- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

ویروس کرونا به شدت افراد چاق را تهدید می کند

Posted By admin On دی ۱۷, ۱۴۰۱ @ ۱۰:۳۵ ق.ظ In اجتماعی,اخبار ویژه | No Comments

آرازآذربایجان،یک متخصص بیماریهای عفونی در ارومیه نسبت به خطر ابتلا به کرونا در افراد چاق هشدار داد.
دکتر سید جلیل موسوی با بیان اینکه اگر شاخص توده بدنی ( BMI) فردی بالای ۳۰ باشد فرد چاق محسوب می شود، افزود: افراد از نظر بیماری زمینه ای و وضعیت عمومی نسبت به ابتلا به کرونا به گروه پرخطر تقسیم می شوند و همین گروه پرخطر خود به سه گروه با شواهد قوی، متوسط و محدود تقسیم می شوند که چاقی در گروه اول است لذا افراد چاق نسبت به عوارض و شدت و حدت بیماری کرونا بسیار آسیب پذیر هستند و می توان گفت که کرونا افراد چاق را به شدت تهدید می کند.
وی با بیان اینکه در استان مراجعات سرپایی و تست های روزانه افزایش تدریجی داشته، افزود: در استان بستری های روزانه، فوتی، نسبت مثبت شدن تست ها فعلا ثابت است و میانگین فوتی با پی سی آر مثبت و منفی صفر است.
دبیرقرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در استان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷ نفر با تشخیص قطعی در بخشهای کرونایی استان بستری هستند، اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۸ نفر به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه داشتند.
وی با اشاره به رنگبندی کرونایی استان نیز افزود: در حال حاضر سه شهر پیرانشهر، خوی و چایپاره زرد و مابقی شهرها آبی هستند.
دکتر موسوی با بیان اینکه میانگین تزریق روزانه واکسن کرونا در آذرماه ۳۳ دز بوده که اخیرا با افزایش ۵ برابری به میانگین روزانه ۱۵۰ دز رسیده است که هنوز این میزان نیز رضایت بخش نیست، اظهار کرد: بیشتر واکسن های تزریقی دز سوم و چهارم هستند.
وی با اشاره به درصد پیشرفت واکسیناسیون افراد ۵ سال به بالا در استان طی دی ماه سال جاری اظهار کرد: طی این ماه ۲ میلیون و ۶۷۴ هزار و ۲۰۱ نفر دز اول، ۲ میلیون و ۳۹۶ هزار و ۲۵۲ نفر دز دوم، یک میلیون و ۹۶ هزار و ۱۱۱ نفر دز سوم و ۵۳ هزار و ۸۱۴ نفر دز چهارم را دریافت کردند.
دبیرقرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در استان خاطر نشان کرد: تاکنون ۸۴.۵ درصد از جمعیت هدف ۵ سال به بالا دز اول، ۷۵.۸ درصد دز دوم، ۳۴.۷ درصد دز سوم و ۱.۷ درصد دز چهارم را تزریق کردند.
این متخصص بیماریهای عفونی با بیان اینکه واکسنهای موجود در کشور عمدتا داخلی هستند، و واکسن سینوفارم( محصول چین) موجود نیز عمدتا برای زنان باردار تزریق می شود ، تصریح کرد: در حال حاضر واکسن خارجی وارد نمی شود و ذخیره واکسن داخلی از انواع مختلف به حد کفایت موجود است.ضمن اینکه کیفیت واکسن های داخلی نسبت به انواع خارجی بهتر و عوارض کمتری دارند.
وی با بیان اینکه از شروع موج هشتم کرونا عملا یک هفته می گذرد، گفت: طی ۴ تا ۵ هفته دیگر و در بهمن ماه شاهد اوج و پیک این موج خواهیم بود لذا رعایت دستورالعملهای بهداشتی، اقدام به تکمیل واکسیناسیون، تغذیه مناسب، کنترل استرس و مصرف مایعات کافی در پیشگیری و حتی درمان بسیار موثر است.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%88%d8%b3-%da%a9%d8%b1%d9%88%d9%86%d8%a7-%d8%a8%d9%87-%d8%b4%d8%af%d8%aa-%d8%a7%d9%81%d8%b1%d8%a7%d8%af-%da%86%d8%a7%d9%82-%d8%b1%d8%a7-%d8%aa%d9%87%d8%af%db%8c%d8%af-%d9%85%db%8c/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.