وقتی توانمندی های مربیان پیش دبستانی زیرسوال است

وقتی توانمندی های مربیان پیش دبستانی زیرسوال است

گروه اجتماعی:اگر کورترین گره‌های چند سال اخیر نظام آموزشی را بشماریم حکایت نیروهای بلاتکلیف در آموزش و پرورش حتما جزو چند گره کور اول است. زمان، بخت استخدام در این وزارتخانه را بسته در حالی که قانون سال‌هاست بر استخدام نیروهای بلاتکلیف از جمله مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی تاکید دارد. حالا اما گویا این بخت بسته قرار است باز شود، از آموزش و پرورش هم خبرهای امیدوارکننده ای می رسد، گرچه سررشته این کار هنوز در دست دولت است و سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید مجوز استخدام نیروها را بدهد. محمد بطحایی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش که موضوع استخدام ها را دنبال می کند، به فارس توضیح داده که ۵۰۰۰ نیرو در این وزارتخانه استخدام خواهند شد و آزمونی در تابستان برگزار خواهد شد که ملاک استخدام پذیرفته شدگان است.
این قاطعیت البته در کلام علی اصغرفانی، وزیر آموزش و پرورش نیست که قول استخدام را از سازمان مدیریت گرفته و چنین به ذهن متبادر کرد که هنوز تا قطعی شدن موضوع فاصله است. چشم ما رسانه ها از صدور مجوز استخدام برای آموزش و پرورش ترسیده، چون سال پیش هم اعلام شد که استخدام قطعی است و حتی هفدهم مرداد به عنوان روز برگزاری آزمون اعلام شد ولی در نهایت همه چیز لغو و نقش بر آب شد، اما شاید این بار اتفاق سال قبل تکرار نشود چون وزیر می گوید قول استخدام گرفته است. یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس به ما می گوید معاون وزیر این هفته با سازمان مدیریت جلسه دارد و رئیس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش نیز به تسنیم توضیح می دهد که امسال این آزمون استخدامی برگزار می شود و مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی در اولویت قرار دارند.
وجه مشترک گفته های این افراد نیز در یک نکته است و آن این که همه پذیرفته شدگان آزمون (که هنوز تاریخ دقیقش مشخص نیست) باید به مدت دو ترم در دانشگاه فرهنگیان تحت آموزش قرار بگیرند، روندی که به گفته وزیر آموزش و پرورش مبنای آن ماده ۲۸ اساسنامه این دانشگاه است. این ماده به آموزش و پرورش اجازه می دهد برای تامین بخشی از نیازهای خاص خود در رشته هایی که امکان توسعه آن در دانشگاه وجود ندارد از میان دانش آموختگان دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و حوزه های علمیه نیرو جذب کند البته منوط به این که دوره های مهارت آموزی را بگذرانند.
اما خسرو نظری، رئیس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش حرف از نکته ای ظریف بجز این به میان می آورد. به گفته او، پذیرفته شدگان در آزمون پس از این که دوره یکساله آموزشی را نیز در دانشگاه فرهنگیان گذراندند تحت ارزیابی های صلاحیت سنجی قرار می گیرند و اگر با موفقیت از این مرحله عبور کردند گواهینامه صلاحیت معلمی دریافت می کنند که دارندگان این گواهینامه از مهر ۹۵ در کلاس های درس حاضر خواهند شد. البته پیگیری های ما از کمیسیون آموزش مجلس به این نتیجه رسید که نمایندگان این کمیسیون از مرحله اعطای گواهینامه صلاحیت معلمی بی خبرند و قاسم احمدی لاشکی گفت که این موضوع حتما در کمیسیون بررسی خواهد شد، اما اگر واقعا اعطای این گواهینامه در دستور کار باشد، محکم کاری آموزش و پرورش برای ورود قابل ترین نیروها به مدارس را در ذهن تداعی می کند که البته اقدام قابل انتقادی نیست. سال هاست که در مورد کیفیت کار و توانمندی های مربیان پیش دبستانی، حتی برخی از نیروهایی که به صورت شرکتی وارد سیستم آموزشی کشور شدند، بحث و جدل در جریان است و عده ای با تائید آسان و بی دردسر این نیروها موافق نیستند. با وجود این، این روزها بحث اصلی بر سر دادن یا ندادن مجوز استخدام و ردیف جذب نیرو از سوی دولت به آموزش و پرورش است، در حالی که این وزارتخانه در دولت قبل سیاست درهای باز را برای چند ده هزار نیرو اجرا کرده و حالا این نیروهای مازاد روی دست آموزش و پرورش مانده اند. علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش سال قبل که برای ارائه پاسخ به سوال نمایندگانی که می خواستند بدانند او چرا مربیان پیش دبستانی را با وجود تاکید قانون، استخدام نمی کند و اتفاقا در همان روز کارت زردی هم از نمایندگان ملت گرفت، توضیح داده بود که آموزش و پرورش از سال ۸۸ تا ۹۲، ۱۲۰ هزار نیرو جذب کرده و حالا دولت معتقد است که چون همه سهمیه های استخدام این وزارتخانه مصرف شده، ورود نیروی جدید شدنی نیست.
موضع سازمان مدیریت و برنامه ریزی البته هنوز هم همین است و شاید جلسه این هفته آموزش و پرورش با رئیس سازمان دوباره به همین جواب برسد، اما چون وزیر می گوید که قول استخدام را گرفته ما نیز خوشبینانه چشم دوخته ایم به اخبار برگزاری آزمون استخدامی و به کارگیری ۵۰۰۰ نیرو که مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی در اولویت خواهند بود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۴:۴۸ ق.ظ

دیدگاه


هشت − = 2