز باید جرات داشته باشند تا مظلومیت و حقانیت مرحوم حسنی را که مورد اهانت قرار گرفته بود با قلم رسای خویش جبران کنند.
حجت الاسلام حسنی از سرمایه های پایان_ناپذیر فرهنگی و انسانی است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز در ادامه این مراسم در سخنانی گفت: مرحوم حسنی از سرمایه های پایان ناپذیر فرهنگی و انسانی است که قطع یقین پس از مرگش نمی پوسد، از یادها نمی رود، در تاریخ محو نمی شود چرا که در عمق و ژرفای وجود مردم آذربایجان و تاریخ ما عجین شده است.
حجت الاسلام والمسلمین ناصر خدایاری اظهار داشت: جایگاه رفیع و منزلت عظیم مرحوم حسنی و نقش ایشان در حفظ تمامیت ارضی، یکپارچگی ملی و مبارزه با همه انحرافات در استان بر کسی پوشیده نیست و باید الگویی برای نسل های بعدی باشد.
خدایاری با تاکید به اینکه فرهنگ آذربایجان، حسنی و باکری پرور است، خاطرنشان کرد: فرهنگ حسنی پرور باید موشکافی، مطالعه و بررسی شود و در جامعه به ویژه در میان نسل جوان رواج یابد.مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تصریح کرد: جای مجاهد نستوه آذربایجان در قلب ها بود و ظرفیت مطبوعات حتی رادیو و تلویزیون برای بازتاب شخصیت ایشان بسیار کوچک بود به طوری که در مواقعی حرف های این عالم را برنتابیده و آن را سانسور کرده و یا به سخره می گرفتند.
مرحوم حسنی از شخصیت های مردمی به معنای واقعی کلمه بود
دیگر سخنران این مراسم نویسنده کتاب »خاطرات حسنی« بود که در سخنانی گفت: مرحوم حسنی از شخصیت های مردمی به معنای واقعی کلمه بود که حضور انبوه مردم اعم از قومیت ها و ادیان مختلف در مراسم تشییع بهترین شاهد براین مدعاست، چنانکه تعداد زیادی از حاضران را برادران اهل سنت، مسیحیت و کرد تشکیل می داد.حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری اظهار داشت: اقتدار، صلابت، ابهت، در عین حال تواضع، عطوفت، لطافت و صداقت از جمله خصایص مجاهد نستوه بود.این محقق تصریح کرد: ما همه مردم، مسئولان، محققان و پژوهشگران مدیون مجاهدت های شخصیت های مبارزی مانند مرحوم حسنی هستیم، اگر امروز امنیتی وجود دارد در پرتو همین مجاهدت هاست؛ البته این حقیقت تازگی ندارد از زمان صدر اسلام نیز بوده است.
نویسنده کتاب »خاطرات حسنی« اضافه کرد: یادمان نرفته است اگر مقاومت حسنی ها در جنگ نقده و غائله کردستان نبود، ایادی حزب کومله و دمکرات تا استان زنجان پیشروی کرده بودند؛ اگر اقدام به موقع و حماسی آن عالم ربانی نبود در ماجرای حزب خلق مسلمان سه استان آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل به چه سرنوشت شومی گرفتار می شد؟!
حسنی با فرقه های انحرافی مبارزه می کرد
بهمن بهرام پور نویسنده و پژوهشگر معاصر ارومیه نیز در این مراسم به نقل خاطراتی از دوران جوانی و مبارزاتش با فرقه ضاله بهائیت در ارومیه به امر مرحوم حسنی پرداخت و گفت: من در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۲ کتب تبلیغی فرقه ضاله بهائیت را به اشاره مرحوم حسنی جمع آوری کردم و در مقابل مسجد »دادخواه«محله »دره چایی«، ارومیه جلو چشم مردم آتش زدم!
وی ادامه داد: به همین سبب ساواک مرا تعقیب و دستگیر کرد و دو ماه در ارومیه و چهار ماه در تهران نگه داشت و شکنجه کرد؛ در تمام این مدت مرحوم حسنی حامی خانواده ام بوده، بعدها نیز من با او در مبارزاتش همکاری داشتم و او به من عنایتها داشت، من مرحوم حسنی را یک عالم مجاهد واقعی و ولایتمدار و غیرتمند دیدم.
مجاهدت های حجت الاسلام حسنی از ذهن_ها فراموش نمی شود.
آخرین سخنران این همایش فرهنگی – ادبی مدیرکل وقت تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی و داماد حجت الاسلام حسنی بود.
حجت الاسلام سید محمد فخری گفت: یاد، خاطره، تلاش ها و مجاهدت های حجت الاسلام حسنی هیچگاه از ذهن ها فراموش نمی شود.
وی اظهار داشت: مرحوم حاج آقا حسنی عاشق مردم بود و در طول عمر بابرکت خود همواره به فکر رفع مشکلات مردم بود.
فخری با اشاره به ویژگی های حجت الاسلام حسنی اظهار کرد: برای مردم استان آشکار و روشن است که ایشان با صداقت، ظرافت روحی و غیرت دینی که دارند برای امنیت منطقه تلاش_های بسیاری را انجام داده اند.
به گفته وی، مرحوم حسنی در طول زندگی خود تلاش داشت در خط ولایت فقیه بوده و مردم را به دفاع از حریم ولایت و انقلاب دعوت می کرد.
تجلیل از نویسنده کتاب خاطرات حسنی
گفتنی است در این همایش فرهنگی – ادبی چند تن از شاعران از جمله علی محمدیان، محمد میلانی، سید مجتبی نعیم موسوی، باباعلی جوانمرد، سید تیمور جامعی و سید حیدرعلی آران در وصف دلاوریها، شجاعتها و چهره مردمی امام جمعه سابق ارومیه، سروده های خود را قرائت کردند.
و پایان این مراسم فرهنگی – ادبی، توسط رییس حوزه هنری آذربایجان غربی، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، فرمانده سپاه پاسداران ناحیه ارومیه (سرهنگ علی نژاد) و همچنین عبدالناصر حسنی فرزند مرحوم حسنی به نمایندگی از طرف بیت ایشان، از حجت الاسلام اباذری نویسنده کتاب »خاطرات حسنی« تجلیل به عمل آمد.
همچنین در این مراسم، حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان غربی از بهمن بهرام پور محقق و نویسنده عرصه مسایل فرهنگی و اجتماعی و از مصطفی قلیزاده علیار به خاطر نقل خاطراتی از مرحوم حسنی، تقدیر کرد.گفتنی است همایش فرهنگی – ادبی »مجاهد نستوه« ویژه یادمان مرحوم حسنی در آستانه فرا رسین اربعین آن روحانی مبارز و بزرگ، قبل از ظهر یکشنبه چهارم تیر ماه سال جاری در مهدیه ارومیه برگزار شد و یاور باقری دبیر اجرایی همایش بود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۶ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۹:۳۹ ق.ظ

دیدگاه


9 × = شصت سه