وقتی جامعه اولویت های خود را نمی شناسد

وقتی جامعه اولویت های خود را نمی شناسد

گروه اجتماعی:ازدواج کردن این روزها علاوه بر این که تحت تاثیر فرهنگ غرب به نوعی بی‌کلاسی تبدیل شده، بسیار هم گران است.آنقدر گران که جوانانی را که ته مانده عرق به تقدس ازدواج دارند را هم ناامید می کند و باعث می شود کالا قید ازدواج کردن را بزنند.
از گرانی لباس عروس گرفته تا هزینه های سر سام آور عروسی و مسکن و تهیه جهیزیه همه و همه باعث می شود میلی برای ازدواج در جوانان باقی نماند و پدر و مادرها هم همچنان در آرزوی ازدواج پسر و دخترشان بمانند.
بر اساس آمار، هم‌اکنون ۱۱ میلیون جوان ایرانی در آستانه ازدواج قرار دارند که بسیاری از آنها برای آغاز زندگی مشترک با مشکلات اقتصادی مواجهند و دلیل اصلی‌شان برای تأخیر در ازدواج ترس ازهزینه‌هاست.
در شرایطی که جوانان در آستانه ازدواج برای آغاز زندگی مشترک نیازمند حمایت هستند، وام ناچیز ازدواج تنها حمایتی است که دولتمردان برای شروع زندگی به جوانان عرضه می‌کنند.
وامی که دریافت آن نیز حکایت خاص خود را دارد و دشواری‌های پیش‌رو منجر شده که جوانان عطای آن را به لقایش ببخشند.
اندر حکایت سختی‌های دریافت وام ازدواج همین بس که هر زوج برای دریافت وام ۳ میلیون تومانی باید یک ضامن از میان کارمندان رسمی دولت داشته باشد و پس از ماه‌ها انتظار و رفت‌وآمد بسیار در مجموع هر دو نفر مبلغ ۶ میلیون تومان را برای شروع زندگی دریافت خواهند کرد. این در حالی است که آغاز زندگی مشترک حتی به ساده‌ترین شکل هزینه‌‌ای را چند برابر این رقم به‌همراه دارد.
در واقع، از اوایل دهه ۸۰ طرح ارائه تسهیلات به زوج‌های جوان آغاز شد. مجموع این وام در سال ۱۳۸۲ مبلغ ۳۰۰ هزار تومان برای زوجین می‌شد و دولت هم منت گذاشته بود که از زوج‌های تازه نکاح قصد دستگیری دارد، در حالی که همان زمان، خرج یک مراسم عروسی با حداقل مخارج در میان اقشار متوسط شهری عددی معادل دو میلیون تومان می‌شد. این مبلغ البته، تعهدهای زوج در قبال زوجه از قبیل تامین مسکن و مایحتاج توافق شده را در بر نمی گرفت. از آن سو تهیه جهیزیه دختر هم تلکیفی بر عهده خانواده عروس بود که هزینه‌های خود را داشت و دخلی به وام نداشت.
آن وام فقط می‌توانست خرج یک مسافرت زوج‌ها شود. درآن سال زوج‌ها اگر خانه‌ای را کرایه می‌کردند، باید حداقل دو میلیون تومان رهن و ۱۰۰ هزار تومان اجاره می‌دادند.
وام دولت در آن سال هامانند امروز آبی برای ازدواج را گرم نمی کند و تنها می تواند گوشه ای بسیار کوچک و ناچیز از مخارج ازدواج را تامین کند. مریم ۳۱ ساله که ۴ سال است عقد کرده در خانه مانده در این خصوص می گوید: وام ازدواج ۳ میلیونی حتی به درد سفر ماه عسل رفتن هم نمی‌خورد چرا که یک تور ساده به کیش حداقل نفری ۴۰۰ هزار تومان خرج دارد و هزینه های سفر هم بالا است. او ادامه می دهد: البته ما که در آرزوی سفر به شهر مقدس قم هم مانده ایم و الان ۴ سال است مشغول پس انذداز هستیم تا شاید بتوانیم خانه ای اجاره کنیم و جشن مختصری برگزار کنیم. این دختر جوان ادامه می دهد: ۶ میلیون وام ازدواجمان را بر ای پول پیش خانه پس انداز کرده ایم و حالا بماند خرج عروسی و جهیزیه چقدرمی شود.
سامان ۳۲ ساله نیز در باره وام ازدواج می گوید: برای گرفتن وام ۳ میلیونی ۱ سال دوندگی کردم .بانک از من ضامن استخدام رسمی می خواست و این در حالی است که این روزها همه قراردادی سر کار می روند و کسی نیست که استخدام رسمی باشد.دست آخر هم بانکم را عوض کردم تا موفق به دریافت وام شدم. او ادامه می دهد: این وام آنقدر اندک است یک سوم هزینه عروسی هم نشد و در واقع اصلا نفهمیدم چطور خرج شد و تنها الان قسطش را می دهم. این مرد جوان با انتقاد از وام ۲۵ میلیونی خودرو می گوید: مسئولین به جای ریختن خودروهای بیکیفیت در خیابان با دادن وام های کلان به ازدواج جوانان کمک کنند!
در این میان برخی نمایندگان مجلس نیز بر این باورند که در شرایط فعلی اعطای تسهیلات برای حمایت از ازدواج جوانان مقدم‌تر بر تسهیلات خرید خودرو است، این در حالی است که ازدواج جوانان سال‌هاست با بی‌توجهی مدیران مواجه است.
محمداسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره گفت:‌ در شرایط نامناسب اقتصادی فعلی باید از ازدواج جوانان حمایت کرد، چگونه است که دولت برای اعطای تسهیلات خودرو اعتبار لازم را اختصاص می‌دهد؟ آیا خودرو مهم‌تر از ازدواج جوانان است؟
در همین حال زهره طبیب‌زاده، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از تخصیص وام خودرو یادآور شد: مخالف اعطای تسهیلات به خودروسازان نیستیم به‌شرط آنکه کیفیت خودروهای داخلی را بالا ببرند.
هم‌اکنون ۱۱ میلیون جوان در آستانه ازدواج داریم که تسهیلات حمایتی برای ازدواج آنها ضروری است. اعطای وام و تسهیلات باید برای بازکردن گره‌ای از مشکلات مردم باشد نه تخلیه انبارهای خودروسازان.
با این حال و با وجود همه این سخنان، هنوز هم دولت، وزارت ورزش و جوانان و بهارستان نشین ها فکری برای وضعیت بد ازدواج نکرده اند و وام ۳ میلیونی هم که هر از گاهی به کما می رود تا جوانان بمانند و آرزوی ازدواج و رواج ازدواج سفید و روابط نامشروع!

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۵:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


× چهار = 32