وعده‌های افتتاح در ارومیه تاریخ انقضا ندارند

وعده‌های افتتاح در ارومیه تاریخ انقضا ندارند

ثمین کاظمی
گروه گزارش: هرساله با نزدیک شدن روزهای پایانی سال مسئولان شهرداری با جمله پروژه‌های ناتمام اولویت شهرداری در بودجه سال آینده است وعده جدید به مردم داده و به‌نوعی زمان می‌خرند در حالیکه برخی پروژه‌ها چند وعده این چنینی را پشت سرگذاشته اما به افتتاح نرسیده‌اند. سرمایه گذاری‌های عمرانی در یک شهر عامل ایجاد اشتغال برای جوانان، افزایش تولید و رونق کسب‌وکار و در نهایت توسعه و پیشرفت همان شهر است اما این روزها اغلب پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری شهر ارومیه با دلایل مختلفی مانند نبود اعتبارات کافی و طولانی بودن پروسه احداث ناتمام مانده‌اند و برخی نیز با پیشرفت‌های فیزیکی چند درصدی به حال خود رهاشده یا روند کندی به خود گرفته‌اند و در انتظار اندک توجهی از سوی مسئولان روزگار می‌گذرانند.
پروژه‌های شاخصی که در سرنوشت ارومیه نیز تأثیر گذار هستند و موقعیت مناسبی برای ارتقای سطح زندگی ساکنان این شهر دارند اما بدقولی‌ها در به اتمام رساندن این پروژه‌ها سبب افزایش بودجه مورد نیاز آنها و در نهایت به ایجاد نگاه منفی در نزد مردم تین شهر نسبت به وعده‌های مسئولان شده است.
تقاطع آذربایجان یکی از پروژه‌های پر اهمیت ارومیه در بحث ترافیک و عبور و مرور است که با ۴ تراز حرکت ترافیکی خروجی و کمربندی شهر ارومیه در جنوب آن را ساماندهی می‌کند این پروژه با وجود اینکه در ۲۰ مهر سال ۹۳ کلنگ زنی شده و قرار بود در کمتر از یک سال کاملاً به بهره‌برداری برسد اما با افتتاح فقط یک فاز آن امسال نیز از قافله افتتاح پروژه‌ها جا ماند و به سال آینده موکول شد.
وعده‌های افتتاح یک به یک به سالهای بعد موکول می‌شوند
در مراسم کلنگ زنی تقاطع آذربایجان محمد حضرت پور شهردار ارومیه مدت زمان مورد نیاز برای اتمام این پروژه را ۱۲ ماه اعلام کرده بود بنابراین زمان افتتاح نهاییان اواخر مهر ماه سال ۹۴ می‌شد اما در موعد مقرر خبری از اتمام و افتتاح این پروژه به گوش نرسیده بلکه پیشرفتی ناچیز در این پروژه نیز به چشم نمی‌خورد چرا که بحران مالی کاملاً بر شهرداری ارومیه چیره شده بود.
۱۲ ماه از نخستین وعده شهردار گذشت ولی از افتتاح خبری نبود و مسئولان مشکلات پیچیدگی تأسیسات و اجرایی در پروژه را سبب کندی روند کار اعلام می‌کردند.
در اسفند سال ۹۴ شهردار ارومیه وعده افتتاح تقاطع آذربایجان برای سال ۹۵ داده ومی‌گوید: طبق پیش بینی‌های انجام گرفته فاز اول پروژه آذربایجان خرداد ماه سال ۹۵ افتتاح شده و کلیات پروژه در هفته دولت سال ۹۵ به بهره برداری می‌رسد اما این وعده نیز هیچ وقت رخت تحقق به تن نکرد.
۱۲ آذرماه سال ۹۶ و پس از گذشت ۴ سال از آغاز این پروژه و ۳ سال از وعده اولیه افتتاح، فاز نخست پروژه تقاطع غیرهمسطح آذربایجان همزمان با اجلاسیه نهایی کنگره ملی ۱۲۰۰ شهید آذربایجان‌غربی با حضور مقامات کشوری و لشکری افتتاح شد.
نداشتن تعاملات بین مسئولان در روند پیشرفت پروژه‌ها
وعده‌هایی که زمانشان از دهه فجر و هفته دولت این سال به سال دیگر موکول می‌شوند و تاریخ انقضایی ندارند و حتی شاهد اختلاف نظر میان مسئولان مربوطه در زمان اتمام پروژه‌ها هستیم.
سال گذشته رضا جوان کیا معاون وقت فنی و عمرانی شهرداری ارومیه درباره بهره برداری نهایی از این پروژه گفته بود: در صورت ادامه شرایط مالی کنونی شهرداری ارومیه مدت زمان زیادی برای اتمام این پروژه نیاز است اما در صورت تأمین مالی در هفته دولت سال آینده ۹۸ می توان به طور کامل این پروژه را به بهره برداری رساند.اما اگر توجه کنیم اخبار متفاوت دیگری نیز در این‌باره وجود دارد مثلا شهردار ارومیه اوایل سال درباره بهره برداری تقاطع غیر همسطح آذربایجان گفته بود: نبود نقدینگی و رکود موجب کندی پیشرفت این پروژه شده است ولی با پیش بینی‌های انجام شده این تقاطع تا پایان سال ۹۷به بهره برداری می‌رسد.
پروژه‌های شاخص شهری از قافله افتتاح جا مانده است
محمدرضا علیزاده رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه نیز چندی پیش گفته بود: روند فعالیت در ساخت این پروژه عادی بوده و به احتمال زیاد در ایام دهه فجر فاز دوم این پروژه افتتاح خواهد شد.
اما این وعده رئیس شورای شهر ارومیه نیز جامه عمل نپوشید و به همین علت این اظهارات ملون از مسئولان شهروندان را سردرگم کرده و این ذهنیت را در مردم ایجاد می‌کند که مسئولان با یکدیگر تعامل ندارند و هربار یک زمان را برای افتتاح یک پروژه تعیین می‌کنند.
شهردار ارومیه تابستان امسال گفته بود: مراحل احداث تقاطع غیر همسطح آذربایجان در دوره‌های مختلف با بحران‌های مالی روبرو شد و با روند کندی پیش رفت اما خوشبختانه با مساعدت‌های مالی استانداری آذربایجان غربی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هم اینک با پیشرفت فیزیکی خوبی در حال احداث است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ، به هر حال تاریخ جدید افتتاح فاز دوم تقاطع آذربایجان به اوایل سال ۹۸ موکول شده و شهردار ارومیه درباره تقاطع غیر هم سطح آذربایجان می‌گوید: این تقاطع در سه ماهه نخست سال ۹۸ گشایش می‌یابد و دیگر فازهای این پروژه نیز قطعاً در طول سال ۹۸ به بهره برداری می‌رسد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۸ ق.ظ

دیدگاه


8 × چهار =