وقتی فاصله طبقاتی به خانه آخرت هم سرایت می کند

وقتی فاصله طبقاتی به خانه آخرت هم  سرایت می کند

گروه اجتماعی: یکی از کارهای مهمم شهرداری رایگان بودن هزینه دفن و کفن برای افراد بیضاعت، بد وارث و بی وارث است که توسط شهرداری شهر به تصویب رسیده و چندین سال است که به مرحله اجرا در آمده است و به موجب آن مصوبه پس از فوت فردی که هیچ کس را به عنوان ورثه یا آشنا نداشته باشد توسط شهرداری کفن و دفن می شود. تازه فهمیدم چرا می گویند میت روی زمین نمی ماند! ولی یک سئوال اساسی که اینجا مطرح می شود این است که هزینه برداشتن میت از روی زمین چقدر است؟
از زمانهای قدیم رسم و رسوم در بعضی از روستاهای اطراف ارومیه بر آن است که تا سه روز همسایه ها نهار و شام در خانه تهیه کرده و به منزل صاحب عزا برده و از تمامی مهمانان مجلس پذیرایی می کردند که این یک عمل خدا پسندانه است که تسکینی بزرگ برای خانواده معزا محسوب می شود.
حال می خواهیم بدانیم که یک متوفی چقدر هزینه برای صاحبان عزا دارد؟ گواهی فوت و هزینه آمبولانس، قیمت یک قبر،چاپ آگهی ترحیم، هزینه مسجد و پذیرایی و هزینه غذا خوری و بنرها و تابلو های تسلیت کدامین مبالغ گزاف را در بر می گیرد؟
در صورتی که متوفی در منزل فوت کند هزینه حضور پزشک در منزل برای صدور گواهی فوت پرداخت می شود و این مبلغ به منصف بودن پزشک مربوط می شود ،که از مبلغ ۲۰ هزار تومان آغاز و به مبالغ بالاتری از این هم ختم می شود.
اگر خانواده متوفی به یک پزشک شخصی مراجعه نمایند این مبلغ از۱۰۰ هزار آغاز و تا ۱۵۰ هزار و شاید بیشتر از آن هم ختم می شود.در صورتی که متوفی در بیمارستان فوت کند معمولا گواهی فوت همان جا صادر می گردد ولی اگر مورد خاصی وجود داشته باشد جنازه به پزشکی قانونی انتقال یافته و پس از بررسی های لازم تحویل خانواده متوفی می گردد.بعد از تحویل گرفتن گواهی فوت و جنازه نسبت به فاصله ای که متوفی با وادی رحمت دارد قیمت های متفاوت برای هزینه آمبولانس از وی اخذ می گردد.باغ رضوان ارومیه ۵ آمبولانس در اختیار راننده ها قرار داده و مبلغ مصوب شده آنها در ۲ ساعت ۴۰ هزار تومان می باشد.قیمت قبر در باغ رضوان ارومیه بسیار متفاوت است. بلوک های مرغوب و قطعات در دسترس باغ رضوان و به تناسب یک یا دو طبقه بودن، برخورداری از فضای سبز مناسب، خانواده ای بودن، عبور آب و یا قرار گرفتن در زیر سایه درختان معمولا چندین برابر قیمت محل های تازه ساخته شده است.افرادی که از وضع مالی خوبی برخوردارند با صرف هزینه بالاتر نسبت به سایر افراد از این شرایط بهره مند می شوند و افرادی که با مشکل مالی مواجه هستند علاوه بر مخارج زندگی در تامین منزل ابدی نیز دچار مشکل می شوند.در باغ رضوان ارومیه پایین ترین قیمت قبر که مربوط به قطعه ۴۹ است، ۳۴۰هزار تومان می باشد و بالاترین قیمت آن مربوط به قبور دو طبقه است که قیمت آن ۵ میلیون و ۱۲۵ هزار تومان مصوب شده است و قیمت آرامگاههای خصوصی ۱۰۰ میلیون است که دارای چهار قبر دو طبقه می باشد.بعد از مراسم خاکسپاری نوبت به مراسم شام غریبان و تعیین مسجد می رسد.
قیمت برگزاری مراسم در مسجد به دو چیز بستگی دارد اول اینکه مسجد در کدام منطقه شهر واقع شده و دوم اینکه مسجد چقدر بزرگ و جاگیر باشد.هزینه مسجد از ۱۰۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان برای پایین شهر، ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان برای مرکز شهر و برای بالای شهر بیش از ۵۰۰ تا۷۰۰ هزار تومان را شامل می شود. این هزینه شامل هزینه های آبدارخانه، کفشداری و روحانی مسجد هم می باشد.چاپ اعلامیه ترحیم یکی از کارهای لازم در برگزاری مراسم ترحیم است. چاپخانه ها به دلیل اینکه اتحادیه مشخصی دارند لذا تفاوت قیمت چندانی در میان آنها وجود ندارد. بسته به نوع طرح و اندازه اعلامیه ها از ۴۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان می باشد.
