آرازآذربايجان گزارش مي دهد؛

ویژه های هفته ملی کودک در آذربایجان غربی

ویژه های هفته ملی کودک در آذربایجان غربی

گروه گزارش : بیش از ۲۰۰ برنامه در ۲۳ مرکز ثابت، هشت مرکز سیار شهری و روستایی و چهار مرکز پستی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار می شود و با توجه به تقارن این هفته با ایام محرم رویکرد برنامه‌‌های هفته کودک آموزه‌های عاشورایی خواهد بود و در عین حال به مشکلات جامعه از جمله مسائل محیط زیستی، بحران آب، توجه به کودکان با نیازهای ویژه و… پرداخته می شود.
به گزارش آرازآذربایجان ، بدون شک آینده جامعه با تربیت نسلی پویا، آگاه و با بصیرت محقق خواهد شد نکته‌ای که امسال به عنوان شعار هفته ملی کودک مورد توجه قرار گرفته است برای ساختن آینده باید به فکر یک توسعه فراگیر بود و باید تمام دست‌اندرکاران حوزه کودک و نوجوان با همکاری و هم افزایی برای ساختن آینده روشن تلاش کنند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی، جواد زاهدی در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات با موضوع تشریح برنامه های هفته ملی کودک در استان با بیان اینکه ۱۴ تا ۲۰ مهر ماه هفته ملی کودک است، اظهار داشت: شعار هفته‌ی ملی کودک با عنوان” آینده را باید ساخت” نام گذاری شده و ساختن آینده‌ جوامع توسعه یافته در گرو تلاش برای کودکان و نوجوانان بوده و در این راستا ورود تمام نهاد ها و دستگاه‌های ذی‌ربط امری ضروری است. زاهدی تصریح کرد: شعار امسال نشانگر این است که آینده هرجامعه به دست کودکان ساخته می‌شود و براساس بخشنامه‌ای، وزارت کشور، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شهرداری، محیط‌زیست و صدا و سیما متولی برگزاری برنامه‌های هفته ملی کودک هستند.
وی معیار نامگذاری ایام این هفته‌ را برگرفته از نیازهای کودکان و نوجوانان دانست و اعلام کرد: ۱۴ مهر ماه با عنوان کودک و خانواده، سبک ایرانی اسلامی، ۱۵ مهر ماه کودک، محیط زیست و میراث فرهنگی، ۱۶ مهر ماه کودک، صلح بازی و نشاط، ۱۷ مهر ماه کودک رسانه و ارتباطات، ۱۸ مهر ماه کودک، آموزش سلامت و ایمنی، ۱۹ مهر ماه کودکان با نیازهای ویژه با فرصت های برابر و ۲۰ مهر ماه با عنوان کودک کتاب و فرهنگ مطالعه نام گذاری شده است.
زاهدی یادآور شد: امروز بدون اینکه به کودکان فکر کنیم، نمی‌توانیم آینده‌ای برای آنان متصور شویم در واقع غفلت از کودکان، غفلت از آینده جامعه محسوب می شود و تمامی دستگاههای مسئول در جامعه وظیفه دارند در قبال کودکان کارهایی را انجام دهند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی توسعه انسانی را عامل توسعه و پیشرفت جامعه عنوان کرد و متذکر شد: توسعه انسانی از کودکی و با توجه به کودکان آغاز می‌شود و این هفته فرصتی مغتنم است تا موضوع کودک و نیازهای آنان در جامعه نهادینه شود و ضرورت دارد برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.
وی اعلام کرد: براساس آخرین سرشماری جمعیت استان ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده که جمعیت کودک ۰ تا ۱۸ سال در آذربایجان غربی بالغ بر یک میلیون نفر شامل یک سوم جمعیت استان است و بنابر پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته ??? هزار کودک در استان باید از برنامه‌های هفته کودک بهره‌مند شوند.
زاهدی بابیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی برنامه‌‌های متنوعی برای کودکان همزمان با هفته ملی کودک پیش بینی کرده، گفت: جامعه هدف ما تمامی کودکان در تمام نقاط استان بوده و کتابخانه های سیار شهری و روستایی و کتابخانه های پستی در استان وجود دارد که هدف این است تا خدمات برای تمامی کودکان استان در تمام نقاط ارائه شود.
