وضعیت نابسامان مدارس فوتبال آذربایجان غربی

وضعیت نابسامان مدارس فوتبال آذربایجان غربی

گروه ورزشی: در میان رشته های ورزشی مختلف فوتبال سهم قابل توجهی از کلاس‌ها و آموزش‌ها را به خود اختصاص داده است و هر ساله علاقه‌مندان زیادی در مدارس فوتبال ثبت_نام می¬کنند. در فصل تابستان موضوعی که ذهن بسیاری از خانواده‌ها را به خود مشغول می¬کند بحث اوقات فراغت فرزندان و نحوه‌ی پر کردن صحیح این اوقات فراغت است تا کودکان و نوجوانان در روزهای طولانی تابستان تمام وقت خود را صرف پرداختن به بازی‌های کامپیوتری نکنند یا تنها در کوچه و خیابان مشغول گذراندن زمان با افرادی از سنین مختلف نباشند.
برخی از خانواده‌ها ترجیح می¬دهند فرزندانشان را در کلاس‌های تقویتی دروس مختلف ثبت نام کنند. برخی‌ها هم سرگرم به کار شدن آن‌ها و آشنا شدنشان با حرفه ای را به صلاح می¬دانند. ولی در این میان کم نیستند والدین و فرزندانی که ورزش کردن را گزینه ای مناسب برای پر کردن اوقات فراغت می¬دانند تا علاوه بر اینکه زمان فراغت فرزندان به بطالت نگذرد با رشته ای ورزشی آشنا شوند و تندرستی جسم و سلامت روح و روانشان ارتقاء یابد. از این رو در تابستان بیش از هر زمان دیگری بازار باشگاه‌ها و کلاس‌های ورزشی رونق می¬یابد. در آذربایجان غربی هم در سالیان اخیر تعداد مدارس فوتبال و استقبال مردم از این مدارس بیشتر شده است.
مدارس فوتبال آذربایجان غربی با وجود همه‌ی عملکردهای مثبت و نقاط قوتی که دارند دچار ضعف‌ها و مشکلات عدیده ای هم هستند و بارها تخلفاتی از این مدارس سر زده است. در ابتدا مسئله ای که در باب مدارس فوتبال استان مطرح است کم بودن تعداد این مدارس به نسبت جمعیت فوتبال دوست استان می¬باشد. این تعداد کم هم در سطح استان به طور عادلانه توزیع نشده¬اند. به طوری که تمرکز این مدارس بیشتر در مرکز استان بوده و اهالی شهرهای کم جمعیت‌تر آن طور که باید به این مدارس دسترسی ندارند.
گذشته از آنکه تعداد مراکز آموزش دهنده فوتبال که مجوز ندارند در آذربایجان غربی کم نیست مدارس فوتبال دارای مجوز هم از لحاظ کیفی وضعیت چندان مطلوبی ندارند. کم بودن تعداد مربیان با درجات مربیگری بالا، عدم وجود رختکن و آبخوری مناسب، نداشتن توپ به تعداد کافی و نبود انجمن اولیاء از جمله مشکلات مدارس فوتبال آذربایجان غربی می¬باشد.
آموزش‌هایی هم که در این مدارس داده می¬شوند به روز نیستند و به آموزش مسائل پایه_ای فوتبال به طور سیستماتیک پرداخته نمی¬شود. بحث استعداد یابی هم در مدارس فوتبال به خوبی نهادینه نشده است و این مدارس پل ارتباطی خوبی بین باشگاه‌های بزرگ و افراد مستعد در زمینه فوتبال نمی¬باشند که این موضوع سبب سوء استفاده دلالان و افراد سود جو شده و بارها برخی از این افراد به بهانه‌ی انتقال عده ای به تیم‌های مختلف اقدام به اخاذی از آن‌ها نموده¬اند. در سال‌های گذشته نیز به وفور اخباری از وقوع این قبیل اتفاقات نه تنها در آذربایجان_غربی بلکه در استان‌های دیگر نیز به گوش رسیده است.
یکی از تخلفات دیگری هم که مکرر در مدارس فوتبال آذربایجان غربی رخ می¬دهد عدم پایبندی این مدارس به برخی از تعهداتشان می¬باشد. مدارس فوتبال در قبال شهریه دریافتی از فوتبال آموزان که از شهریه های دریافتی بسیاری از رشته های ورزشی دیگر بالاتر است متعهد به انجام مواردی مثل تهیه لباس رایگان اعطای کارت ملی فوتبال و بیمه کردن فوتبال_آموزان شده¬اند.
ولی بعضی از مدارس فوتبال حتی به یکی از تعهدات ذکر شده هم عمل نکرده¬اند. با وجود این شرایط برخورد مسئولان ورزش استان و به ویژه مسئولان هیئت فوتبال استان با تخلفات این مدارس مناسب نبوده است. متأسفانه حضور برخی از مسئولان کمیته های مختلف ورزش استان و فعالیتشان در مدارس فوتبال متخلف سبب شده است که مدارس فوتبال خاطی بدون هیچ‌گونه برخورد قاطعی به تخلفات خود ادامه دهند.
ناهنجاری‌های اخلاقی موجود در مدارس فوتبال کشور هم معضلی است که سبب آزردگی خاطر خانواده های فوتبال آموزان و افکار عمومی جامعه شده است ولی مسئولان فوتبال نه تنها اقدامی جدی در زمینه مقابله با این ناهنجاری‌ها نداشته‌اند بلکه صحبت کردن در این مورد را نیز امری غیر اخلاقی می¬دانند. بدون شک کودکان و نوجوانان مشغول در مدارس فوتبال آذربایجان غربی هم از این خطرات و آسیب‌ها مصون نیستند به ویژه اینکه سن افراد ثبت نام کننده در مدارس فوتبال پایین‌تر آمده است.
سرو سامان دادن به وضعیت مدارس فوتبال در آذربایجان غربی نیازی اساسی و مهم می¬باشد، به ویژه که شرکت فوتبال دوستان در این مدارس فقط مختص تابستان نیست و ارتقای کیفی مدارس فوتبال استان و گسترش فعالیت‌های آن‌ها می_تواند به پیشرفت فوتبال استان کمک نماید تا شاید روزی مردم آذربایجان غربی به خواسته¬ها و حقوق خود در عرصه‌ی فوتبال دست یابند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۱ ق.ظ

دیدگاه


8 × نُه =