- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

ویرانه ای به نام پارک ملت تکاب

Posted By admin On مهر ۱۶, ۱۳۹۲ @ ۵:۵۰ ق.ظ In اجتماعی,تکاب | No Comments

آقای شهردار، اعضای محترم شورای شهر به راستی آیا زمان دگرگونی و تحول در چهره این پارک و تاسیسات باستانی آن که در ادوار گذشته و در زمان شهرداران سابق ایجاد شده است فرا نرسیده؟ معمولاً شهرها از چهار نوع فضای اصلی پوشیده شده‌اند و در واقع کل سطح زمین و کاربری‌های موجود در شهرها به این فضاها اختصاص یافته است، که عبارتند از: فضاهای مسکونی، فضاهای سواره و پیاده فضاهای سبز و اماکن ورزشی و سایر فضاهای خدماتی که به ترتیب و به طور معمول حدود آن‌ها در تراکم‌های متوسط شهری ۱۰،۱۵،۲۵،۵۰ درصد سطح زمین می‌باشد.در این میان فضای سبز به عنوان جزء ضروری و لاینفک پیکره یگانه شهرها و در اکوسیستم آن‌ها نقش اساسی دارند که کمبود آن‌ها می‌تواند اختلالات جدی در حیات شهرها به وجود آورد.شهرها به عنوان کانون‌های متمرکز فعالیت و زندگی انسان‌ها برای اینکه بتوانند توسعه پایدار خود را تضمین کنند چاره ای جز پذیرش ساختار و کارکردی برگرفته از سیستم‌های طبیعی و محیطی ندارند و پیچیدگی معضلات زیست محیطی و پیامدهای رشد و توسعه شهری، موجودیت فضای سبز و گسترش آن را برای همیشه اجتناب ناپذیر کرده است. شهرها بدون وجود فضای سبز مؤثر در اشکال گوناگون آن دیگر قابل تصور نیستند. در واقع فضای سبز شهری به عنوان جزء ضروری و جدایی ناپذیر پیکره واحد شهرها نقش اساسی دارند که کمبود آن‌ها می‌تواند اختلالات جدی در حیات شهرها به وجود آورد. در مفهوم اکولوژیک تشبیه پارک‌ها و فضای سبز شهری به ریه های تنفسی شهر اغراق آمیز نیست، بلکه نشان و اعلام نیازی از حداقل کارکردهای یک شهر شاداب، پویا و سرزنده است.در واقع پارک‌ها به دلیل فضای سبز قابل ملاحظه خود علاوه بر داشتن تاثیرات زیست محیطی به سبب ایجاد چشم اندازهای زنده و سبز خود یکی از عوامل شکل دهنده شهرها به شمار می‌آیند. پارک زمانی می‌تواند مثمر ثمر باشد که در میزان انبوهی درختان، درختچه‌ها، بوته های آن و فضای باز، تنگ، معابر، امکانات و وسایل تفریحی متعدد و وسعت و دایره دسترسی شهروندان به آن تناسب برقرار باشد.فلسفه وجودی یک پارک و ایجاد فضای سبز مطلوب راه حلی برای بسیاری از مشکلات حاد شهری است که علاوه بر ارتقای کیفیت منظر شهری می‌تواند از آلودگی هوا پیشگیری کند و به عنوان بخشی از فضای سبز نقش مهمی در زندگی شهروندان و زیبایی و سلامت آن‌ها ایفا می‌کند. در این مجال سعی بر این است نگاهی به پارک ملت بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک شهری تکاب بیندازیم: پارک ملت تکاب، پارکی است که قبل از انقلاب اسلامی و به عنوان تنها و بزرگ‌ترین پارک شهر در آن روزگار احداث شده و هم اکنون نیز برقرار است. در واقع ساخت این پارک همزمان با شکل گیری ابتدایی ساختار شهر صورت گرفته است و در آن زمان به طور مطلوب جوابگوی نیاز ساکنان تیکان تپه بوده است. اما متأسفانه و پس از گذشت چندین سال وضعیت ناخوشایند کنونی را دارا می‌باشد.
*تکاب – شیز – ویرانه ای به نام پارک ملت- شورای شهر تکاب
با نگاهی به قدمت طولانی این پارک و مکان استقرار آن در محدوده شهری تکاب انتظار می‌رفت که امروزه به عنوان یکی بهترین پارک‌های منطقه و شهر شناخته شود و به عنوان یک پارک بی نظیر در مجتمع زیستی تکاب عمل کند، اما متأسفانه سیمای پیدای آن، چیزی جز یک خرابه و پارک متروکه را نمایانگر نیست و عاری از هرگونه شادابی، سرزندگی می‌باشد. در این مجال قسمت‌هایی از معضلات پارک ملت را در معرض دید عموم قرار می‌دهیم و امیدوارم شورای محترم شهر و منتخبین جدید و شهرداری تکاب فکری اساسی به حال این معضلات بکنند. چرا که عموم مردم را اعتقاد بر این است که مسئولان در هر پست و مقامی که هستند باید پاسخگوی سوالات و انتقاداتی که از طرف عموم مردم و یا برخی از افراد که خود را وسیله ای برای رساندن نظرات مردم به مسئولین قرار داده‌اند و در این راه هر گونه رنج را به جان می‌خرند باشند. چرا که پاسخگویی به مردم نه تنها کاری خارج از وظیفه نیست، بلکه یک وظیفه و تکلیف قانونی و وجدانی است. مسئولان ما باید بدانند که مردم ولی نعمت آن‌ها هستند و آن‌ها کسی جز یک خدمت‌گزار نمی‌توانند باشند.بارها گفته‌ایم که منکر زحمات عزیزان نیستیم اما جای این سوالات باقیست که، آقای شهردار، اعضای محترم شورای شهر، به راستی آیا زمان دگرگونی و تحول در چهره این پارک و تاسیسات باستانی و تاریخی آن که در ادوار گذشته و در زمان شهرداران سابق ایجاد شده است فرا نرسیده است، آیا شهرداری بجز آبیاری و کوتاه نمودن چمن‌ها قادر نیست کاری برای سرو سامان بخشی و اداره این مکان انجام دهد. آیا این بزرگ‌ترین مرکز تفریحی مردم تکاب در شان آنان می‌باشد؟امید است روزی که از شما عزیزان که منتخب مردم و مورد اعتماد آنان قرار گرفته‌اید و بار سنگین این امانت را بر عهده دارید، سوال شد شما برای مردمان غیور فهیم و نازنین این شهر عزیز چه قدمی برداشته‌اید؟ جوابی جز سربلندی در محضر خدای متعال و مردم نداشته باشید؛ و امیدست که با برنامه ریزی مطلوب و سریع پارک ملت شهرمان، بزودی به مکانی هم واجد بازدهی اکولوژیکی و هم واجد بازدهی اجتماعی تبدیل شود.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d9%88%d9%8a%d8%b1%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%a7%d9%8a-%d8%a8%d9%87-%d9%86%d8%a7%d9%85-%d9%be%d8%a7%d8%b1%da%a9-%d9%85%d9%84%d8%aa-%d8%aa%da%a9%d8%a7%d8%a8/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.