وضعیت گوزن زرد ایرانی در ارومیه رضایت بخش نیست

وضعیت گوزن زرد ایرانی در ارومیه رضایت بخش نیست

آراز آذربایجان-معاون محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر وضعیت گونه باارزش و در معرض خطر گوزن زرد ایرانی در جزایر دریاچه ارومیه مطلوب نیست.
حجت جباری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت گوزن زرد ایرانی اظهار کرد: این گونه در سایر استان‌های کشور از جمله ایلام و خوزستان تکثیر شده و در حال زندگی بوده ممکن است از وضعیت خوبی برخوردار باشد اما در جزایر دریاچه ارومیه هم اکنون وضعیت مطلوبی ندارد.
وی بحران خشک شدن دریاچه ارومیه در سال‌های گذشته و اتصال جزایر دریاچه ارومیه محل زندگی این گونه به هم، کاهش منابع آب شرب و علوفه و ورود گونه‌های مهاجم گوشتخوار شغال و پلنگ موجب کاهش جمعیت گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک شده است.
جباری با بیان اینکه جمعیت شغال به عنوان یک گوشت خوار در جزیره اشک محل زندگی گوزن زرد ایرانی تقریباً از کنترل خارج شده و هم اکنون وجود شغال و پلنگ یک تهدید جدی برای این گونه در معرض خطر انقراض به شمار می‌رود.
مهرماه سرشماری گوزن زرد ایرانی اجرایی می‌شود
وی با اشاره به آخرین سرشماری در اواخر سال گذشته افزود: بر اساس این سرشماری ۲۹ رأس گوزن زرد ایرانی سرشماری شد که امروز ممکن است این میزان افزایش یا حتی کاهش نیز داشته باشد، امسال در مهر ماه سرشماری جدید گوزن زرد ایرانی اجرا می‌شود.
معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی هم اکنون گوزن زرد ایرانی در جزایر دریاچه ارومیه در فهرست قرمز ارائه شده از طرف اتحادیه بین المللی حفاظت در معرض انقراض قرار دارد اضافه کرد: برای صیانت از این گونه جمعیت آن تکثیر به استان‌هایی از جمله خوزستان، ایلام و سایر استان‌هایی زادگاه گوزن منتقل شده است و هم اکنون در مجموع وضعیت قابل قبولی دارد.
جباری همچنین یکی از دلایل مشکل پیش روی گوزن زرد ایرانی را زاد و ولد درون خانوادگی اعلام و بیان کرد: به دلیل اینکه در سال‌های اخیر زاد و ولد گوزن‌های زرد ایرانی جزیره اشک درون خانوادگی شده و در سال‌های آینده مشکل ژنتیکی برای این گونه به وجود می‌آورد که در سال‌های آتی باعث بروز مشکل ژنتیکی و در پی آن احتمال بروز بیماری و کم مقاوم شدن این گونه می‌شود.
محوطه ۶ هکتاری برای تکثیر گوزن زرد ایرانی احداث می‌شود
معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص اقدامات انجام شده برای حفاظت از این گونه عنوان کرد: در سال‌های گذشته برنامه عمل ملی تدوین شده که از مهمترین مصوبات این برنامه ایجاد محوطه‌ای در منطقه رشکان برای تکثیر این گونه است.
وی با بیان اینکه از محوطه ۲۳ هکتاری منطقه رشکان ۶ هکتار محصور شده است که تلاش داریم در این محوطه محصور شده اقدام به تکثیر گوزن زرد ایرانی کنیم هم اکنون این طرح بین ۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: در حال حاضر دو رأس گوزن در این محوطه نگهداری می‌شود که بعد از اتمام طرح ۱۰ رأس دیگر نیز به این منطقه منتقل می‌شود.
جباری احداث آب انبارها و آبشخورها جهت تأمین آب مناسب و کافی، نصب سیستم دریافت تصاویر به صورت آنلاین با نصب دوربین برای اطلاع از هرگونه تهدید و تعارضی در منطقه را از دیگر اقدامات حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی برای صیانت از گوزن زرد ایرانی عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: احداث این مرکز در راستای تحقق برنامه ملی عمل گوزن زرد ایرانی در حال اجراست و در صورت اتمام می‌توان با تکثیر این گونه زیر نظر کارشناسان محیط زیست آذربایجان غربی گام عملی و مهمی برای نجات گوزن زرد ایرانی از خطر انقراض برداشت.
پارک ملی دریاچه ارومیه شامل ۱۰۲ جزیره بزرگ و کوچک که مهم‌ترین آن‌ها جزیره کبودان یا قویون داغی به مساحت ۳۱۲۵ هکتار و زیستگاه قوچ و میش ارمنی و جزیره اشک به مساحت ۲۵۷۰ هکتار زیستگاه اصلی گوزن زرد ایرانی است.
شرایط نامناسب زیست محیطی در سال‌های اخیر به خصوص امسال موجب شده جمعیت ۳۰۰ راسی در سال‌های گذشته به کمتر از ۱۰۰ رأس برسد که این کاهش جمعیت نشان دهنده اوضاع نامناسب این گونه با ارزش زیست محیطی است و تاکنون اقدامات حفاظتی از سوی اداره کل محیط زیست به دلیل کمبود اعتبارات نتوانسته زمینه بهبود شرایط زیست محیطی گوزن زرد ایرانی را فراهم کند.
منبع: مهر

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱:۰۰ ب.ظ

دیدگاه


− 9 = هیچ