هزینه مداح مراسم ختم در نقاط مختلف شهر و نام مداح باعث تفاوت در قیمت ها می شود. از مبلغ ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان برای مجلس مردانه و از مبلغ ۵۰ تا ۸۰ هزار برای مجلس زنانه مشخص شده است برخی از مداحان بنام شهر قبل از حضور در مجلس ختم نسبت به دریافت حق الزحمه خود اقدام می کنند و بعضی ها نیز به احترام قرآن هر مبلغی که صاحب مجلس به وی هدیه می دهد را قبول می کنند.از مواردی که در مراسم ترحیم دیده می شود آوردن تابلو تسلیت می باشد.قیمت تابلوهای تسلیت از ۸ هزار تومان تا ۱۲ هزار تومان است و در یک مجلس عزا مخصوصا اگر از تمکن مالی خوبی برخوردار باشند نزدیک به ۵۰ تابلو تسلیت نوشته می شود که این خود تبلیغی در اسراف به شمار می رود.
یکی دیگر از روش های تسلیت گفتن در سال های اخیر چاپ بنر است. بنرها نسبت به کیفیتی که دارند از قیمت ۷ هزار تومان برای یک متر آغاز و تا ۱۲ هزار تومان ادامه می یابند. که این بنر ها نیز تبلیغی برای اسراف به حساب می آیند کافیست چند تن از خانواده های معزا این بنر ها و تابلو ها را قبول نکنند تا به نحوی از این اسراف بزرگ جلوگیری به عمل آید.در مناطق پایین شهر تاج گل معمولا دیده نمی شود ولی در مناطق بالای شهر اینگونه نیست. چند تاج گل در هر مراسم به خانواده معزا تحویل داده می شود ودر گفتگویی که با گل فروشان داشتیم، قیمت تاج گل ها از ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون ختم می شود آیا این روش تسلیت گفتن با عقل سلیم جور در می آید؟اگر پولی که برای این دسته گل ها داده می شود در حق آن مرده احسان داده شود هیچ نیازمندی در این جامعه وجود نداشت.
هزینه پذیرایی از مهمانان در مسجد به تعداد آنان و نحوه برگزاری مراسم بستگی دارد. معمولا چای و خرما در مناطق پایین شهر، چای، خرما و حلوا در مناطق مرکزی شهر و در مناطق بالای شهر فهوه، نسکافه، نقل و حلواهای متنوع و موارد دیگری نیز دیده می شود. میزان هزینه برای هر جلسه از ۲۰۰ هزار تومان در مناطق مرکزی تا قیمت های چند میلیونی محاسبه می شود.
در مجالس عزا باید به سه نکته اساسی توجه شود،تزکین دادن به صاحب عزا و ادای احترام به آنها و خواندن فاتحه و صلوات مداوم در جهت تسکین روح متوفی و صحبت نکردن بی جا در مراسم که متاسفانه این موارد در پایین شهر دیده نمی شود و باید این آداب و رسوم توسط مداحان در این مجالس مطرح شود.یکی از بخش های پر هزینه در مراسم ترحیم، شام و نهار دادن به مهمانان است. بر اساس یک سنت نانوشته هر کس در مجلس خاکسپاری حضور داشته باشد می بایست برای شام و نهار دعوت شود.هزینه شام و نهار بسته به مکان رستوران متفاوت است. در مناطق پایین شهر این قیمت حداقل برای شام ساده یک نفر، ۷۵۰ هزار ریال و در مناطق متوسط شهر حداقل ۱۰ هزار تومان و در مناطق بالای شهر این میزان با سرویس کامل نزدیک به ۲۰ هزار تومان است. و با این حساب برآورد می شود هر وعده از غذا و پذیرایی از مهمانان حدود ۳ تا ۴ ملیون باشد، که با محاسبه مجلس سوم و هفتم و چهلم و سالگرد مبلغی بالغ بر ۲۰ میلیون هزینه می شود.در مجموع هزینه روی زمین نماندن میت، از مجلس ترحیم تا تذکر در مناطق محروم جامعه ۱۰ میلیون تومان، مناطق مرکزی ۰۲ میلیون تومان، و در مناطق مرفه جامعه نزدیک به ۳۰ میلیون تومان می شود.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از اروم نیوز سئوال اساسی که پیش می آید این است که آیا این مراسم پرهزینه باعث تخفیف در گناهان متوفی می شود و یا اینکه چشم و هم چشمی را زیاد می کند ؟اگر یک چهارم این قیمت ها را خانواده معزا در اختیار افراد نیازمند و یا آزادی یک شخص بی گناه از زندان، مصرف شود آن خانواده یک عمر برای آن متوفی رحمت می خوانند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۴:۵۳ ق.ظ

دیدگاه


× 3 = شش