وی ارتقای آگاهی جامعه نسبت به حقوق کودکان، معرفی سازمانهای فعال در حوزه کودک، برجسته‌سازی اهمیت دوران کودکی، هم‌افزایی دستگاههای متولی نهاد کودک از جمله اهداف اساسی برنامه‌های هفته کودک به شمار می رود و با توجه به تقارن این هفته با ایام محرم رویکرد برنامه‌‌های هفته کودک آموزه‌های عاشورایی خواهد بود و در عین حال به مشکلات جامعه از جمله مسائل محیط زیستی، بحران آب، توجه به کودکان با نیازهای ویژه و… پرداخته می شود.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی با یادآوری اینکه مخاطبین برنامه های هفته کودک صرفا کودکان نبوده و برنامه هایی برای مربیان و اولیای تربیتی نیز پیش بینی شدهف اعلام کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته بیش از ۲۰۰ برنامه همزمان هفته ملی کودک در استان شامل ۲۳ مرکز ثابت، هشت مرکز سیار شهری و روستایی و چهار مرکز پستی برگزار خواهد شد.
وی خاطرنشان ساخت: درطول هفته ملی کودک عضویت در تمام کتابخانه‌های کانون رایگان بوده و اجرای بازیهای محلی، خوانش چهل کتاب در حوزه انقلاب، بازدید رایگان از موزه های میراث فرهنگی استان و محیط زیست برای کودکان، مسابقه پرواز بادبادک‌ها و اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و هنری برای کودکان با نیازهای ویژه از جمله برنامه‌های این هفته به‌شمار می روند.
زاهدی اجرای مسابقات کاردستی، نقاشی قصه‌گویی و کتابخوانی، عیادت از کودکان بیمار اجرای برنامه لالایی‌خوانی توسط کودکان، به صدا درآوردن زنگ مطالعه، تقدیر از کودکان کتابخوان، برگزاری کارگاه من با جهان در صلح هستم، برنامه تجلیل از فرزند مدافع حرم و اجرای برنامه کبوترانه به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را از دیگر برنامه‌های هفته ملی کودک در استان اعلام کرد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی با اعلام اینکه در حال حاضر ۳۰۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان وجود دارد، تصریح کرد: امسال افزایش تعداد کتابها در برنامه قرار دارد.
وی با بیان اینکه اعضای ثابت کانون در طول شش ماهه نخست سال جاری ۲۰ هزار نفر بوده، ادامه داد: ۶ هزارنفر سال گذشته در طرح کانون مدارس جذب کانون شدند و امسال نیز پیش بینی می شود این تعداد نسبت به سال گذشته از افزایش برخوردار باشد.
وی افزود: ۳۵۵ هزار نفر کودک دختر و پسر از برنامه های مختلف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آاستانطی شش ماهه نخست سال جاری بهره‌مند شدند و امسال بیش از ۲۵ هزار برنامه در مراکز کانون اجرایی شده و با بازگشایی مدارس این طرح و برنامه‌ها نیز افزایش خواهد یافت.زاهدی همچنین در پایان از راه اندازی اولین موزه تخصصی کودک شمال غرب در ارومیه خبر داد و متذکر شد: در حال حاضر این موزه از پیشرفت اجرایی ۳۰ درصدی برخوردار بوده و با ایجاد پنج غرفه در وسعت ۴۵۰ مترمربع در حال ساخت بوده طبق برنامه ریزی پیش بینی می شود در دهه فجر امسال آماده بهره برداری قرار گیرد.
*عمده معضلات جوامع بشری ریشه در عدم آموزش صحیح در دوران کودکی دارد
سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، محمدی با اشاره به اهمیت آموزش در دوران کودکی، اهتمام در این امر مهم را ضروری دانست، اظهار داشت: بسیاری از معضلاتی که امروزه گریبانگیر جوامع بشری است ریشه در عدم آموزش صحیح در دوران کودکی دارد.
محمدی هفته‌ی ملی کودک را فرصت مناسبی برای تبیین اهمیت فرهنگ مطالعه در بین کودکان و نوجوانان دانست و با اشاره به نقش کانون در توجه به زیرساخت‌های فرهنگی در حوزه‌ی کودک و نوجوان، نقش مربیان کانون در آموزش و تربیت فکری کودکان و نوجوانان را پررنگ دانست.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۵ ق.ظ

دیدگاه


نُه + 6 =