وضعیت نامناسب راه منتهی به مرز تمرچین میراث سوء مدیریت مسئولان ذی‌ربط شانه خالی‌ می‌کنند

وضعیت نامناسب راه منتهی به مرز تمرچین میراث سوء مدیریت  مسئولان ذی‌ربط شانه خالی‌ می‌کنند

گروه اقتصادی: پایانه مرزی تمرچین در آذربایجان غربی به عنوان یکی از مهمترین گذرگاه های مبادلات اقتصادی ایران با شمال عراق به شمار می رود، با وجود قرارگیری این مبدأ مهم اقتصادی در آذربایجان غربی که در توسعه مراودات بین دو کشور از حنبه های مختلف، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حائز اهمیت است اما بهره برداری بهینه ای از آن انجام نمی شود و زیرساخت هایی که لازمه نقش آفرینی این پایانه مرزی برای توسعه استان است، ایجاد نشده است.نبود راه دسترسی مناسب برای دسترسی به پایانه مرزی تمرچین نه تنها روند تردد ناوگان ترانزیتی را با مشکل روبرو کرده بلکه ایمنی سفرهای جاده ای را نیز با خلل روبرو کرده است اما با این وجود طرح ساخت بزرگراه نقده به پیرانشهر و مرز تمرچین همچنان در رکود قرار دارد. نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت نامناسب راه منتهی به مرز تمرچین اظهار کرد: جاده نقده به پیرانشهر یکی از مهمترین راه های آذربایجان غربی است که گذشته از تسهیل سازی دسترسی شهرها به یکدیگر به عنوان یک جاده ترانزیتی و بین المللی مطرح است اما در عمل هیچ نشانه از ترانزیتی بودن در آن نیست و حتی قابل مقایسه با راه های روستایی کشورهای توسعه یافته نیز نیست.
*جاده ای منتهی به مرگ
رسول خضری ادامه داد: این جاده بیشتر از آنکه راه ترانزیتی و بین المللی باشد به یک مسیر منتهی به مرگ شباهت دارد.
وی اظهار کرد: جاده ای که باید زمینه توسعه استان، منطقه و سودآوری برای مردم آن را فراهم کند به مسیری برای متضرر شدن و تحمیل خسارت جانی و مالی برای دولت و مردم تبدیل شده است و باید این روند در سریع ترین زمان ممکن تغییر کند.نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جاده نقده به پیرانشهر با عنوان قتلگاه شهرت یافته است، اضافه کرد: طرح ساخت این بزرگراه از دو سال پیش آغاز شده اما همچنان اندر خم یک کوچه است و با وجود اینکه اعتباراتی نیز برای ساخت آن تعلق گرفته بود اما مسئولان همچنان کمبود منابع مالی را عامل اصلی در رکود آن عنوان می کنند.
*غفلت، عامل رکود طرح
خضری اضافه کرد: اصلی ترین مشکل طرح های عمرانی در استان ضعف مدیریت و نداشتن نگاه مناسب در اولویت گذاری این طرح ها به شمار می رود که موجب شده است طرح هایی که نیاز اصلی استان برای خروج از محرومیت به شمار می رود در زیرخاکستر غفلت مسئولان دفن شود.وی با انتقاد از بی توجه بودن مسئولان استانی به اجرای طرح های ملی گفت: برخی مدیران تصور می کنند با ملی شدن طرح های عمرانی، مسئولیتی در قبال آن ندارند و به جای رایزنی برای جذب اعتبارات، خود را مشغول امور بی سرانجام دیگری می کنند و فرصت ها را می سوزانند.مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز در اینباره از اختصاص اعتبار مناسبی از ردیف محل اعتبارات جدول ۲۰ برای تسریع در روند عملیاتی شدن این طرح خبر داد و گفت: طرح ساخت بزرگراه نقده به پیرانشهر به طول ۵۸ کیلومتر از اولویت های اصلی این اداره کل در سال جاری است و با توجه به اهمیتی که این جاده دارد، مسئولان کشوری در سطح وزارتخانه نیز با نگاه مثبتی سعی در رفع مشکلات مالی پیش روی اجرای این طرح دارند.خلیل محبت خواه با اشاره به مشکلات بدهی به پیمانکار طرح ساخت بزرگراه نقده به پیرانشهر اضافه کرد: در سفر اخیر معاون وزیر راه و شهرسازی به استان، قول مساعد برای رفع این موانع داده شد اما باید پیمانکاران در نظر داشته باشند که کار با دولت باید به صورت تعاملی پیش رود.
*۱۰ میلیارد تومان نیاز است
به گزارش اروم نیوز وی اعتبار پیش بینی شده برای ساخت این طرح را ۱۰ میلیارد تومان دانست و یادآور شد: مباحثی که درخصوص ضعف مدیریت درخصوص جذب اعتبارات برای طرح های ملی همچون ساخت بزرگراه نقده به پیرانشهر عنوان می شود، غیر واقعی است ما تمام تلاش خود را در این ارتباط انجام دادیم اما کلنگ زنی طرح در نامناسب ترین زمان شرایط اقتصادی کشور اتفاق افتاد و متاسفانه مانع از پیشرفت کار شد.محبت خواه با اشاره در دست ساخت بودن ۶ کیلومتر از محور پیرانشهر – تمرچین گفت: آزادسازی و تملک اراضی این محور از سوی استانداری آذربایجان غربی درحال انجام است و اجرای عملیات خاکبرداری و ایجاد ابنیه های فنی در ۱۱ کیلومتر بقیه نیز در روزهای آینده آغاز می شود و باید این طرح تا پایان امسال به اتمام برسد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۱۶ ق.ظ

دیدگاه


سه + = 9